Strul med bränsleflöde efter renovering.

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Bakken
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2015, 15:04

Strul med bränsleflöde efter renovering.

Inlägg av Bakken »

Hej!

Först ett stort tack till alla för all den hjälp jag fått genom att lurka i alla gamla trådar när jag haft problem. Nu har jag dock kört fast ordentligt, så jag behöver kolla några grejer.

Strulet nu gäller en B230A med tillhörande Stromberg 175 CD-(2) tror jag, (oljepåfyllningen i toppen sitter lite på sidan av locket).

Jag och tjejen passade på att klyva motorn och byta alla packningarna i jul och det var ju ett äventyr som var lika spännande som frustrerande. Vi gjorde det dock med översyn av en ordentligt kunnig volvomekaniker, så de stegen är rätt gjorda. Att skrapa packningsrester är oerhört roligt.

Nu så till problemet. Efter att vi blev klara så fick bilfan stå ett tag innan vi kunde fortsätta med finjusteringen av motor och förgasare då det passade på att bli -20 grader eller störtregn om vartannat och stackarn står ute. Dock har den gått att sparka igång, om än väldigt svårstartad. Nåja, kollade igenom igår och tändstiften var blöta. Lika bra att byta, det var ändå säkert dags.

Bytte alla fyra och motorn gick igång direkt. justerade lite på alla skruvar till den lät fint och gick som en klocka. Körde runt några mil av ren glädje och lyckades få upp det gamla skrället i 160 utan missljud eller feltändningar.
Senare samma dag vägrar aset göra mer än att bjuda på en hostning på 3-4 minuters försök.

Jag misstänker att förgasaren fortfarande flödar bensin in och att den bara tände direkt för att det var torra stift efter bytet. Det kändes som att köra en överklockad Nascarmotor när den gick, så det är inte helt omöjligt.

När jag väl sträcker mig under förgasaren med min 8-hylsa för att skruva lite på måfå så känner jag en droppe bensin på fingret och tänker att jag nog har rätt, att det kommer alldeles för mycket bensin. När jag nu väl tagit isär koppen så ser jag att nålventilen rör sig som den ska och att det inte finns några andra problem att hitta.

Inte mer än att gummipackninen till locket i botten har bytt storlek sen jag tog bort den. Antar att det har med bensinen att göra. Hoppas att den återgår till rätt storlek om jag bara har lite tålamod.

Det är väl inte jag som är dum i huvet?
Om jag skruvar muttern uppåt, dvs inåt, så ska det ge en snålare blandning?
Jag provade nu att böja till armen på flötet lite, så att den bör stånga nålventilen lite tidigare med.

I övrigt har jag ingen som helst aning om vad jag sysslar med.
Tips och hjälp uppskattas.
Eller om någon kunnig och sugen finns i närheten av Trollhättan som kan tänka sig att arbeta för ej beskattningsbara medel.

/Bakken