Hur stötig skall 245 vara bak? (husvagnsfjädrar?)

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Gelgamesh
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 februari 2016, 07:41
Ort: Göteborg / Ullared

Hur stötig skall 245 vara bak? (husvagnsfjädrar?)

Inlägg av Gelgamesh »

Har en 244 som känns helt annorlunda. Där är s.a.s. fram och bakvagn i harmoni.

Min "nya" 245:a (GL 1990) däremot är obekvämt hård bak. Den tar jättesmå skarvar och liknande helt ok, lite som en "komfortzon" alldeles i mitten. Men minsta gupp som framfjädringen sväljer schysst blir en ordentlig stöt bak. Jag lastar inte särskilt tungt och byter gärna. Ville bara kolla innan om det finns något sätt att jämföra bitarna?

Gissar att jag har tjockare fjädertråd på 245:an än 244:an, men kan man med hjälp av enbart mätning konstatera hur det ligger till? Ytan är ju mer rost än etiketter om man säger så...

Har ganska lång erfarenhet av skruvande men är nybörjare på vanlig fjädring då det alltid handlat om Citroëns hydraulik eller luftfjädring på tunga fordon.
244 GLE
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 januari 2016, 22:28

Re: Hur stötig skall 245 vara bak? (husvagnsfjädrar?)

Inlägg av 244 GLE »

Känner igen detta.

Köpte en gång en Volvo som var precis likadan.

Föregående ägare hade monterat hårda kraftiga husvagnsfjädrar bak,
men fram satt det välanvända mjuka 16 år gamla originalfjädrar.

Mjuk å bekväm fram - Stenhård, stötig och obekväm bak, ingen harmoni alls! :cry:
Det bör vara någorlunda samspel mellan fjädrar fram och bak för bästa känsla.

Föredrar personligen mjuk komfortfjädring runt om.
Erling
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 november 2011, 07:56

Re: Hur stötig skall 245 vara bak? (husvagnsfjädrar?)

Inlägg av Erling »

Om jag inte misstar mig, tror jag att sedanfjädrar är 12 mm, normala 245 12,7 mm och förstärkta 245 13 mm.
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Hur stötig skall 245 vara bak? (husvagnsfjädrar?)

Inlägg av schassen »

Kör själv med husvagns fjädrar och hi jackers på 245 92. Men drar i princip max dragvikt 1500kg samt lastar mycket inför körningar samt att jag har poly uretan bussningar o 205/60 15 i däck. nä bekvämt utan vagn knappast. utan det hoppar mest kråka. men man får välja. funkar till det som jag använder bilen till. vill du ha komfort byt till mjukare fjädrar kolla bussningar o höga däck mvh hans
Gelgamesh
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 februari 2016, 07:41
Ort: Göteborg / Ullared

Re: Hur stötig skall 245 vara bak? (husvagnsfjädrar?)

Inlägg av Gelgamesh »

Ganska stor skillnad mellan 244 och 245 standard alltså. Då funderar jag som den Citroën-komfortmissbrukare jag är på att helt enkelt montera 244-fjädrar. Resonerar som så att jag aldrig lastar tungt och prioriterar komfort. Och en olastad 245:a kan ju knappast väga mer där bak än en 244 med fyra personer i.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Hur stötig skall 245 vara bak? (husvagnsfjädrar?)

Inlägg av Djo »

Gelgamesh skrev:Ganska stor skillnad mellan 244 och 245 standard alltså. Då funderar jag som den Citroën-komfortmissbrukare jag är på att helt enkelt montera 244-fjädrar. Resonerar som så att jag aldrig lastar tungt och prioriterar komfort. Och en olastad 245:a kan ju knappast väga mer där bak än en 244 med fyra personer i.
en 245 har 100kg extra vikt och det kan då jag gissa vart det sitter men om du vill ha det bekvämt så borde det fungera 100kg är ju inte mycket direkt som en extra person i skuffen ;)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Gelgamesh
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 februari 2016, 07:41
Ort: Göteborg / Ullared

Re: Hur stötig skall 245 vara bak? (husvagnsfjädrar?)

Inlägg av Gelgamesh »

Instämmer. Dock råkade jag snubbla på ett par 245-fjädrar i originalutförande. Så nu känns bilen som den skall. Ingen Citroënkomfort men absolut godkänt.

Nu skulle det bara vara kul att veta vad sjutton som egentligen satt på bilen. "Husvagnsfjädrar" skall alltså ha en trådtjocklek på 14mm. De som satt på min bil var på 15mm. Vad kan det ha varit för modell? "Snutfjädrar"? Dessa fjädrar komprimerades nästan inte alls av bakvagnens egenvikt. (!)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Hur stötig skall 245 vara bak? (husvagnsfjädrar?)

Inlägg av Djo »

Gelgamesh skrev:Instämmer. Dock råkade jag snubbla på ett par 245-fjädrar i originalutförande. Så nu känns bilen som den skall. Ingen Citroënkomfort men absolut godkänt.

Nu skulle det bara vara kul att veta vad sjutton som egentligen satt på bilen. "Husvagnsfjädrar" skall alltså ha en trådtjocklek på 14mm. De som satt på min bil var på 15mm. Vad kan det ha varit för modell? "Snutfjädrar"? Dessa fjädrar komprimerades nästan inte alls av bakvagnens egenvikt. (!)
Låter bra det :)

Haha dom låter ju sportiga kanske några racing fjädrar eller något låter ju något extrema iallafall :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Pancake
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 april 2020, 08:41

Re: Hur stötig skall 245 vara bak? (husvagnsfjädrar?)

Inlägg av Pancake »

Det är en fråga som jag letar efter svar.
Skriv svar