Vilka spridare igentligen?

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
C_jay
Donator
Donator
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 januari 2016, 17:25
Ort: Nyköping

Vilka spridare igentligen?

Inlägg av C_jay »

Står just nu inför en regbesiktning.
Bilen är en 240 -90 med b230fk och m90 låda.
Så gott som klar med det mesta men ett bekymmer kvarstår.
Kör just nu med saab spridarna ---->''SAAB 2,3 turbo BOSCH 0 280 150 431 RÖD 358cc 3 bar''

Problemet är att dom flödar för mycket och bilen går fett och dör i princip när man gasar.
Har kollat efter dessa istället då dom har lite lägre flöde--->''Volvo T5 -99 BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar''
Men dessa verkar vara svåra att hitta, plus att dom verkar vara dyra.

Så alternativen är då:
1. Köpa dom sist nämda spridarna och testa. Vet dock inte hur det blir med avgasvärden mm.
2. Köra på saab spridarna och öka arean i LMM, eller byta LMM. men då vet man ju inte hur regbes går. Vet inte hur avgasvärden blir.
3. Byta tillbaka till original spridarna--->''Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar''
Och sedan koppla motstånd. Men känns ju lite sådär att riva runt i elen om man ändå tänkt köra på gröna 968 spridare vid senare tillfälle.

Någon som har bra tips inför regbes ang detta?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Vilka spridare igentligen?

Inlägg av Volvo245GLT »

Tycker det låter konstigt att motorn går fett med de spridarna. En fungerande lambda-reglering borde utan problem kunna kompensera för den lilla skillnaden i flöde.
Känns som något är galet?

Jag kör för övrigt med spridare som flödar 444 cc/min på en B230FT med motorstyrning från 940 -95. Upplever inga problem alls, varken på E85 eller bensin, och var perfekta avgasvärden vid senaste bes.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
C_jay
Donator
Donator
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 januari 2016, 17:25
Ort: Nyköping

Re: Vilka spridare igentligen?

Inlägg av C_jay »

Ja man har ju provstartat under byggets gång utan downpipe och lambda och då har den såklart gått illa.
Men lika illa nu när allt sitter som det ska. Bara det att det ryker mindre nu än förut.
Bilen har ju gått fint innan så det känns skumt om lambdan pajjat.

Kan det bero på chippet? Är ett vanligt viking chip osm sitter i, och inte det som är anpassat för R spridare och 3''LMM.
Skriv svar