ABS bromsar på 240

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Magnum
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 augusti 2015, 09:30

ABS bromsar på 240

Inlägg av Magnum »

Är det någon som her erfarenhet av ABS-systemet på dessa ? Har bytt nya ABS-ok fram, std bak. Får inget tryck till bakbromsarna när jag ska lufta. Sista försöket nu är att byta packningarna i huvudbromscylindern.
Har även kollat boxen under pass. sätet. Den är ok. Bromsfördelaren har jag inte bytt men det borde väl inte ha ngn betydelse gällande att få tryck i systemet, eller ?
Är det någon som har erfarenhet eller tips om felsökning eller annat användbart tips ?
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: ABS bromsar på 240

Inlägg av Errim »

image.jpeg
Hej! Jag har nyss gjort i ordning bromsarna på min -91a. Bytt ok skivor sköldar mm. Jag luftar genom att sätta på ett lock med slang till ett däck med ca 1 kg tryck. Bakhjulen är en krets så dom luftar jag först. Fick spola igenom ca 0,5 l bromsvätska innan det blev luftfritt. Det sitter en bromskraftsreducerare till bakhjulen så om det är luft i bromscylindern kan det vara svårt att få tryck bak. Men det brukar inte vara något problem när man luftar med tryck i behållaren.

Jag luftade en gång och så en gång till några dagar senare och fick ut några bubblor till.

Vad har du för årsmodell? På min sitter abs- elektroniken på torpeden vid handskfacket. Elektroniken påverkar inte lutningen eller tryck till bakbromsarna. Teoretiskt kan det vara luft i hydraulenheten men det var ingenting som jag hade problem med.

Det kan ju vara som du säger att bromscylindern behöver nya packningar.

Mvh Bengt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
164forever
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 januari 2016, 01:12
Ort: Borlänge

Re: ABS bromsar på 240

Inlägg av 164forever »

Hej.
Tar upp en gammal tråd.
Fanns det verkligen inte ABS-bromsar på 240 förrän 1991?
Mvh/Håkan
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: ABS bromsar på 240

Inlägg av Råda »

164forever skrev:Hej.
Tar upp en gammal tråd.
Fanns det verkligen inte ABS-bromsar på 240 förrän 1991?
Mvh/Håkan
ABS bromsar kom som tillval på 240 1991.
Jonas Anderot
Skriv svar