B21A dör under färd

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

B21A dör under färd

Inlägg av Tilly »

Den senaste tiden har min 240 med B21A vid några tillfällen oförklarligt lagt av under färd när man trycker ned kopplingen exempelvis för att bromsa för ett rödljus eller annat stopp på vägen. Det händer bara när man legat på normalt varv för att sedan frikoppla och motorvarvet sjunker, då sjunker det så lågt att den dör. Det är verkligen inte varje gång och det är aldrig några problem att starta om igen, rullar bilen fortfarande så är det bara att släppa upp kopplingen igen så kommer motorn igång (som en rullstart). Bilen går i alla andra situationer som den skall.

Jag misstänker ju antingen något fel i förgasaren eller möjligen något problem med brytare/kondensator. Frågan är var man bör börja? Kanske någon som haft liknande problem? Eller några andra förslag på felkälla. Jag tvivlar på att det är något problem med bränsleförsörjningen eftersom motorn i övrigt går normalt.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: B21A dör under färd

Inlägg av Tobbe »

Sådär har jag haft på min, då var det dålig kontakt vid säkringen till magnetventilen.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: B21A dör under färd

Inlägg av Tilly »

Jag upptäckte nu att tomgångsventilen hade gängat ur sig och satt löst i insuget så frågan är om det är det som varit problemet. Dock så har den klickat hela tiden men det kan ju ha kommit in tjuvluft den vägen. Det lär visa sig nästa gång jag kör bilen.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar