Eriks 244 DL, 1978

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

Skaffade mig en liten sommarbil såhär på början av sensommaren!
Var sugen på en äldre bil, skattebefriad, som jag kan glida runt med när vädret tillåter.

Var först inne på en fin 740, men det har jag redan haft en och det vore kul att prova en lite äldre modell.
Hade inte så jättehöga krav, lite rost gjorde inget så länge det inte var under eller stora hål i skärmkanter eller dylikt.

Åkte och kollade på en jag haft ögonen på, och fick ner den lite i pris och kom hem en bil rikare :P

En 244 DL, från 1978.
Den har en B21 med utbytt växellåda mot M47, vilket faktiskt inte gör något då den går tyst och skönt (kanske lite snålare också).
Röd inredning, som har överdragsklädsel jag inte vågat ta bort helt :roll: Baksätesryggen är märkbart solblekt dock.
Ingen radio, har suttit nåt där för det finns kablage - men inga högtalare :?
14600mil säger vägmätaren, men det är röd slutsiffra på trippen så jag vet inte om det stämmer - tyder väl på utbytt?

Bild

Bild

Bild

Kört drygt 50mil med den, dagens utflykt gick till Motorns dag i Målilla - det var kul att se lite gamla motorer, traktorer, bilar och allt möjligt! Kollade in veteranmarknaden också.

Det kommer förhoppningsvis inte bli nåt gjort i år med denna, brukas fram till kylan kommer och sen ställas undan.
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Pink Pornostar »

Fin med schyssta fälgar! Ta väl hand om den!
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

Pink Pornostar skrev:Fin med schyssta fälgar! Ta väl hand om den!
Tackar :)
Fälgarna ska bytas ut mot plåt, navkapslar och snobbringar. Dessa gör sig inte helt tycker jag.

Det ska jag!

Lite fler bilder :)

Bild

Bild

Gummit sitter inte helt fast vänster bak på kofångaren, och rosten har gjort ett hål i plåten på bakstommen av bagaget.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Solblekt rygg :/
Bild

Bild

Vad är vridpotentiometern vid defroster för bakruta och varningsblinkers till?
Bild

Första ägaren hette också Erik!
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Tobbe »

Fin 240! Vridpotentiometern är till för o ställa ljusstyrkan på instrumentbelysningen.
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

Tobbe skrev:Fin 240! Vridpotentiometern är till för o ställa ljusstyrkan på instrumentbelysningen.
Tackar! :)

Ja men såklart, haha, inte kört i mörker än :lol:
Tack!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Tobbe »

Brukar vara bäst o inte röra den om man vill att den ska fortsätta att fungera
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Råda »

Bäste inredningen :)
Jonas Anderot
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

Tobbe skrev:Brukar vara bäst o inte röra den om man vill att den ska fortsätta att fungera
Hehe, ja då får den va :P
Instrumentbelysningen fungerar iaf.
Råda skrev:Bäste inredningen :)
Ja visst är den porrig :D
I relativt fint skick också tycker jag, får väl kränga av överdragsklädseln för att inspektera.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Tilly »

Väldigt fin 70-talare. Den verkar mycket bra i lacken även om det finns lite rost. Men som sagt så börjar äldre 240 få sådan kultstatus att folk i allmänhet tycker det är kul även om de inte är helt rostfria. Den verkar ändå väldigt välskött.

Att det är bytt till M47 är väl egentligen bara ett plus då man får ner motorvarvet ganska mycket jämfört med M45. Visst, det är ju inte riktigt modelltroget men annars bara plus!

Inredningen ser ju toppen ut. Den röda är nice! Dock så ser dörrhandtagen på insidan i vanlig ordning lite torra ut. Åtgärdas enkelt med detaljer från nyare bil som är av bättre plast som inte torkar.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

Tilly skrev:Väldigt fin 70-talare. Den verkar mycket bra i lacken även om det finns lite rost. Men som sagt så börjar äldre 240 få sådan kultstatus att folk i allmänhet tycker det är kul även om de inte är helt rostfria. Den verkar ändå väldigt välskött.

Att det är bytt till M47 är väl egentligen bara ett plus då man får ner motorvarvet ganska mycket jämfört med M45. Visst, det är ju inte riktigt modelltroget men annars bara plus!

Inredningen ser ju toppen ut. Den röda är nice! Dock så ser dörrhandtagen på insidan i vanlig ordning lite torra ut. Åtgärdas enkelt med detaljer från nyare bil som är av bättre plast som inte torkar.
Tackar!
Jo, den är i godkänt skick med rost på standardställen - tror inte det ska vara några större problem vid en framtida rostlagning.
Däremot är det inget som kommer hända särskilt snart.

Absolut, det enda tråkiga är brummandet vid vänstersväng (ska åtgärdas när orsaken är funnen) och att det inte är helt autentiskt :roll:
Vill jag leka originalbil så kan jag alltid växla ner till 4'an och byta växelspaksknopp :lol:

Den röda är helt klart nice! Jaså, det är samma på nyare modeller också? Då ska jag leta lite efter det, för framdörrarna är ffa lite vissna.

Har förövrigt två mätarhus på gång hem, där båda har varvräknare...surt sa räven, inget av de är Yazaki som tydligen sitter i min.
Nåja, kanske går det att sätta i VDO-mätaren i Yazaki-huset och sätta i bilen, eller så blir de till salu igen :roll:
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Tilly »

Jag har för mig att det inte går att sätta en VDO-varvräknare i Yazaki-mätarhus.

Däremot är det ju ingen kärnforskning direkt att skruva om kilometerräknaren i VDO-huset så att miltalet stämmer med den gamla och sedan byta till VDO-huset. Jag tror att vajern och anslutningen av den är samma på VDO och Yazaki men kan ha fel. Det är ju bara att kolla innan först om det passar.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

Nej, vad jag förstått så är anslutningarna annorlunda tyvärr.

Men det är inte värre än att man upptäcker detta när huset är ute :)
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

Jahopp, vad har hänt?
Kört strax över 100mil med bilen vid det här laget.
Nya tänddelar är beställda, allt förutom spolen byts.

Vi var iväg på loppmarknad med bilen i helgen, det var en trevlig tur - vad gör man inte för att slippa plugga ;)
Precis innan vi skulle fara så stod det nån och ögnade på bilen, någon sekund senare stod där en orange 75'a bredvid min, också den nyss köpt i Ljungby :P
Helt objektivt så tycker jag 78'ans front ser lite finare ut, modernare är kanske inte rätt ord men...
Bild

Bild

Ett fynd på loppmarknaden vart det, som var 240-relaterat :)
Bild
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

Jaha, jag tröttnade på trasig kilometerräknare!
Köpte ett instrumenthus i "okänt skick" på Tradera, som skulle passa!
När jag fick hem det, så visade det sig att det finns olika Yazaki-hus till tidiga 240 också :roll:
Så, själva huset var värdelöst för mig, då det hade separat kontakt för strömmatningen - MEN, hastighetsmätaren var likadan, nästan :lol:

Övre huset är från min -78. (suddig som tusan?!)
Bild

Testa först det nya huset i bilen, och mätaren fungerade och räknade korrekt.
Plockade då isär detta, för att ställa om kilometerräknaren och se hur svårt det egentligen va - för att kanske göra samma procedur på mitt egna.
Efter 1h småpill, så hade jag haft isär båda husen och rengjort drev etc.
Bild

Det som var felet i mitt hus, var att fettet torkat och siffrorna gick knappt att röra. Så, efter en ordentlig rengöring av detta, liten korrigering av mätarställningen, så vips;
Bild

Och voila, allt fungerar! (Mja, nålen ser lite skev ut på bild.)
Bild

Sådär, då hoppas vi den tickar på resten av mina mil!
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av BERTONE »

Bra jobbat!!!
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

BERTONE skrev:Bra jobbat!!!
Tack! :)

En fråga till de som vet!
Hur stor ska distansen vara, som sitter mellan ram och växellådsbalk (för M47/46)?
Jag misstänker att de distanserna som sitter där sen konverteringen är för små.
Växellådans övre högra hörn tar i plåten nämligen - därav det brummande ljudet vid vänstersväng.
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

Lite service, innan vintern tar vid.
Bytt;
Tändstift, tändkablar, brytare (justerades till 0,3-0,32), rotor och fördelarlock.
Det var behövligt, brytarspetsarna hade börjat få toppar och fördelarlock med rotor var slitna.
Kondensatorn byttes inte än, då skruven för denna satt med spåret otillgängligt. Får skaffa mig en stroboskoplampa och byta till nästa säsong, känns dumt att vrida fördelaren utan att kunna ställa in tändningen i samma veva.
Bild

Bild

Luftfiltret skulle bytas, men det visade sig att det som rekommenderades, det passade inte.
Bild

Bild

Så jag får ta en tur till Biltema och mäta på de som de har, kanske passar det.
Allt för nu!
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

Lite mer grejat.
Fick luftfiltret, eller rättare sagt - burken, med filter i! Det var väl lika bra kanske.
Bild

Gjorde rent och satte tillbaka flamfällan, fick då tillfälle att byta ut den något begagnade slangen som satt där.
Bild

(Japp, jag vet, najband...inte ok.)
Bild

Så en del gjort på bilen, men mer behöver göras/bytas;
[ ]Motortvätt
[ ]Kondensator och ställa tändningen
[ ]Termostat
[ ]Spolartank, den nuvarande är sprucken
[ ]Extra distanser på växellådsbalken

Det är väl det som ska prioriteras.
Avställning sker 1/11!
Erling
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 november 2011, 07:56

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Erling »

Flamfällan är en bortgömd och ofta missat detalj. Att rengöra fällan och byta trasiga slangar är smart förebyggande underhåll. Bra!
Eirike93
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28

Re: Eriks 244 DL, 1978

Inlägg av Eirike93 »

Tack :)
Jag gillar sånt här underhåll, kanske inte gör någon märkbar skillnad - men då vet jag att det är bra.
Skriv svar