Sida 1 av 1

Vevaxelremskiva montering

Postat: 7 juni 2016, 19:36
av C_jay
Lossade remskivan till vevaxeln för att byta lite remmar samt tänkte jag måla dom lite. Men såg direkt att det fanns ett spår i skivan. Monterade tillbaka allt direkt som det satt och startade men då gick den skit på tomgången. Kan kamremmen kuggat över??

Ska det sitta något i spåret för att få allt på rätt plats?

Re: Vevaxelremskiva montering

Postat: 8 juni 2016, 08:17
av StefanM
ja det är en styrpjutt på det nedre drevet. Minns jag inte fel så hamnar den snett neråt om allt är nollat och den måste man känna efter när man trycker på remskivan. Drar man åt allt med remskivan på fel plats så mosar man styrplutten och remskivan lossnar allt som oftast ganska omgående. (Om den inte är förstörd sen tidigare då)

Re: Vevaxelremskiva montering

Postat: 8 juni 2016, 09:44
av Erling
En annan sak - ser inte gummidämpningen ut till att vara lite sprucket? Detta är ju et bra tilfälle att montera en ny remskiva.

Re: Vevaxelremskiva montering

Postat: 8 juni 2016, 11:23
av StefanM
inte mer sprucket än andra volvo vill jag påstå. Har nog aldrig sett en sån där som har havererat.

Re: Vevaxelremskiva montering

Postat: 8 juni 2016, 12:18
av C_jay
Okej
ser ju ut som det ska sitta en kil i spåret på ståldrevet till kamremmen, men det gjorde det ej.
Har även kollat runt på nya remskivor men dom ser inte ut att ha det där gummit (som var sprucket)
den där brickan har ju också ett spår. känns konstigt om det inte funnits någon kil

Re: Vevaxelremskiva montering

Postat: 8 juni 2016, 13:11
av StefanM
det är ingen lös kil på dem. Drevet har en styrflärp som sitter inåt i kilspåret, Sen är det en flärp på utsidan av drevet som ska passa in i plåtbrickan och vidare till remskivan. Missar man denna flärp vid remskive monteringen så mosar man den och remskivan riskerar att lossna.
Så länge drevet sitter rätt inåt sett så har remskivans placering ingen funktion annat än att märkningen för tändinställningen kommer rätt. Skiter man idet så kan remskivan sitta hur som helst men då får man se till att det inte är nå rester av flärpen kvar.

Re: Vevaxelremskiva montering

Postat: 9 juni 2016, 12:31
av C_jay
StefanM skrev:det är ingen lös kil på dem. Drevet har en styrflärp som sitter inåt i kilspåret, Sen är det en flärp på utsidan av drevet som ska passa in i plåtbrickan och vidare till remskivan. Missar man denna flärp vid remskive monteringen så mosar man den och remskivan riskerar att lossna.
Så länge drevet sitter rätt inåt sett så har remskivans placering ingen funktion annat än att märkningen för tändinställningen kommer rätt. Skiter man idet så kan remskivan sitta hur som helst men då får man se till att det inte är nå rester av flärpen kvar.
Kanon bra information!
Det kan alltså inte påverkat kamremmen eller tändning något nu?
styrflärpen är så gott som borta. Så siktar på ett nytt drev.
Något att tänka på vid tilbaka montering mer än att skivan skapassas in rätt?