Bensinvärmare

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Olof

Bensinvärmare

Inlägg av Olof »

Har fått tag på en begagnad bensinvärmare av modell 091b.

Kopplat in den på kylarpaketet osv men har gått bet på att koppa in elen, fick med instruktions bok men den var till för att koppla in den på 740, verka vara endel skillnad på kupefläkt osv på modellerna.

Någon som har kopplingschema på hur man ska koppla in den på kupefläkten, och till styrdosan?

Fick med 2 olika tidur, ett rektangulärt med ganska många knappar och ett rektangulärt med 4 ''knappar'', vilket ska jag använda?
Tar gärna det som är lättast att installera.


Och vart tycker ni jag ska placera bränslepumpen?

MVH Olof
GT-Mannen
Inlägg: 116
Blev medlem: 22 november 2011, 19:05
Ort: Farsta

Re: Bensinvärmare

Inlägg av GT-Mannen »

Här är monteringsanvisningen.

http://www.240.se/litteratur/8-87-110.pdf

/Håkan
Kör flamencoröd V50 D2 Classic Momentum -12
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Bensinvärmare

Inlägg av Tilly »

Har du inga sladdar med från den begagnade? I så fall rekommenderar jag att leta på skrotarna efter någon bil där det sitter en motorvärmare och plocka med alla kablar som hör till den. Det går givetvis att tillverka ett eget elsystem efter kopplingsschema men jätteenkelt är det inte då det är en del ledningar att hålla reda på.

Bränslepumpen måste placeras på det ställe som visas i monteringsanvisningen eller någon annanstans på samma höjd. Bränslepumpen måste sitta lägre än tanken då det är en tryckande pump med dålig sugförmåga och då måste bränslet självmant rinna till pumpen. Den sitter tyvärr ganska utsatt men det är som sagt en nödvändighet.

Jag gissar att du beskriver tidur typ 2 och typ 3 (sex grå knappar, en röd). Jag hade valt typ 3 då det har lite fler funktioner och bättre passar in i instrumentpanelen. Inte svårt att koppla in om man har rätt kablage.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar