Sida 7 av 7

Re: D230 TD

Postat: 6 mars 2017, 18:24
av Errim
Snabba bud! Jag är imponerad av ditt arbete med både bil o motor. Gärna fler bilder o filmer :)
K- motorn lär vara mycket lämplig att etanolkonvertera pga dess högre komp.

Re: D230 TD

Postat: 7 mars 2017, 23:24
av Pink Pornostar
Packo skrev:Bil är införskaffad.
En rostig 240 87a med B230k och m45
25000 mil på mätaren .

Köptes i fredags och idag är motorn på plats och rosten lagad.
Återkommer med lite bilder ikväll

Här är en kort film på skönheten ;)
https://www.youtube.com/watch?v=sp-OfCJxvYg
Håller med om att det är helt otroligt att den gick igenom besiktningen!

Re: D230 TD

Postat: 8 mars 2017, 22:46
av Packo
I helgen har jag slitit som ett djur i 12 timmars pass båda dagarna.
För övrigt så är långa kvällar var dag i garaget.
Har så enormt dåligt samvete då min fina röda lilla pärla får stå ute. ( under carport men ändå )

All rost som är i mina ögon olämplig är urkapad, ny plåt infalsad och svetsad.
Även rostskydd är klart och motorn är på plats.

Avgassystemet är klart.

Generatorn var en kämpig detalj då vakuumpumpen sitter bak på denna och kommer från en Opel Frontera.
Hur som , nu är placeringen av detta är klart, men behöver koppla in oljan med till den och även så returen.
Gasreglage (vajer) till pump klart.
Bränslefilter på plats.
IC och kylare på plats.

Väntar på motorvärmaren som jag har beställt och när den är installerad då kan ja fylla på vatten i kylsystemet.

Kommer göra en uppdaterings film om bilen och vad som har hänt med den under den gångna veckan.

Re: D230 TD

Postat: 8 mars 2017, 22:49
av Packo
Errim skrev:Snabba bud! Jag är imponerad av ditt arbete med både bil o motor. Gärna fler bilder o filmer :)
K- motorn lär vara mycket lämplig att etanolkonvertera pga dess högre komp.
K-motor har inte högre komp än vilken annan b230 .
Skillnaden är att förbränningrummet i K-motor är i kolven och inte i toppen.

Re: D230 TD

Postat: 15 mars 2017, 22:30
av Packo
Har hänt en del sen sist så jag tänkte håller er uppdaterad i fall intresse finns ;)

https://www.youtube.com/watch?v=GyUx-jj3qdc

https://www.youtube.com/watch?v=SpF38d5Pt60

// Packo

Re: D230 TD

Postat: 16 mars 2017, 15:48
av Samuel
Att de inte finns något intresse, den tanken kan du nog släppa ganska snabbt ;)

Re: D230 TD

Postat: 16 mars 2017, 17:46
av Råda
Bra jobbat! Riktigt imponerande :)

Re: D230 TD

Postat: 16 mars 2017, 19:10
av Errim
Lysande! Enastående arbete du har gjort med att utveckla denna motor. Den verkar ju stark på låga varv o det är ju ett gott tecken. Får du bara lite mer snurr på turbon så kommer den nog bli riktigt pigg också.

Re: D230 TD

Postat: 16 mars 2017, 19:11
av Errim
Snabbt o bra rostlagat också!

Re: D230 TD

Postat: 17 mars 2017, 10:29
av Packo
Problemet fixat.

https://www.youtube.com/watch?v=gPbRxAfpsaY ;)

och även en bränsleförbrukning uppmätt.
Hände en 1 liters pet flaska som jag kopplade till pumpen.
blandad körning från byn och ut till stora vägen och sedan 90km/h på stora vägen blev 16.6 km när den började bluddra och suga luft.
Resultatet är )0.602) . så avrundat 0.6 / mil
Helt OK.

