Sida 1 av 1

Vilken kam har mest vrid?

Postat: 30 januari 2017, 17:39
av lowlow
Lallat runt med ett kåpsläp i helgen och konstaterat att 80 km/h är långt från idealiskt både på 4an, och od,n. Efs jag planerar skubba på sisådär 500 mil med husvagn i sommar så känns det värt besväret å meka lite. Vilken kam, och topp ska jag satsa på, och var hittar jag sånt, är det gräva på skroten, eller köpa nytt eftermarknads som gäller?

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 2 februari 2017, 20:09
av SkauneJohan
M kammen och t kammen har mest vrid vid låga varv(men dåligt på höga) och orginal 160/398/530 topp

på 945 vet jag en med m-kam och 530 topp som dragit 9ton :shock:

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 3 februari 2017, 09:40
av Erling
T-kammen sitter i B230K, som uppges till 194 Nm vrid vid 2.500 varv. I af US-versionen av B230F har M-kammen, som i kombination ger 184 Nm vid 2.750 varv. Båda borde vara bra kandidater, med fördel T.

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 3 februari 2017, 18:36
av SkauneJohan
A kammen är också väldigt trevlig säger många, det beror helt på hur lågvarvig man vill vara

vilka varvtal kör du på mest när du drar tunga lass?

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 6 februari 2017, 17:42
av lowlow
Så jag skulle i princip kunna behålla originaltoppen då, och bara satsa på en seg kam.. 2000-2400rpm har jag 80/90 km/h. Just nu är det rysligt slött där. Hur är kammarna märkta? Måste man riva hela världen för att leta fram rätt på skroten eller? Passar på kasta ut frågan om nån har en kam å sälja. Vad mig anbelangar får kammen sluta dra på 3k rpm, jag är för gammal för å piska på varvstoppen ändå.

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 6 februari 2017, 20:22
av SkauneJohan
skrotarna är lite halvsvårt att hitta kam på, beror helt på vilken kam du jagar, de flesta turbobilarna har T-kam och f motorerna har oftas M kam medans förgasarbilarna oftast har A kam

facebookgrupper kan man hitta de flesta kammar från 400-500+ frakt ibland ännu billigare än så

vad har du för motor? är det en 240 med b230A eller b21A? (årsmodell underlättar) ifall du har en b21 så blir det mer dragkraft redan att bytta till b23 eller b230, oftast har dessa bilarna A kam orginal

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 7 februari 2017, 07:43
av Erling
lowlow skrev:Hur är kammarna märkta?
Titta efter på ändan av kamaxlingen. Där ska märkningen stå. Detta är till exempel en K-kam:
Bild

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 7 februari 2017, 22:50
av lowlow
SkauneJohan skrev:skrotarna är lite halvsvårt att hitta kam på, beror helt på vilken kam du jagar, de flesta turbobilarna har T-kam och f motorerna har oftas M kam medans förgasarbilarna oftast har A kam

facebookgrupper kan man hitta de flesta kammar från 400-500+ frakt ibland ännu billigare än så ulv

vad har du för motor? är det en 240 med b230A eller b21A? (årsmodell underlättar) ifall du har en b21 så blir det mer dragkraft redan att bytta till b23 eller b230, oftast har dessa bilarna A kam orginal
Glt -84, b23e

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 8 februari 2017, 15:47
av SkauneJohan
då har du troligtvis en K kam, redan v, vx,vx3 har bättre drag vid lägre varv utan att vara helt döda vid högre

är det en senare 84a kan det vara a-kam på den men isåfall skulle du nog tycka att den drog bra vid de låga varvtalen

bra Erling, hade glömt att lägga upp bild :D

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 8 februari 2017, 19:33
av Amarace
B23e -84 har A, det var 81-83 som hade K.

Tycker själv just B23E 84 är perfekt att dra släp med.

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 9 februari 2017, 16:55
av SkauneJohan
nja 83,5 hade K-kam också så är det en tidig 84 så kan den ha k-kam eller ifall den är utbytt

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 9 februari 2017, 18:42
av Amarace
SkauneJohan skrev:nja 83,5 hade K-kam också så är det en tidig 84 så kan den ha k-kam eller ifall den är utbytt

Nej! Årsmodell 81-83 har K-kam, årsmodell 84 har A (och 398 topp)

Finns ingen "83,5", endera är det årsmodell 83 eller 84.

Är det utbytt så stämmer ju inget och vi kan bara gissa.

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 10 februari 2017, 10:00
av SkauneJohan
det finns bilar tillverkade 83 som är uttagna 84, k-kammen användes ju tills den var slut, vore ju bra om lowlow tittade vilken topp som fanns på bilen, är det 405 har den troligtvis k-kam och 398 troligtvis A-kam eller?

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 10 februari 2017, 15:12
av lowlow
Måste jag inte lös med kammen för att kolla vilken det är? Eller går det kolla med spegel i bakkant? Passar på att fråga var märkningen av toppen sitter.
Har vi kommit överens om att jag ska leta mig en T-kam iaf? Satt de bara i turbomotorerna? Kan man hitta i nå 7, eller 9 serie också, för att öka oddsen lite?

Tack för all input, det är guld värt!

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 10 februari 2017, 23:04
av Amarace
SkauneJohan skrev:det finns bilar tillverkade 83 som är uttagna 84, k-kammen användes ju tills den var slut, vore ju bra om lowlow tittade vilken topp som fanns på bilen, är det 405 har den troligtvis k-kam och 398 troligtvis A-kam eller?
Årsmodell 84 började tillverkas efter Semestern 83, så från runt Aug/Sept 83 började årsmodell 84 tillverkas. Det är just en av dom saker som ändrades till just årsmodell 84, så det är inga hopplock med K-kam, dom är ju registreringsbesiktade med 129hk.

Och OM en årsmodell 83 är uttagen 84, så är den ändå årsmodell 83, men med första regdatum 84****.

Saker användes inte till dom var slut, vid en produktionsändring gjordes ändringen rakt av, med ditt resonemang så skulle B23E 81 ha H-kam och vara utan Pulsair, för att dom ju var tvungna att använda upp det. B20 skulle ha använts även 77 o.s.v
Men så var det som sagt inte.

Lowlow, toppens märkning sitter ovanför mellan 2-3:ans utblås, börjar med 100 och sedan 3 siffror till (100398 ska din ha, om det inte är bytt nån gång)

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 11 februari 2017, 12:24
av SkauneJohan
ahh där ser man, intressant :D har bara skummat runt på olika forum så kul att nån har koll på riktigt istället ;)


lowlow det beror ju helt på vilken kam du har i bilen just nu, en del säger att a-kammen och vx/vx3 är bästa dragkammarna medans andra säger att m och t kammen är bättre dragkammar, M kammen är iallafall jätteslö i bilen även utan släp efter(enligt mig)

dessutom ärr det 398/530 toppen som funkar bäst vid låga/mellanvarvtal 405/531 är endast bra vid extremt höga effekturtag/höga varvtal (enligt mig)

allt är individuellt och att byta kam på en OHC rödblock går ju snabbt iallafall och även topplocksbyte är rätt enkelt

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 11 februari 2017, 16:43
av Errim
Hej! Råkade få syn på en t- kam här:

https://www.blocket.se/kronoberg/Volvod ... a=23_6&w=3

Tilldelas priset kan det ju vara värt att prova :)

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 11 februari 2017, 16:45
av Errim
Till det priset kan det ju vara värt att prova ska det stå :oops:

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 21 februari 2017, 14:49
av lowlow
398 heter då toppen och annons efter T-kam är utlagd. Jag har ju ingen aning om hur länge sen remmen är bytt, så jag tänkte kosta på ny rem och spännare när jag ändå är och river. Har läst på massa andra forum om hur sjukt kass K-jetronicen är, och att man minst måste provtrycka insprutarna, men helst kasta bort det. Jag är ju rätt nöjd, förutom lite rough tomgång, och dålig effekt. (men antar att effektupplevelsen ligger mer i min vana att åka V8, eller turbodiesel) Finns det nya insprutare att köpa till vettigt pris?

Re: Vilken kam har mest vrid?

Postat: 21 februari 2017, 20:14
av SkauneJohan
finns ju massa VOC som kör med kjetronic och även liknande, rätt injusterat går det ju hur bra som helst finns ju nya spridare att köpa till och med