Näbbhuv vs. 86:ans luftintag.

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Gelgamesh
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 februari 2016, 07:41
Ort: Göteborg / Ullared

Näbbhuv vs. 86:ans luftintag.

Inlägg av Gelgamesh »

Hej på er. Detta är mer en fundering än seriöst avsedd plan.

Jag är återfalls-Volvoit. Köpte min första 240 1989 och avverkade ett antal 240/260 under det tidiga nittiotalet. Och sedan något år har jag skaffat dels en 86:a 244DL och en 90:a 245GL. Och det är ju trevliga bilar båda två. Men det som stör lite är ju att den där gamla "modda 240 till 260-nerven" har börjat rycka lite igen. Och just 245:an som är finast väcker lite idéer. Den är i en lite halvbeige ganska USA-aktig vit nyans, och jag har gått och inbillat mig att jag vill ha värsta dollargrinet med näbbhuv, USA-ljus m.m. Och det är ju inga konstigheter att sätta igång och börja hotta hejvilt. Det är ju 240 liksom...

Men hur gör man med plåten vid vindrutan på 86 och framåt?
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Näbbhuv vs. 86:ans luftintag.

Inlägg av StefanM »

man kan inte ha kakan kvar och äta upp den vet du väl.........:-)
Det passar ju men du får ju leva med att det ser lite tokigt ut där bak som sagt. Nån riktig näbbhuv åla 86- style där bak finns inte vad jag vet.
Gelgamesh
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 februari 2016, 07:41
Ort: Göteborg / Ullared

Re: Näbbhuv vs. 86:ans luftintag.

Inlägg av Gelgamesh »

Följdfrågan blir förstås hur jobbigt det är att bygga om "luftintagsplåten" på en 86-93 till 85:ans stil?

Min perverterade dröm blir bara bättre och bättre för varje dag. I nuläget vill jag att bilen skall bli en vitbeige USA-265:a a´la 1982 med all utrustning som går att smeta dit.

I förlängningen inser jag ju att en sådan bil vill ha en V6:a. Men en B280 kan jag ju inte ta, Citroënfantast som jag är. Måste ju bli en ZPJ4 från Citroën XM. I mitt tycke den fränaste PRV-versionen som gjordes. 200HK, 24 ventiler och variabla insug. Och de dr 200 hästarna mättes troligen väldigt blygsamt då Frankrike straffade bilar med 200+ HK. Jag har själv rastat en nyare BMW med 231HK utan minsta besvär med en sådan XM.

Sen gjordes ju samma motor med dubbla turbo till Renault Safrane Baccara.

Ok. Nu borde jag kanske lugna ner mig en smula. Men medge att en 265 V6 Biturbo med aktiv Citroënfjädring vore ganska läckert.
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Näbbhuv vs. 86:ans luftintag.

Inlägg av StefanM »

allt går ju men frågan är ju om det inte är enklare att leta reda på en äldre bil att bygga på? Tycker det finns ganska många fina 245or till salu ibland.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Näbbhuv vs. 86:ans luftintag.

Inlägg av PH_ »

Tycker, till och med ber dig, att löpa linan ut! Jag tycker det verkar helfränt!

Det enklaste bör vara att att ta plåten från en tidigare 240. Alla före 86 har rätt plåt och känns som det är bättre att leta efter ett vettigt objekt och byta luftintagsplåt om det behövs än att leta efter ett vettigt objekt som har "allt"

Taklucka, skinninredning och AC tillsammans med dina planer (glöm inte kromade sidospeglar!) Låter som en drömbil :)

Finns en projektråd med en riktigt trevlig 245 med för inspiration. Skall se om jag hittar den.
Skriv svar