Glapp i kuggstång 244 -86 med servo.

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Gelgamesh
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 februari 2016, 07:41
Ort: Göteborg / Ullared

Glapp i kuggstång 244 -86 med servo.

Inlägg av Gelgamesh »

Har en nyinskaffad 244 DL -86 med servo, som just fått nya fjädertallrikar på båda sidorna. Och till att börja med så hade allt varit frid och fröjd om det inte vore för att den drar snett vid större fjädringsrörelser. Tydligast märktes det när jag s.a.s. körde i ett "nedförsgupp" på landsväg. Alltså rak väg i ca 80 knyck och sen gick landsvägen över ett krön så fjädringen sträcktes ut. Tvingades parera för att inte åka av vägen.

Första jag gav mig på var att kolla lederna i framvagnen. Verkade helt ok förutom höger yttre styrled. Den är bytt nu, utan att det gjorde någon skillnad. Men nu blir det värre. Först trodde jag att vänster inre styrled glappade. Men det visar sig att det är kuggstången (som ju syns på vänster sida när man svänger max) som går att jucka upp och ner flera millimeter. Med damasken på så såg det ju förstås ut som en dålig inre styrled, men icke alltså.

Första frågan är om detta glapp är trafikfarligt eller om man vågar köra ett tag? Jag vill ju laga skiten förstås, men behöver bilen i nuläget.

-Styrväxeln läcker dessutom, och där rattaxeln går in ser det ut som en totalslaktad gul packbox eller liknande. Så det känns någonstans som att jag är på jakt efter en bättre styrväxel. (Tips?) Eller är det hyfsat enkelt/möjligt att renovera?

Sen fanns det tydligen två olika styrväxlar. Vet någon hur man ser skillnad?

Andra frågan är om sneddragningen vid fjädringsrörelse beror på camber snarare än den dåliga styrväxeln? Tidgare ägaren som är en kompis, minns bilen som kursstabil i alla lägen nämligen. Och bysmeden jag lämnade bilen till för fjädertallriksjobbet lär bara ha smackat dit fjäderbenen igen utan att mäta. Styrningen lär ju inte ha blivit dålig för att fjäderbenen blev lagade.

Hur ställer man camber förresten?

(Blev visst lite fler frågor...) :oops: