Kupé fläkt

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Skriv svar
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Kupé fläkt

Inlägg av Götesson »

Min kupé fläkt har lagt av, det jobbiga med detta är att den ä mindre än ett år gammal så tror inte de är motorn som har gett upp.
Har kollat vid säkringen och de var ström där, skulle kolla vredet men han inte plocka isär allt innan jag fick sluta och plocka ihop de igen. :evil:
Jag undrar då om någon vet var man kan felsöka innan jag plockar ner halva bilen för att komma åt kablarna till fläktmotorn, för som jag minns de är de en del att göra för att komma åt dem. Eller kan de vara vredet som krånglar? Vet inte om den la av under drift eller om den bara inte startade en morgon.
// Benjamin Filip Götesson
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Kupé fläkt

Inlägg av janneR »

Fungerar den inte ens på högsta hastighet så är nog minutiös felsökning med hjälp av multimeter det enda som kan spåra problemet. Om den fungerar på högsta hastighet så är felet fläktmotståndet som sitter i fläkthuset.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Götesson »

janneR skrev:Fungerar den inte ens på högsta hastighet så är nog minutiös felsökning med hjälp av multimeter det enda som kan spåra problemet. Om den fungerar på högsta hastighet så är felet fläktmotståndet som sitter i fläkthuset.

Mvh Janne
Den fungerar inte alls. Ska se om jag kan riva lite i kablarna nån dag framöver, är inte så bra på de här med el men ju mer man bråkar med de ju mer lär man sig.
Hur många ställen finns de som man kan kolla elen till fläkten. Säkring, vredet och på fläkten. Nått mer?
// Benjamin Filip Götesson
240bns
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2011, 19:56
Ort: Bollnäs

Re: Kupé fläkt

Inlägg av 240bns »

Jordkabeln till fläktmotorn som är dåligt fastsatt kanske?
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Götesson »

240bns skrev:Jordkabeln till fläktmotorn som är dåligt fastsatt kanske?
Försökte komma åt kablarna till fläkten utan framgång, försökte följa från fläkten men kunde inte de, för jag han inte plocka ner mittkonsollen så pass mkt så jag kunde se. Men får ta de nu i helgen. Brukar jordpunkten vara på samma ställe eller är de olika från bil till bil?
// Benjamin Filip Götesson
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Lazze S »

Ett vanligt fel är att den svart/vita kabeln till brytaren fastnat i värmereglaget och ryckts bort från brytaren.
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Götesson »

Lazze S skrev:Ett vanligt fel är att den svart/vita kabeln till brytaren fastnat i värmereglaget och ryckts bort från brytaren.
Med brytare menar du vredet då?
// Benjamin Filip Götesson
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Götesson »

Jag hittade ett relä som stiften såg blå ut, kan de ha gått varmt? Var kan man hitta ett nytt relä? Tror de kan vara de som har gett upp, men vet inte hur man kollar om de funkar eller inte. Hjäp tack!!!

Sökte lite och fick fram att de var till ac, acn sitter inte kvar i bilen men vredet och sladdar sitter kvar i panelen,kan relät påverka fläkten på något vis? För jag såg att sladdar från relät gick till vredet till fläkten.

Varit ute mixat lite nu. Var inga kablar från ac relät som gick till fläktvredet, såg fel. Däremot går de en vit/röd kabel från fläktvredet till ac-vredet, och byglar jag den vit/röda sladden på fläktvredet med pluskabel (rödkabel) (fast på stiften på vredet) så går fläkten på fullt. Och märkte en annan sak också, om jag vrider på acn så går fläkten igång om fläkt står på 0

Men jag vet fortfarande inte vad de är som är fel, vill ju inte koppla om och bara ha fulltflås. Vad kan detta vara, blir tokig. Har rivit ner så mkt så jag vet inte om jag kommer få ihop detta igen :evil:
// Benjamin Filip Götesson
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Lazze S »

