Sida 1 av 2

Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 9 december 2016, 21:27
av SkauneJohan
småbilen som skulle komplettera 240 :)

Motor: Orginal b200F lågfriktionsmotor, troligtvis M kamaxel, lambdareglerat insprut med katalysator
Effekt: 108hk/6000rpm (fabriksupppgift)
Vridmoment: 159Nm/4200rpm (fabriksuppgift)
förbrukning:Bild

Däck:
vinterdäck 155/80 R13 79Q: 2st Dayton Dw700 och 2st falken Falken ESPIA EP-Z

nu kommer vi till projektet som det ser ut nu
[x] Rostskydda
[-] fixa glykol just nu tåler den bara -18
[x] fixa instrumenbelysning
[x] bättre torkarblad
[ ] stoppa läckan i kylarinloppet(byta kylare?)
[ ] fixa bromsar(låter som bromsbelägg är slut eller nånting)
[x] fixa 2st vinterdäck
[-] bytta kamrem
[ ] rätta till det minimala glappet sidlänges i växelspaken
[ ] fixa gasdämpare till bagageluckan
[ ] klistra fast listen på förardörren och vänster bakdörr
[ ] storservice
[ ] fixa redlinedekalen över hela vänstersidan
[ ] fixa minimala bucklan höger framskärmskant
[ ] ordna glappet i förardörrens gångjärn
[ ] jalusi
[ ] snowcap

Bild

Bild

mätarställning just nu 96738km
Bild

om ni tycker det är intressant kan jag uppdatera med fler bilder :)

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 10 december 2016, 08:16
av Allinug
Ingen 240-kombi, men denna ser väldigt sportig ut. Är den kul att köra då?

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 10 december 2016, 22:09
av SkauneJohan
hade kunnat köpa 3st sånnahär för samma pris som en 240 kombi :shock: vilket passar min ekonomi, speciellt när det är omöjligt att hitta en 245a för vettig peng :(

detta är ju trots allt en halvkombi så får plats med det som behövs 8-) vilket är omöjligt i en sedan.....

den är snabbare än vad det känns och rätt kul att köra. Framförallt väldigt tyst och bekväm som pendlarbil på motorväg i jämförelse med 240. Den är däremot mer obekväm över fartgupp inne i byn/staden pga det kortare axelavståndet gissar jag

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 10 december 2016, 23:02
av Errim
Kul projekt! Jag vill gärna veta mer om en bilmodell som jag inte har varit kontakt med alls.
Ser fin ut och låga mil, inte dumt.
Vad är det för motor?
Ja fler bilder tack :D

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 11 december 2016, 10:09
av SkauneJohan
Errim skrev:Kul projekt! Jag vill gärna veta mer om en bilmodell som jag inte har varit kontakt med alls.
Ser fin ut och låga mil, inte dumt.
Vad är det för motor?
Ja fler bilder tack :D
min bil har en b200F (en nerborrad version av b230) med en lambdareglerad LU jetronic insprutning och vad som står i instruktionsboken nån form av renix tänding (med vevaxelgivare) 108hk/6000rpm och 159nm/4200rpm, dessa bilar fanns även med de trötta och mer problemfyllda franskbyggda 1,4 och 1,7 liters motorerna och med steglös automat "remjohan"

dessa bilar var ju tänkta att vara en komplementerande småbilsversion till den större 240 och istället för att lägga pengar på att designa eget så tog volvo över DAF, först gjordes volvo/daf 66 som småbil men daf hade redan planer på en nyare bil som blev volvo 300

det mest unika med dessa är nog att iallafall med riktig volvomotor så har dom växellådan(en vriden men annars helt vanlig 5 växlad m47) där bak tilsammans med slutväxlen och en transaxel som går från koppling och motor där framme precis som porsche 924, 944, 928 och 968. Bakaxlen är individuell med de-dion axel och upphängning med enkel bladfjäder i varje bakre hörna, framvagnen är en vanlig mcpherson

viktfördelningen ska vara nästan perfekt 50/50 vilket även gjorde att den var extremt bra i rally VOC, snabbare än 240 så därför blev den förbjuden där :lol:

fler bilder på inredningen kommer här
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

och överdragsklädseln kom på, sånhär fin klädsel ska bevaras till speciella tillfällen :D

Bild

Bild

Bild

sist en liten filmsnutt från trafikmagasinet på den lite snabbare (b200E) och sänkta versionen med 14 tumshjul istället för dom orginala 13 tum https://www.youtube.com/watch?v=4sq-PCk ... 0&index=44


vill ni ha mer teknisk information är det bara att fråga, har bra koll på en hel del 8-)

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 11 december 2016, 15:51
av Victor245
Köpte du möjligtvis denna i Landskrona? ;)

Den ser fin ut :D

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 11 december 2016, 18:10
av SkauneJohan
Victor245 skrev:Köpte du möjligtvis denna i Landskrona? ;)

Den ser fin ut :D
kanske :mrgreen:

tackar :) får svar imorren om den är så fin som den verkar :D

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 13 december 2016, 00:36
av Tilly
Är det sidoblinkersen som sitter där i kofångaren? Jag trodde den var tvungen att vara placerad bakom framhjulet men tydligen inte.

