Koppla lilla varvräknaren

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Koppla lilla varvräknaren

Inlägg av Errim »

Hej

Har fått tag på en varvräknare som jag tänkte montera i min -91a.
Hur ska jag koppla så att det blir rätt?

Mvh, Bengt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Koppla lilla varvräknaren

Inlägg av Tilly »

Röd/blå är plusström och kopplas till någon säkring (gärna någon av 8 amp-säkringarna).

Svart kopplas till någon lämplig jordpunkt bakom instrumentbrädan så att den kommer i kontakt med någon plåtbit som är i kontakt med karossen.

Den tredje anslutningen (G kanske det står?) kopplas till en röd/vit kabel från tändspolen. Denna kabel är fördragen på alla 81- och skall finnas någonstans bakom instrumenten hängandes lös.

Den grå kabeln är plusström till belysningen. Det går ju bra att koppla den till samma säkring som den röd/blå men då får du ingen möjlighet att reglera ljusstyrkan. Kopplar du istället den kabeln till pluskabeln för t.ex. belysningen till fläktreglagen så regleras sedan ljusstyrkan med samma ratt som övrig belysning.

Sedan skall inte varvräknaren sitta "i" den fyrkantiga plastpanelen utan plastpanelen skall bara sitta framför så att varvräknaren blir försänkt men man märker hur det skall vara när man sätter dit den.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Koppla lilla varvräknaren

Inlägg av Errim »

Tack Tilly! Då klarnade det för mig. Trodde G var ground=jord :oops:
Den fyrkantspanel jag har är inte den rätta. Den som ska vara till varvräknaren är tyvärr spräckt så jag får ha denna här så länge.
Skriv svar