Atlantblå 240 -91

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

Hej
Köpte för ett tag sedan en 240 GL -91. Inte för att jag behövde en bil till utan för att jag ville göra i ordning en 240 och lära mig mer.
Det som gjorde denna bil intressant är att den är utrustad med AC och ABS samt har automatlåda. Saker som är nya för mig. Sist men inte minst den är blå (605 atlantblå), jag gillar färgen blått.

Bilen besiktigades senast hösten 2011 och har stått i över 3 år.
Bilen gick men alla bromsar låg an så det gick trögt att köra. Den hade ju ändå körförbud så det fick bli bilsläp hem.

Försöker bifoga en bild. (får se om det funkar)
Återkommer

[img][[url=http://forumbilder.se/F9IJN/img-0780][img=http://forumbilder.se/F9IJ][/img]
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

Vill att bilden ska visas direkt. Vad gör jag för fel?

[img][URL=http://forumbilder.se/F9IJN/img-0780][IMG]http://forumbilder.se/F9I[/img]
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Volvo245GLT »

I skrivande stund så verkar det vara problem med Forumbilder.se, men i vanliga fall så kopierar du bara länken i rutan "hotlink for forum" och klistrar in i ditt meddelande för att visa bilden.

Det går även att använda forumets inbyggda funktion för bilduppladdning.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Allinug »

Ja, ladda upp på forumet istället. Under inläggsrutan har du en flik "Ladda upp en bilaga" där du kan peka ut en fil som du kan placera i ditt inlägg.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

2.jpg
1.jpg
Stort tack för hjälpen med att bifoga bilder! Fick minska filstorleken för att det skulle gå. Vad rekommenderar ni för bildstorlek?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Volvo245GLT »

Stilig bil! :)

Vad gäller bildstorlekar så beror det helt på. Jag tycker 640 x 480 och en filstorlek på 50-100 KB är lagom för löpande bilder i projekttrådar.
800x600 är också en lämplig storlek om man vill fokusera mer på detaljer.
Högre upplösning än så riskerar att ge en horisontell rullningslist på skärmar med lite lägre upplösning, och det vill man undvika eftersom det inte bara blir oöverskådligt utan även påverkar layouten i hela tråden.
Större bilder bör alltså länkas.

Laddar man upp stora bilder på forumet så förminskas dock dessa när de visas i tråden, som dina här ovan. Ett klick på bilden ger då originalet i full storlek.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Tilly »

Det verkar bli fler och fler som inser att det är dags att lägga vantarna på en 240 nu innan det är försent och priserna går upp alltför mycket på bra exemplar. För bara några år sedan sågs ju modeller efter 1985 som mindre intressanta men nu verkar intresset för den sena årsmodellerna komma ikapp.

Detta verkar vara ett exemplar väl värt att satsa på. Den blå färgen ger en härligt djup känsla när den är välpolerad.

Jag ser redan förbättringspotential i nya bakljus. Det tillsammans med lite puts på svartlisterna skulle göra susen på denna bilen.

Angående bildstorleken så brukar jag köra på 1024 x 768 för bilder som så att säga vinner på att vara lite större och 800 x 600 om det bara är bild på någon del eller skruv eller något (t.ex. i en hjälp-mig-tråd). Finns det någon idag som sitter vid en bildskärm som inte fixar 1024 x 768?

Eller blir det problem på div. telefoner? Då är ju frågan vad man skall prioritera, en bra bildupplevelse på en bildskärm eller en telefon. Det kanske är upp till var och en i ens egen tråd.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

3.jpg
Hej o tack volvo 245 GLT och Tilly!

Jo det är tanken att rädda en bil som är värd att rädda. den har som sagt stått i över 3 år men förra året hade den 3 kortvariga ägare (lycksökare) som inte visste vad dom gav sig in på.

Bilen är i hyfsat skick bortsett fån skärmkanterna bak som bör bytas ut. Den har gått 22 000mil. Första målet är att få den genom besiktningen sen får andra saker komma efterhand. Ja baklyktorna är fula och dåliga :D

Tog in bilen i garaget och lyfte upp den. Av med olje plugg o filter. Tog bort luftfilter insugsrör och tomgångsventil för rengöring.

