Sida 1 av 1

högprofil börjar bli svårt

Postat: 15 februari 2016, 08:22
av SkauneJohan
skulle leta dubbadäck till nån för det var inget problem.....trodde jag..... alla var C-typ och det blir lite väl stötigt på en personbil eller :?: verkar även som friktionsdäck utan dubb nästan bara finns i C-typ...

dimensionerna jag tänker på är 175/80 14 (175r14) och 185/80 14(185r14)

moderna bilar.... allting ska va så låg profil som möjligt, verkar som att komfort nästan är meningslöst idag :roll:

Re: högprofil börjar bli svårt

Postat: 15 februari 2016, 13:27
av Allinug
185/70r14 finns ju. Det är väl ganska hög profil? Lågprofil kan man knappast säga att det är. :)

Re: högprofil börjar bli svårt

Postat: 15 februari 2016, 17:45
av Råda
14" är en utdöende dimension. Skaffa några 15" fälgar från 740/940 istället

Angående komfort vet jag inte om jag kan hålla med. Jag hade en Merceds E-klass -09 med 19" lågprofil och C-däck samt riktigt sänkt. Mycket bättre komfort än de 240 jag har åkt.

Re: högprofil börjar bli svårt

Postat: 15 februari 2016, 18:53
av Tobbe
185/70-14 funkar perfekt, brukar köpa det billigt på Returbilen

Re: högprofil börjar bli svårt

Postat: 15 februari 2016, 19:47
av SkauneJohan
är inte till mig utan en bekant som jag skrev, personligen föredrar jag också högre profil för högre markfrigång

Re: högprofil börjar bli svårt

Postat: 29 februari 2016, 21:28
av PNI
Tyvärr är det inte mycket bättre för sommardäck.
Sorterar man bort c-däck och sedan kinadäck.
Hittade jag vredestein 1225 kr st
Michelin finns i collectionserien men det kostade 3200kr st.
Fick bli fyra vredestein 185-14.
Visst blir det billigare i tex 185/70-14
men någon måtta får det allt vara på fjollerierna.
80/82 profil är normalprofil allt annat är LÅGprofil, om man varigt sedan 200serien tillverkades.

Re: högprofil börjar bli svårt

Postat: 1 mars 2016, 09:51
av 244 GLE
Tycke och smak är olika.

För att på ett snyggt vis fylla upp hjulhuset på 240, tycker jag att
185/70 14 är någorlunda ok, men på gränsen att ha för låg profil.

185/80 14 (185-14) fyller upp betydligt bättre och är en självklar kandidat.

Men, när det gäller sommardäck finns en mycke intressant kompromiss som
är ganska okänd. Nokian Hakka Green 185/75 14, och detta är INTE ett C-däck.

Re: högprofil börjar bli svårt

Postat: 1 mars 2016, 14:54
av SkauneJohan
faktum är att 175/80 14 är större än 185/70 14 och dom finns än i continetal sommardäck :D

185/75 14 var en trevlig dimension, i stort sett samma rullomkrets som 175/80 14 på höjden 8-)

Re: högprofil börjar bli svårt

Postat: 3 mars 2016, 18:15
av Allinug
244 GLE skrev:Tycke och smak är olika.

För att på ett snyggt vis fylla upp hjulhuset på 240, tycker jag att
185/70 14 är någorlunda ok, men på gränsen att ha för låg profil.

185/80 14 (185-14) fyller upp betydligt bättre och är en självklar kandidat.

Men, när det gäller sommardäck finns en mycke intressant kompromiss som
är ganska okänd. Nokian Hakka Green 185/75 14, och detta är INTE ett C-däck.
Med 175/80r14 kommer man upp med chassit typ 1 cm mer ovanför marken än med 185/70r14 (eftersom det skiljer 2 cm på diametern) och med 185/75r14 rör det sig om mindre än en halv centimeter ovanför marken jämfört med 185/70r14, om allt annat är oförändrat. På min bil blir alltså 185/70r14 inte lågprofil... Men 185 är iallafall trevligare än 175. ;)

Re: högprofil börjar bli svårt

Postat: 14 mars 2016, 12:53
av Allinug
Hmm, dackonline föreslår 195/70 r14 till min bil... :o

Jag trodde helt klart det var 185/70 som jag skulle ha.