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 13 december 2016, 10:36
av SkauneJohan
Tilly skrev:Är det sidoblinkersen som sitter där i kofångaren? Jag trodde den var tvungen att vara placerad bakom framhjulet men tydligen inte.
ska ta och testa det så snabbt bilen är hemma igen :) har ingen aning, det kanske bara är en reflex?

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 13 december 2016, 16:16
av SkauneJohan
rostskyddet är klart, ska bara hitta nån som hjälper mig att hämta hem bilen :)

lite rost i båda hjulhusen fram, avgasystemet mellan dämparna och vänster tröskel. Ingen dålig dom från en bil med 28år på nacken :D

så snabbt bilen är hemma kommer fler bilder med vinterhjulen monterade 8-)

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 14 december 2016, 00:37
av Tilly
SkauneJohan skrev:
Tilly skrev:Är det sidoblinkersen som sitter där i kofångaren? Jag trodde den var tvungen att vara placerad bakom framhjulet men tydligen inte.
ska ta och testa det så snabbt bilen är hemma igen :) har ingen aning, det kanske bara är en reflex?
Jag ser dock ingen annan sidoblinkers och det måste den ju ha om det är en -88. Det känns ju något onödigt med en sidoblinkers så nära den främre som dessutom lyser åt sidan den med men vad gjorde inte Volvo för att klara sig genom lagens nålsöga ;) .

Det var ju väldigt bra för att vara en 28 år gammal 360! Rosten i hjulhusen fram beror väl på avsaknad av innerskärmar kan jag tro, jag fattar inte att Volvo inte använde det på alla modeller när de kom på att det behövdes på 240. 740 har heller inga.

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 14 december 2016, 20:06
av SkauneJohan
japp jag tror också att det är blinkers och håller med om att det är onödigt :lol:

ahh tänkta aldrig på att det fattades innerskärmar :oops:

med lite tur så hämtar jag hem henne innan helgen så blir det fler bilder :)

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 16 december 2016, 23:03
av SkauneJohan
alla goda ting är tre sa min farmor alltid :D

bilen är rostskyddad :D
Bild

instrumentbelysningen lyser så härligt och grönt
Bild

och tomgången justerades till en mer vettig nivå istället för sina tidigare strax över 1000rpm
Bild

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 17 december 2016, 16:57
av Errim
Tänkte fråga om 240hjul passar på den men ser att den bara har fyra hjulbultar. Är det 13"hjul?
Tittade på blocket och det verkar inte finnas några vettiga 360 till salu. Du har haft tur som hittat ett bra exemplar. Grattis!

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 17 december 2016, 17:37
av SkauneJohan
navcentrum är det minsta som finns, bultmönstret är samma som golv mfl 100/4 om jag minns rätt iallafall passar inga 5 built från 240 haha

japp 13tum orginal fanns även med 14tum på glt :D

tackar, jo den känns vettig :D

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 17 december 2016, 22:38
av SkauneJohan
lite bilder på bilens hjärta

Bild

Bild

Bild

ett litet tillägg, anledningen till att kamremmen och kylarvätskan aldrig blev bytad igår är att kylaren har en minimal läcka och packboxen mellan kamaxel/ventilkåpan läcker och behöver fixas

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 19 december 2016, 19:34
av SkauneJohan
idag blev de två främre nya vinterdäcken hämtade o monterade :D bättre torkarblad från biltema också monterat
Bild

navkapslar från ford fiesta, tycker att det vita ger en ursnygg kontrast mot den gråa bilen
Bild

listerna som fattas på vänstersidan, funderar på om man skulle ta bort alla lister istället? :?
Bild

tankade första gången idag, 30mil och 30liter :roll: får se om det blir bättre med lite tändstiftsbyte och vätske/oljebyte

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 19 december 2016, 23:38
av Tobbe
Ser ju fantastiskt fräsch ut, ser ju nästan ny ut i motorrummet

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 20 december 2016, 11:40
av SkauneJohan
tackar :) jag är också förvånad över hur fräsh den är, härligt hur som helst :D

Re: Volvo 360 GL Redline-88

Postat: 22 december 2016, 13:11
av lowlow
Kul bil.. Jag hade en glt en gång i tiden, då den var hyfsat ny. Fanns en variant av 240 turbofälgar till dessa, 14 tum. Jag råka spöa ihjäl 200 motorn, å hinka i en 230, med original insprutning osv. Jag tyckte då att den gick som ett jävla odjur. Såhär 20 år senare är jag inte lika övertygad :D
Bultcirkeln är 100/4.