Demontere convertor(momentomvandler)

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
jabe1807
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 februari 2016, 19:42

Demontere convertor(momentomvandler)

Inlägg av jabe1807 »

Hei
Jeg har en B280 med automat der jeg skal bruke girkassen i min 262. I dag demonterte jeg girkassa fra motoren, men klarte ikke å
løsne convertor fra "svinghjulet". Alle skruer en tatt ut (også de 4 som fester convertoren). Er det noen som har noen gode råd.
Kan den være rustet fast?

Jan B.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Demontere convertor(momentomvandler)

Inlägg av Errim »

IMG_0357.JPG
Hej
Jag antar att du redan har fått loss convertern från svänghjulet? Styrtappen på convertern som går in i vevaxeln kan jag tänka mig kan rosta fast där om den suttit där i många år. Hade dock inga problem att få bort den från min -92a.

Tänk på att vid montering sätta convertern på lådan först och därefter montera lådan med convertern på blocket och sist skruva i de 4 skruvarna som fäster convertern vid svänghjulet.

Mvh, Bengt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jabe1807
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 februari 2016, 19:42

Re: Demontere convertor(momentomvandler)

Inlägg av jabe1807 »

Errim skrev:
IMG_0357.JPG
Hej
Jag antar att du redan har fått loss convertern från svänghjulet? Styrtappen på convertern som går in i vevaxeln kan jag tänka mig kan rosta fast där om den suttit där i många år. Hade dock inga problem att få bort den från min -92a.

Tänk på att vid montering sätta convertern på lådan först och därefter montera lådan med convertern på blocket och sist skruva i de 4 skruvarna som fäster convertern vid svänghjulet.

Mvh, Bengt
Hei. Jef fikk omsider løsnet denne. Det var styretappen som var rustet fast. Måtte slå inn skrutrekkere mellom momentomvandleren og "svinghjulet" og sprayet inn masse rustløser, da kom den. Svinghjulet ble muligens ødelagt, tror jeg har flere.
Takk for tips om monering.
265GLE
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 januari 2017, 13:55

Re: Demontere convertor(momentomvandler)

Inlägg av 265GLE »

Har svänghjul om du behöver det med.
Volvo 265 GLE-78 US-ED.
Volvo 245 Express-78 SWE--ED
Volvo 264 GLE-81 US-ED.
Volvo 265 GLE-79 US-ED
jabe1807
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 februari 2016, 19:42

Re: Demontere convertor(momentomvandler)

Inlägg av jabe1807 »

Fint at du har deler til disse bilene. Jeg har ikke oversikt på om jeg trenger nytt svinghjul. Nå har jeg mest fokus på karosseriet for å få det ferdig pusset og lakkert i løpet av vinteren.

mvh Jan B.
Skriv svar