Har du haft AC i bilen så har du CU-värmare. Inuti paketet sitter ett stort motstånd. Om det har pajat på nåt sätt kan du bara köra på ex.vis högsta fart. Då vet du att det inte är nåt fel på motorn i alla fall. Motståndet är grönt och avlångt och sitter hitom motorn när du öppnar paketet.
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Götesson »

Lazze S skrev:Har du haft AC i bilen så har du CU-värmare. Inuti paketet sitter ett stort motstånd. Om det har pajat på nåt sätt kan du bara köra på ex.vis högsta fart. Då vet du att det inte är nåt fel på motorn i alla fall. Motståndet är grönt och avlångt och sitter hitom motorn när du öppnar paketet.
Som de är nu funkar inga hastigheter. Förutom om man vrider på ac vredet då går den på låg hastighet.
Provade att bygla vit/röd kabel med svart/vit kabel då funkade alla hastigheter om man hade ac vredet på. Annars inget liv i det hela.

Skulle jag kunna bygla plus på svart/vit kabel och få det att funka tror ni? Den svart/vita kabeln är inte lätt att följa, den smiter in i en kabelhärva som går till torpedväggen ut i motorrummet tror jag, varit svårt att se då jag har hållit på utomhus i mörkret. Börjar få tomt på ideer vad de kan vara.

Om det är det där motståndet måste jag plocka ut hela plastburken då, som fläkten är i? Eller kan jag såga ett hål i burken och sen "typ" limma ihop det?

Tack för alla svar hittils :D
// Benjamin Filip Götesson
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Volvo245GLT »

Motståndet är nog helt om fläkten går på låg hastighet då du slår på AC:n, precis som den ska göra.

Kolla säkringen igen, och mät spänningen på båda sidor om den med fläktreglaget på högsta hastighet. Inte ovanligt med spänningsfall där p.g.a. oxid.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Götesson »

Volvo245GLT skrev:Motståndet är nog helt om fläkten går på låg hastighet då du slår på AC:n, precis som den ska göra.

Kolla säkringen igen, och mät spänningen på båda sidor om den med fläktreglaget på högsta hastighet. Inte ovanligt med spänningsfall där p.g.a. oxid.
Okej, för att vara på den säkra sidan kan någon skriva vad de heter på engelska vad den säkringen heter. Tror de står heating fan på min och jag antar att de är den. Men min engelska är inte den bästa, kalla mig gärna idiot men jag är inte rädd att fråga iaf :mrgreen: Ska mäta noggrannare när jag får hem mitt intrument, har bara en sådan enkel med lampa i nu så kan inte mäta sådant.
// Benjamin Filip Götesson
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Kupé fläkt

Inlägg av janneR »

Heating fan = Värmefläkt så du har hittat rätt säkring.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Götesson »

janneR skrev:Heating fan = Värmefläkt så du har hittat rätt säkring.

Mvh Janne
Bra de :D Då ska jag bara få hem instrumentet och sedan mäta, sen kommer jag göra ett nytt inlägg med ny info så får vi se om de kan vara de som är problemet.
Tusen tack!!
// Benjamin Filip Götesson
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Götesson »

Hittade felet till fläkten idag. De var ett relä som satt på torpedväggen som hade erjat. Så jag bara rengjorde det och sedan var de perfekt. Lite retligt då jag hade plockat ner hela mittkonsollen "nästan". Men ändå skönt att de inte var något dyrt och jobbigt att byta. Sitter de ett relä där på många volvo eller bara min? För hittade ingen info om att de skulle finnas ett relä där när jag har sökt på internet.
Bara nyfiken?m ;)
// Benjamin Filip Götesson
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Kupé fläkt

Inlägg av Lazze S »

Hur såg relät ut och var satt det ? Det enda relä som sitter på den bör vara fördröjningsrelät som gör att kompresssorn inte startar förrän generator börjat ladda. Ska du plocka ur motor och motstånd så gör du allt sånt på gavlarna på huset då dom är lättare tillgängliga än på std-värmare.
Motorn har bara 2 kablar så den är lätt att testa. Motståndet styr sen hastigheten.
Skriv svar