är riktigt kluven, funderar på köp

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

är riktigt kluven, funderar på köp

Inlägg av SkauneJohan »

priset är riktigt bra MEN vill verkligen ha en mekanisk bil med förgasare, platta och snygga fronten och utan servo...
älskar körkänslan med förgasare och mekanisk styrning

bilen är en 90talare så ingen förgasare, olagligt att montera förgasare, servostyrning, 4år innan den e skattefri, den fula och nyare fronten, det enda jag tycker om med den är inredningen är i precis den färgen jag vill och kombi som vi behöver,

dessutom måste jag sälja min 244 för samma peng som jag köper för går det ens att sälja 244-1982 svartlackad för en vettig peng?

kliar håret så jag nästan tappar det både vill och inte, undrar ifall jag får pengarna jag behöver från 244an isåfall
volvo 244-82 Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: är riktigt kluven, funderar på köp

Inlägg av Tilly »

Sent svar kanske men...

Skulle jag köpa en 240 som kul extrabil eller entusiastbil skulle jag nog också välja bort de senaste modellerna, de äldre är snyggare och har lite mer variation på motorer och modellvarianter.

Skulle jag däremot köpa en 240 i syfte att ha som bruksbil skulle jag titta mer på rostmängd och allmänt skick och då kan 90-talare mycket väl vara aktuella. De elektroniska Bosch insprutningssystemen har genom årens lopp visat sig vara mycket pålitliga så jag skulle inte välja bort en bil pga. det om det var en bruksbil jag var ute efter.

Är det inte ett alternativ att behålla 244:an då? Haken var väl tillökning i familjen om jag kommer ihåg rätt men det är väl inte värre än att fälla ihop barnvagnen. Mina föräldrar hade en tvådörrars Saab 99 de första fem åren jag var liten men jag har aldrig hört dem klaga över det, i alla fall inte i efterhand. Eftersom du är nöjd med den nuvarande bilen tänkte jag.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: är riktigt kluven, funderar på köp

Inlägg av SkauneJohan »

tack för svar, inget e försent än, måste ju hitta en kpare till 244an så jag vet vad en kombi får kosta.... jag velar fortfarende enormt eftersom jag vill behålla(och fixa) min otroligt pålitliga 244a

har ju haft ett antal nyare bilar, brukar va mycket problem(för mig) med givare, lambdasonder, LMM mätare, vevaxelgivare och annat elektriskt mög som klyddar, speciellt nu när allt börjar bli äldre och det är just det jag fasar med en så ny bil :roll:

har kört många bosch insprutarbilar och de fungerar bra tills alla DYRA givare ger upp en efter en

haken är att 244 är lite för trång och behovet av en kombi är enormt, annars skulle jag utan tvekan behålla 244an och fortsätta vara supernöjd, finns det nån pålitligare bil än 240?

hade vi haft lite bättre ekonomi så hade vi behållt jeepen(som var kombi) eller köpt nån billig v70 eller liknande slit o släng bil och behållt 244an
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: är riktigt kluven, funderar på köp

Inlägg av Allinug »

Jag skulle inte köpa den bilen om jag absolut skulle vilja ha en bil med förgasare, utan servostyrning och med gammal front.

Samtidigt vill jag säga att jag aldrig har haft några problem med 240:n angående insprutningssystemet, servostyrningen eller den nya fronten.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: är riktigt kluven, funderar på köp

Inlägg av SkauneJohan »

är bekant med 2st som fått byta styrväxel och ser en hel del som fått göra det i olika forum(vilket förstärker känslan av att dom e opålitliga) med insprutarsystemet är jag osäker eftersom jag endast har sett problem med k-jetronik vad jag minns(på 240), baserar endast opålitligheten genom min egen erfarenhet av bosch system som finns i 90tals vw/audi, nån ford och opel
volvo 244-82 Bild
Skriv svar