240 SE

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Skriv svar
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

240 SE

Inlägg av Errim »

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Hej
Jag har lite svårt för att låta bli dom här bilarna så härförleden köpte jag en 240 SE -92. Köpte den av ett dödsbo och jag blir den 3e brukaren. Föregående ägare hade haft den sen -94. Den har mycket utrustning men saknar varvräknare, farthållare och fjärrlås. Och som tydligen alla 240 automat så saknar den lock- up (förstår inte hur Volvo tänkte där).

Det första jag gjorde var olja filterbyte när jag fick hem bilen.
Lådan växlade med ett ryck mellan första och andra steget. Oljan var mörk och saknade den röda färgen, så spolning av lådan var nödvändig. Köpte en 20 l dunk på Swedol. Tömde tråget (2,2 l), fyllde på samma mängd och körde ut oljan via övre utloppet på oljekylaren i kylaren. Denna procedur upprepade jag 7 ggr. Det gick åt 16,7 l innan jag var nöjd.
Nu växlar den lite mjukare men inte så mjukt som min -91a.

Därefter var det dags för bakaxeloljan. Tömde ut oljan och det blev drygt 1,8 l , trodde bara det skulle vara 1,6 l. Lät det rinna länge och fyllde sedan på 1,8 l. Ändrades utförandet på de senaste årsmodellerna så att oljemängderna blev större?
Mvh, Bengt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: 240 SE

Inlägg av Errim »

Lyckas inte få bilderna i den ordning jag vill men det framgår ju av bilderna vad det handlar om.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: 240 SE

Inlägg av Djo »

Trevligt med stor service :)

själv fick jag i nästan 2 liter i bakaxeln så ja verkar variera det där.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: 240 SE

Inlägg av Errim »

IMG_1291.JPG
Innan jag köpte bilen blev båda bakoken bytta för att den skulle klara besiktningen.
Nu har jag passat på att måla oken. Tycker silver är snyggaste färgen på ok.

Rengjorde och rostskyddade länkarmarna
IMG_1294.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: 240 SE

Inlägg av Errim »

Håller på att gå igenom bromsarna fram. Skivorna är ca 18,9 mm, de ska minst vara 19 mm. Nya är de 22 mm.
Har inhandlat nya skivor och vänster ok eftersom en kolv satt fast. Köpte också nya sköldar och slangar.
Målade nya oket i silver innan montering. Hade svårt att få loss rören från bromsslangen, så jag fick kapa av och kona om rören.
IMG_0325.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: 240 SE

Inlägg av Allinug »

Vad fint det blir! Jag skulle också behöva byta bromssköldar.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: 240 SE

Inlägg av Errim »

Tack, ja det blir fint. Passade på att rengöra och rostsskydda också. Håller på med högersidan nu. Finns alltid nått att roa sig med :D
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: 240 SE

Inlägg av danny-16vt »

Vilket objekt! Kul att se! :)

Mvh Daniel
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: 240 SE

Inlägg av Errim »

Tack så mycket o tackdetsamma jag följer ditt projekt också!

Ska visa lite bilder på hela bilen sen när jag får ut den. Jag gör bromsarna nu för besiktningen i februari.
IMG_0328.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: 240 SE

Inlägg av Errim »

Hej!
Ett bra tag sen jag var inne här. Hänt sen sist: Har bytt automatlådan till en aw70L från en 940 (-94, 116 hk). Bytet gjordes för att gamla lådan hade ett kraftigt ryck vid växling mellan 1an o 2an, och för att jag ville ha lock-up. Hittade en låda i småland ca 20mil hemifrån, så det blev en liten trevlig lördagstur för att hämta den. Den hade gått ca 20 000mil och kostade 500kr, inte mycket att tveka på.

Lyfte upp bilen på pallbockar så högt jag kunde. Gjorde en platta till garagedomkraften så att jag kunde ha den som växellådslyft.
18-1.jpg
Att byta växellåda är egentligen inte svårt. Det svåra är att få loss rören, alltså oljekylrören till kylaren och mätstickeröret. Jag gick inte i land med detta utan fick ta hjälp av en verkstad här i byn så att vi kunde lyfta bilen på en riktig billyft och värma med gas. Det var knappt att det gick ändå trots att vi värmde rejält. Kylrören klarade sig men blev lite misshandlade. Muttern till mätstickeröret delade sig på tvären. Så det blev till att beställa ett nytt på Volvo (GCP) då jag inte lyckades hitta något begagnat. Kostade mer än vad jag gett för lådan, 525kr.
18-2.jpg
För övrigt så passade lådan bolt on, behövde inte ens justera staget till växelväljaren.
Bilen går nu lågvarvigt när lockupen har gått, in vilket den gör ungefär vid 92km/h och 2000rpm. bra för bränsleförbrukningen men den är mycket segare nu än utan lockup. Drog 0,77 l/mil vid körning från skåne till Göteborg körde i ca 110-130km/h. Lyckades nästan hålla 110 upp för Hallandsåsen med 2 vuxna, 1 barn och en del bagage, så helt ok tycker jag.
Egentligen har jag fel bakaxelutväxling för den här lådan, 940in hade 3,91 min bil har 3,73. 240in är ju 100 kg lättare så det funkar ju hyfsat ändå.

Besiktningen gick bra
18-5.jpg
18-4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: 240 SE

Inlägg av Errim »

Hej! Tyckte att bilen var lite svajig och hoppig bak. När jag gungade den bak ville den inte sluta gunga.
Lyfte upp bilen och tog av bakhjulen. Såg då att höger stötdämpare hängde i luften. nedre öglan hade lossnat från dämparen.

Sökte på nätet efter dämpare men visste inte vad jag ville ha. Var förbi Biltema och kände på deras dämpare. Det är en gasdämpare och kändes inte helt fel. Priset var dessutom bra, så jag slog till.

Har nu kört ca 15 mil med dem och jag är positivt överraskad. Bilen känns stabil och komforten är god.
De gamla dämparna verkar vara från när bilen var ny (alltså 26 år gamla) och läkte olja så det var verkligen dags att byta.
14 - 1 (1).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: 240 SE US-edition

Inlägg av Errim »

IMG_1995.JPG
Håller på med lite rostsanering. Stort arbete att ta bort gammal dubbelhäftande tejp. Har använt värmepistol, etikettlösare och suddgummi.

Bilden blir visst uppochner men klickar man på den så blir den rättvänd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar