"Skruvats" kupéfläkt och värmekran.

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Gelgamesh
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 februari 2016, 07:41
Ort: Göteborg / Ullared

"Skruvats" kupéfläkt och värmekran.

Inlägg av Gelgamesh »

Någon som köpt detta från skruvat.se? Jag beställde precis, vill bara höra om någon har erfarenheter av det de säljer.

Jag har precis rivit ur värmepaketet på min 90:a (och är nu färdig för psyket).

Grejen är att min bil inte hade något separat motstånd. Det tycks sitta i fläktmotorn. Men enl. bilden ser det ut som att "skruvats" fläkt också har inbyggt motstånd. (?)

Värmekranen ser annorlunda ut än min också, men så länge den funkar så... Är dock dödsnyfiken på om slangar skickas med så som bilden på skruvat.se antyder. Jag hade nämligen sönder en slang i mitt värsta vredesmod.

Och om ni ursäktar lite halvt off-topic:

Jag har i över tjugo års tid haft äldre Citroëner som hobby. Jag har hållt föredrag på Citroënklubben om de olika hydraulsystemen funkar, och jag kan renovera samtliga Citroëns hydrauliska system och har också gjort det. Jag har gjort de mest svåra jobben på de allra värsta cittrorna. Men fan vet om inte 240´ns värmepaket tar priset. Det är kanske inte det mest komplicerade jag gjort, men det som var jobbigast i relation till hur jobbigt det BORDE varit. Skulle vara kul att veta hur det gick till vid monteringen.

p.s. De där små vita fillidutterna som håller fast värmevajrarna i spjällarmarna, går dessa att få tag på någonstans? En flög nämligen iväg, och vad det verkar befinner den sig nu i en annan dimension av universum. För i bilen är den då inte...
Gelgamesh
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 februari 2016, 07:41
Ort: Göteborg / Ullared

Re: "Skruvats" kupéfläkt och värmekran.

Inlägg av Gelgamesh »

Jag har hittils klarat mig från psyket...

Men nu är bilen under ihopmontering med ny fläkt. Dock ett varningens ord om värmekranen. "Skruvat"´s sats passar vad det verkar bara rakt på 91-93. Och min är en 90:a. På 90 och äldre krävs en ombyggnadssats. Och det verkar som att de flesta andra säljer samma kit.

Är det någon som lyckats få till det med den nya satsen på en äldre bil? Självklart går det ju att klippa och klistra med både slangar och trixa med vajern. Men kanske att någon sitter inne på en patentmetod?

https://www.skruvat.se/Varmekran-P11225.aspx
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: "Skruvats" kupéfläkt och värmekran.

Inlägg av Errim »

Jag vet inte om någon patentmetod. Själv köpte jag för ett par år sedan en originalkran från Volvo och där fanns delar och beskrivning för ombyggnad till äldre modeller med i paketet (kostade ca 800kr). Ska se om jag har kvar beskrivningen.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: "Skruvats" kupéfläkt och värmekran.

Inlägg av Errim »

IMG_0332.JPG
Hej! Hittade beskrivningen på hur man monterar -92, -93 kranen på äldre 240.
Man sågar av konsolen som gamla kranen satt på och förlänger vajern genom att.... ja se bifogad bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bogga240
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 november 2016, 14:31

Re: "Skruvats" kupéfläkt och värmekran.

Inlägg av Bogga240 »

Fick du rätt på det i slutändan Galgamesh?
OTE
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 augusti 2018, 16:08

Re: "Skruvats" kupéfläkt och värmekran.

Inlägg av OTE »

Hej!
Jag hjälper en vän att byta kupéfläkt (nyköpt från skruvat.se) på hennes 244.
Jag undrar om någon har tips på hur jag smidigast kan få de tre "gummituttarnas" midjor på plats i motsvarande hål på det 8-armade fästet?
Jag har smort med både såpa och diskmedel utan att lyckas... jag är rädd för att slita sönder dem om jag drar hårdare.
Tack på förhand!
Skriv svar