tändspole inkoppling på annat sätt

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Björkåsnicke
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 mars 2016, 19:34

tändspole inkoppling på annat sätt

Inlägg av Björkåsnicke »

Hejsan. :D har en volvo 245 glt som jag köpte billigt av en polare. problemet var att den inte startade. efter att bytt allt i tändväg och kollat pumpar så var det fortfarande dålig gnista vid start. men så tog jag direktström från batteriet till tändspolen då hoppade den igång och gick super bra (kunde ta av kablen mellan batteri och tändspole när den startade utan att den dog) jag forskade lite mer i detta och som jag förstod ska det gå en kabel från startmotorn till tändspolen? jag har kollat på 240in men ser ingen kabel där. :( kollade sen på min 740 med förgasare och då såg jag den blå kablen som gick mellan startmotor och tändspole. min fråga är då om man kan dra en egen kabel mellan stiftet på startmotorn till tändspolen? kom med tips :)
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: tändspole inkoppling på annat sätt

Inlägg av StefanM »

vad är det för årsmodell? Vad jag minns så är det inget förkopplingsmotstånd på nån modell så är du helt säker på att det är så på 740 då? Att det är en blå kabel behöver ju inte betyda nåt?

Om 240 har en vanlig spole som inte är gjord för nåt motstånd så är det nog enklare att ta reda på varför du inte har full kräm via tändningslåset isåfall.
Skriv svar