Re: D230 TD

Postat: 17 mars 2017, 12:30
av Errim
Jättekul att den funkar som den ska och med bra låg förbrukning :D Grattis!
Nu ryker den väl inte svart längre?

Re: D230 TD

Postat: 18 mars 2017, 22:53
av Packo
Inte mycket. En del svartrök är närvarande innan laddet kommer, men man kan ju inte lyckas med allt ;)
Det har nog delvis med högerfoten att göra med :D

Re: D230 TD

Postat: 19 mars 2017, 18:45
av Tilly
Mycket imponerande och kul att det verkar fungera! Kul att få ta del av din förmåga att lösa problem och jag gillar dina informativa filmer även om jag tyvärr inte riktigt besitter den tekniska kompetensen att begripa allt. Det var intressant även med B21:an men det är ju såklart mycket roligare när det blir ett bra resultat också.

Sedan är jag inte riktigt med på vad det var som gjorde att det fungerade bra med B230:n men inte med B21:an men det var kanske en annan konstruktionslösning från din sida snarare än att det var problem med att bygga på själva B21:an?

Re: D230 TD

Postat: 26 mars 2017, 10:05
av Packo
Tilly skrev: Sedan är jag inte riktigt med på vad det var som gjorde att det fungerade bra med B230:n men inte med B21:an men det var kanske en annan konstruktionslösning från din sida snarare än att det var problem med att bygga på själva B21:an?
Vill inte vara oartig, men jag får nästan skriva en roman för att förklara vilket jag orkar inte.
Det har med borrningen av cylindern och topp respektive toppackning att göra med.

Re: D230 TD

Postat: 5 april 2017, 21:23
av Packo
Eftersom jag måste foga mig efter livets hårda skola, så är jag i behov av att avyttra bilen .
Min arbetsplats är under rekonstruktion och troligtvis snart konkurs.

Först gången i mitt liv jag skall prova på att vara arbetslös..... inte så kul när man är 45 bast. :shock:

Så innan bilen hamnar på Blocket så har jag tänkt kolla om det finns nåt intresse för den här på forumet.
Den kommer vara "billig" i förhållande till arbetet som är nerlagd i motorn, och bilen för övrigt är i bra bruks-skick .
Besiktigad året ut, skattefri och garanterat den mest unika diesel 240-in som rullar för stunden på jordklotet.

Reggning är inga problem från myndigheternas sida. Har mailen sparade från bilprovningen angående reggning.
I stora drag så krävs en bänkning får att intyga effekt, och röktätheten får inte överstiga 3.5
Det är i stort sett vad som gäller för att få in den med denna motor.

Pris ? Det är svårt det. Ni får ge mig ett vettigt bud om intresse finns så får vi se om det blir affär eller ej.
För frågor gällande en smidig affär så kan ni nå mig på 0707518154 från 7.00 till 22 på kvällen

// Packo

Re: D230 TD

Postat: 10 april 2017, 08:09
av hassela
Vilket grymt projekt! Jag har haft samma tanke fast för lite kunskap i ämnet för att kunna genomföra det.

Tråkigt med jobbet och att du ska sälja bilen! Ska ner till Skåne i övermorgon, kanske borde lägga ett bud.... :twisted:

Re: D230 TD

Postat: 12 november 2017, 13:11
av Packo
Lyfter tråden då jag vill sälja allt som jag har tillverkat och köpt på mig för att bygga en motor till i bättre utförande än den förra.
Det är komplett motor B230K med 21000 mil .
3 st K toppar som är riktplanade.
En B21 block med bofors vev.
2 set M vevstakar ( 8 st)
Verktyg för bearbetning av topp för förkammare.
4 st förkammare tillverkade i Incoloy 800H.
Några insprutningspumpar Bosch.
Bosch Spridare.
K kolvar, och F kolvar.
Några FT och FB motorblock.
Sprängkåpor, smala tunna svänghjulet till B21-23.
Med mera.
Vill ha 4500 för rubbet.
Hör av dig via telefon för bilder.
Mvh Packo 0707518154