Passade på att demontera startmotor och smörja upp den då den skrek lite när man släppte nyckeln.
Fick ingen kraft med en vanlig ringnyckel (18mm) så jag skar av hakarna på den öppna sidan av nyckeln och trädde på ett rör. Då gick det fint att få loss den övre skruven. Gängorna är låånga och med de små tagen man kan ta så tog lång tid att skruva ur den.
Den nedre skruven gick lättare den tog jag underifrån.

Började undersöka bromsarna. Hade räknat med att byta alla 4 oken men till min glädje var höger framok i bra skick. Var nog utbytt till besiktningen 2011. Dom andra oken var dock tokslut.

Sökte runt lite och fann att vp-autoparts kunde leverera bromsok för ABS (bak är det vanliga ok), och det mesta av andra saker jag behövde.

När jag demonterade vä bakok kände jag att det luktade bensin. Så jag beställde en tank också.

Mätte ABS-givarna och fann att vä fram var trasig. Finns ej längre till 240 så jag beställde på Volvo en till en 900. Tog även ABS-ringar och bromsklossar från Volvo. Såg att givaren är nästan 3 ggr dyrare än på biltema men jag köper gärna original (Bosch).
Samma med klossarna, Volvos har alltid funkat bra för mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

Hej

Skriver igen för att försöka komma ikapp. Jag skrev fel det var höger givare som var kass.
När man efter borrande och bankande fått ut givaren är det inte bara trycka dit den nya :(
Jag modifierade biltemas bromsokshonare och körde med den tills givaren passade. Det finns öven brotsch för ändamålet men den kostar över 1000kr och så många givare kommer jag nog inte att byta :D
4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

6.jpg
7.jpg
Ett snitt med vinkelslipen så var de bara att peta bort den gamla ringen. Fick putsa upp anläggningsytan från rost med slippapper.

La den nya ringen i ugnen en stund och sen var det bara att knacka på den. La på rostskyddsmedel först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

image.jpeg
Hej igen.
Gav mig sedan på bakbromsarna. Har haft över 10 st bakhjulsdrivna Volvo men har aldrig tidigare haft ur en drivaxel. Har krafthylsor så skruvarna gick bra att få loss o sen var det lätt att dra ut den med bromsskivan monterad felvänd.

På med sköld och backar. Monterade även justeringar istället för staget. Det är olika fjädrar för stag o justering så jag hade köpt fjädrarna samtidigt som justeringarna. Fjädrarna för justeringen har mindre diameter vilket gör att justerhjulet inte går in i fjädern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Razmus
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:22
Ort: Kungsbacka

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Razmus »

Fin fint
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

image.jpeg
Tack Razmus! Bilen blev besiktad och godkänd med perfekta bromsvärden. Firade det med att tanka 27 liter bensin och då avslöjades tankens dåliga skick. Men jag hade redan köpt en tank så det blev till att byta.

Köpte en liten slipmaskin på biltema o då var det ingen match att få väck klämman.

Återkommer, ha en trevlig kväll alla :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

Nu har jag tagit tag i AC-anlöggningen. Det var tryck i systemet men alldeles för lite för att kompressorn skulle starta. Jag byglade kontakten vid tryckvakten vid torkfiltret. Kompressorn startade men det skrek om den. Om det var lagerljud eller ngt annat vet jag inte men bedömde att kompressorn är kass.
Gjorde samma med kondensorfläkten, byglade kontakten vid högtrycksvakten som sitter på röret strax efter kondensorn. Letade upp fläktrelät och det sitter på tändspolen. Allt var ok med den biten och fläkten funkar fint.

Pratade med Lasse kyltekniker och han kunde fixa en kompressor för 1300kr + moms, ett riktigt bra pris tycker jag. Hans leverantör (Avantia) hade utförsäljningspris på dessa kompressorer (de hade bara 3 st kvar). Jag lät honom byta kompressorn då jag inte ville släppa ut R12 rätt ut i luften. Han gjorde även läcksökning och bytte slangen från kompressorn till kondensorn då det läckte vid kopplingarna.

Nu kyler anläggningen riktigt bra.
13 - 1.jpg
12 - 1.jpg
9 - 1 (1).jpg
10.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Diio
Inlägg: 41
Blev medlem: 6 oktober 2015, 11:29

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Diio »

Riktigt fin bil! önskar min blåa 245a var så fin ! :D
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

Tack! Ja den ser hyfsad ut men har rost i skärmkanterna bak och i dörrarna. Den har också många stenskott lite överallt.
Bilen är annars riktigt trevlig. Har aldrig varit vän av automatlåda men aw-70 går riktigt bra, växlar mjukt och fint och har rätt låga varv i motorvägskörning så den är en positiv överraskning. Saknar dock lock-up, fattar inte varför 240 inte fick det när 740 har det?

Mätte vid tankning 0,94 l/mil vid blandad körning och det tycker jag är helt ok, trodde den skulle ta över litern.
14 - 1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Diio
Inlägg: 41
Blev medlem: 6 oktober 2015, 11:29

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Diio »

Errim skrev:Tack! Ja den ser hyfsad ut men har rost i skärmkanterna bak och i dörrarna. Den har också många stenskott lite överallt.
Bilen är annars riktigt trevlig. Har aldrig varit vän av automatlåda men aw-70 går riktigt bra, växlar mjukt och fint och har rätt låga varv i motorvägskörning så den är en positiv överraskning. Saknar dock lock-up, fattar inte varför 240 inte fick det när 740 har det?

Mätte vid tankning 0,94 l/mil vid blandad körning och det tycker jag är helt ok, trodde den skulle ta över litern.
14 - 1.jpg

Vad är lock-up?

om du lagar skärmarna hoppas jag du hittar någon färg i rätt ton, jag har köpt denna färg på 3 olika ställen men ingen stämmer med bilens färg :/ min bil känns inte så blek att det ska synas så tydligt som det nu idag gör :(

min får jag ca 0.84 motorväg :) har 5 petad m46
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

Hej!

Lock-up är när automatlådan mekaniskt låses vid vevaxeln så att kraften inte går genom momentomvandlaren. Detta sker på 4e växeln över en viss hastighet (ca 80 km/tim). Moderna bilar har det på kanske de högsta 3 växlarna. Detta sparar bränsle.

Ja m46 är en bra låda. Hade det på en 745a för länge sen.

Jag har färgkod 605 Atlantic blue och jag tror att den går att köpa på Volvo. Sen är det en annan sak hur hur 25 år gammal lack ser ut jämfört med nylackkat.

Du har köpt på tre ställen. Ser de tre lackera olika ut sinsemellan eller är de lika men skiljer för mycket mot bilens lack?
När det gäller husfärg kan man scanna färgen och få ut en kod och sen blandar färgaffären till rätt färg. Undrar om det går att göra ngt liknade med billacK?

Jag har tyvärr ingen svets och är inte skicklig nog för ett sånt jobb som att svetsa skärmkanter..

Glad midsommar :D
Diio
Inlägg: 41
Blev medlem: 6 oktober 2015, 11:29

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Diio »

Errim skrev:Hej!

Lock-up är när automatlådan mekaniskt låses vid vevaxeln så att kraften inte går genom momentomvandlaren. Detta sker på 4e växeln över en viss hastighet (ca 80 km/tim). Moderna bilar har det på kanske de högsta 3 växlarna. Detta sparar bränsle.

Ja m46 är en bra låda. Hade det på en 745a för länge sen.

Jag har färgkod 605 Atlantic blue och jag tror att den går att köpa på Volvo. Sen är det en annan sak hur hur 25 år gammal lack ser ut jämfört med nylackkat.

Du har köpt på tre ställen. Ser de tre lackera olika ut sinsemellan eller är de lika men skiljer för mycket mot bilens lack?
När det gäller husfärg kan man scanna färgen och få ut en kod och sen blandar färgaffären till rätt färg. Undrar om det går att göra ngt liknade med billacK?

Jag har tyvärr ingen svets och är inte skicklig nog för ett sånt jobb som att svetsa skärmkanter..

Glad midsommar :D

ok min är 604 midnattsblå , ser dock ingen direkt skillnad på bilderna från min^^

ja alla tre ska vara 604 färg men alla skiljer sig från varandra. köpt biltema, mekonomen och sist colorama som blandade färg. till slut kommer jag säkert hitta rätt^^
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Atlantblå 240 -91

Inlägg av Errim »

Lite små förbättringar, kartfack o varvräknare. Kartfacken är visserligen i fel färg men hellre hela svarta än trasiga blå ;)
image.jpeg
Monterade varvräknare. Just nu med fel fyrkantsram men får duga så länge.
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar