Stämmer det att det är alukåpa på bakaxeln på senare modeller av 240? Eller satt det kanske på 940 eller liknande?
Går det att sätta över en sådan kåpa på en 1030 från 1978 i så fall?
Bakaxelkåpa alu
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Bakaxelkåpa alu
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
- Ort: Mora
Re: Bakaxelkåpa alu
Sitter alukåpa på 940, iaf när de har 1041. Har en på min 1031 i '90an och bultmönstret är samma på 1030 så det passar. Du behöver de längre fästskruvarna från bilen du tar kåpan från.
'76 245L Turbo
'83 242DL
'83 242DL
-
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:41
Re: Bakaxelkåpa alu
Sitter alukåpa på 240 92-93. På dom går det inte att shimsa givaren till h-mätaren som på dom äldre med plåtkåpa. Från 92 var det nån skillnad på kugghjulen bl.a för ABS mm.
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
- Ort: Mora
Re: Bakaxelkåpa alu
Går det att shimsa ut givaren till plåtkåpan alltså? Bra att veta då jag försöker få min hastighetsmätare att funka som den ska efter att ha satt i en 940-diff.
Det med kugghjulen du tänker på är att nyare bilar med ABS har 48 "ribbor" på tonringen som hastighetsmätargivaren läser på, jämfört med tidigare modeller som har 12st. Jag klippte bort 3/4 av ribborna på min diff och satte dit 940-givaren och nu visar hastighetsmätaren dubbelt så mycket som den ska, gick inte att köra med plåtkåpan för givaren tog i tonringen.
Det med kugghjulen du tänker på är att nyare bilar med ABS har 48 "ribbor" på tonringen som hastighetsmätargivaren läser på, jämfört med tidigare modeller som har 12st. Jag klippte bort 3/4 av ribborna på min diff och satte dit 940-givaren och nu visar hastighetsmätaren dubbelt så mycket som den ska, gick inte att köra med plåtkåpan för givaren tog i tonringen.
'76 245L Turbo
'83 242DL
'83 242DL
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Bakaxelkåpa alu
En axel från 78 har ju lika ingen hastighetsmätardrivning.Lazze S skrev:Sitter alukåpa på 240 92-93. På dom går det inte att shimsa givaren till h-mätaren som på dom äldre med plåtkåpa. Från 92 var det nån skillnad på kugghjulen bl.a för ABS mm.
Går det låta givaren i kåpan sitta kvar som en "dummy" eller kanske ersätta med någon plugg bara?
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:41
Re: Bakaxelkåpa alu
Ta ut nivåpluggen och kör in skjutmåttet där och mät mellan hastighetsgivaren och hjulet. Shims finns/fanns i olika tjocklekar hos Volvo.
Visst går det att använda givaren bara som en plugg, så du kan ta locket från en nyare axel. Ett tag var det ett evigt bytande av denna kåpa på 740 då den sitter så den utsetts för så mycket vägsprut och rostar ofta hål i. Kåpan finns nog inte längre hos Volvo, så räkna med en beg.
Visst går det att använda givaren bara som en plugg, så du kan ta locket från en nyare axel. Ett tag var det ett evigt bytande av denna kåpa på 740 då den sitter så den utsetts för så mycket vägsprut och rostar ofta hål i. Kåpan finns nog inte längre hos Volvo, så räkna med en beg.