lambdasond felkod 2-1-2 + hög tomgång

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
244gl-78
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 december 2011, 18:22

lambdasond felkod 2-1-2 + hög tomgång

Inlägg av 244gl-78 »

Hej köpte en volvo 240 90a i höstas som nu motorlampan börjat lysa på och när ja kollade felkod så fick jag fram kod 2-1-2 Fel på signal från lambdasonden. letat en del på internet om lambda på volvo 240 och sett att folk rekomenterar volvo orginal sond men efter att ha pratat med helmia så fick jag pris på 2600 för en ny, är det någon som monterar lambdason från något annat märke här med lyckat resultat? då dom finns på internet för 400 å uppåt.

precis efter hemresan då jag köpte bilen så fick jag höjd tomgång som vara allt ifrån 5 min tills ända till jag stängde av bilen och startade den igen, när bilen startas har den normal tomgång i ca 5 sekunder sen klättrar den till 1500 och efter några minuters körning går den ända upp till ca 2000.
någon som har en ide om vad som kan vara problemet?

motorn b230f med lh 2.4

tack på förhand!
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: lambdasond felkod 2-1-2 + hög tomgång

Inlägg av Råda »

Hög tomgång brukar kunna vara att motorn drar tjuvluft någonstans mellan LMM och topplock. Testa att spraya startgas på slangar och packningar och se om tomgången går upp så har du en läcka
Jonas Anderot
244gl-78
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 december 2011, 18:22

Re: lambdasond felkod 2-1-2 + hög tomgång

Inlägg av 244gl-78 »

om den skulle dra tjuvluft så borde inte den väl inte få normal tomgång helt plötsligt eller när jag stänger av bilen och startar den igen när den blivigt varm, eller kan det dra tjyvluft runt tomgångsmotorn på någe vis?
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: lambdasond felkod 2-1-2 + hög tomgång

Inlägg av Allinug »

Jag hade helt oberäknelig tomgång när jag hade trasig luftmassemätare och när den veckade slangen vid spjällhuset hade spruckit i ett veck. Tomgången pendlade mellan normal, hög och ingen tomgång alls, så luft kan definitivt påverka tomgången.

Här finns några andra bra tester som du kan köra: http://www.240.se/LH-2.4_felkoder.pdf

(Det behöver inte vara något fel på lambdasonden. Den är budbärare och rapporterar bara vad den upptäcker. Nu tycker styrenheten att den rapporterar något helgalet, men vi vet inte om det är lambdasonden som är fel eller om den rapporterar helt rätt och styrenheten inte vet hur den ska hantera det.)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: lambdasond felkod 2-1-2 + hög tomgång

Inlägg av Allinug »

Om du nollar felkoderna, återkommer då felkoden?

I tabellen på denna sida
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi ... 57&t=31891 står detta:

2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar