D230 TD
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
Pumpen slutar mellan 2 ans och 3 ans insugninsrör så det kommer vara alldeles rätt att köra över spridarrören till andra sidan motorn till spridarna.
Kommer se bra ut och kommer att vara lättåtkomligt som jag gillar att ha mina grejer
Kommer se bra ut och kommer att vara lättåtkomligt som jag gillar att ha mina grejer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Donator
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 7 november 2014, 22:21
Re: B21 TD
Snyggt jobbat! Ser bra ut och undan går det. Sen ska du också hitta en rem med rätt längd men det är väl det lättaste av allt.
Hur nära kolven kommer ventilerna, behöver du fräsa ur för dom eller nej dom öppnar väl bara när kolven är nere.
Mycket spännande projekt!
Hur nära kolven kommer ventilerna, behöver du fräsa ur för dom eller nej dom öppnar väl bara när kolven är nere.
Mycket spännande projekt!
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
Mina herrar. Ni har missförstått mig
Den är inte ihop satt. Jag la på toppen löst(med 2 toppbultar) och skruvade dit insuget provisoriskt för att kunna hitta en lämplig placering av pumpen.
Det som är återmonterat i blocket är mellanaxeln och veven med nya lager.
jag skall färdigställa pumpfästet och kommer riva den igen för fräsning och övrig montering när jag har löst gåtan med hur jag skall göra med kolvarna.
Jag kommer tyvärr inte ha ekonomisk möjlighet att köpa dom kolvarna jag har nämnt då dom kostar 3672 kronor + moms. Det är nästan 5000. Har tyvärr inte råd med det....
Men , jag får hitta nån annan lösning.
Kamremmen kommer inte så lätt tyvärr det heller. Det finns miljoner av remmar med olika fördelning mellan kuggarna, olika former på kuggarna, olika bredd, och längd.
Jag har laddat ner Contitech-s katalog på typ 200 sidor som jag skall försöka läsa igenom och se om jag kan hitta en lämplig rem med "rätt" bredd, nåt sånär på rätt antal kuggar och rätt delning.
Som sagt . jag ger mig inte. Min 200 skall vara av sitt enda slag i världen.
Den är inte ihop satt. Jag la på toppen löst(med 2 toppbultar) och skruvade dit insuget provisoriskt för att kunna hitta en lämplig placering av pumpen.
Det som är återmonterat i blocket är mellanaxeln och veven med nya lager.
jag skall färdigställa pumpfästet och kommer riva den igen för fräsning och övrig montering när jag har löst gåtan med hur jag skall göra med kolvarna.
Jag kommer tyvärr inte ha ekonomisk möjlighet att köpa dom kolvarna jag har nämnt då dom kostar 3672 kronor + moms. Det är nästan 5000. Har tyvärr inte råd med det....
Men , jag får hitta nån annan lösning.
Kamremmen kommer inte så lätt tyvärr det heller. Det finns miljoner av remmar med olika fördelning mellan kuggarna, olika former på kuggarna, olika bredd, och längd.
Jag har laddat ner Contitech-s katalog på typ 200 sidor som jag skall försöka läsa igenom och se om jag kan hitta en lämplig rem med "rätt" bredd, nåt sånär på rätt antal kuggar och rätt delning.
Som sagt . jag ger mig inte. Min 200 skall vara av sitt enda slag i världen.
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
En sak jag tänkte på inatt.
Tantan som sålde bilen till mig är 91 år gammal .
Hon köpte bilen ny med sin man som gick bort för ca 8 år sedan.
När jag köpte bilen av henne så var hon väldigt mån om att jag skulle ta hand om bilen.
När jag körde ifrån huset där hon bor så stod hon på trottoar och grät. Så jag hoppade ur bilen igen, gav henne en kram och lovade att jag skall ta hand om bilen som om det vore det enda av sitt slag.
Lovade även att jag skall söka upp henne igen nu till sommaren och visa henne att bilen kommer bli som ny igen fast i en modernare tappning.
Och om motorn bygget lyckas, så kommer bilen verkligen bli ett av sitt slag och jag tycker jag har lyckats bra med restaureringen för övrigt.
Hoppas hon blir nöjd med.
Tantan som sålde bilen till mig är 91 år gammal .
Hon köpte bilen ny med sin man som gick bort för ca 8 år sedan.
När jag köpte bilen av henne så var hon väldigt mån om att jag skulle ta hand om bilen.
När jag körde ifrån huset där hon bor så stod hon på trottoar och grät. Så jag hoppade ur bilen igen, gav henne en kram och lovade att jag skall ta hand om bilen som om det vore det enda av sitt slag.
Lovade även att jag skall söka upp henne igen nu till sommaren och visa henne att bilen kommer bli som ny igen fast i en modernare tappning.
Och om motorn bygget lyckas, så kommer bilen verkligen bli ett av sitt slag och jag tycker jag har lyckats bra med restaureringen för övrigt.
Hoppas hon blir nöjd med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 23 juli 2015, 21:05
Re: B21 TD
Mycket intressant. Detta kommer att följas =)
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
Ett parantes i tråden men det rör mitt projekt ändå.
Måste bara kräka ur mig min ilska över "kunniga" motorexperter .
Har haft det här bygget i min skalle i många år. Typ 15.
Som mitt första test så försökte jag bygga om en B20 för 13 år sedan.
Det gick, men inte så bra som jag ville. Inte tillräckligt med kunskap
Lite bilder på hur det såg ut då.
Måste bara kräka ur mig min ilska över "kunniga" motorexperter .
Har haft det här bygget i min skalle i många år. Typ 15.
Som mitt första test så försökte jag bygga om en B20 för 13 år sedan.
Det gick, men inte så bra som jag ville. Inte tillräckligt med kunskap
Lite bilder på hur det såg ut då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
Vad jag ville komma till är att min tanke från första början var att använda en 16V topp till B21 dieselbygget.
Många samtal hos olika motortrimmare och experter gjorde att jag till slut valde bort det alternativet.
Helt enkelt för att alla sa samma sak vilket till slut jag köpte.
Det går inte att ha "snedställda ventiler" på en dieselmotor.
Det blir fel i förbränningen, det går inte att uppnå rätt kompförhållande , och så vidare.
Gissa hur jävla trött jag blir på folk som uttalar sig om saker dom inte vet !
Har ni hört talas om TATRA ? En tjeckisk lastbil som är det mest tillförlitliga som nånsin har tillverkats i forna öststaterna !!
Luftkyld V12 diesel.
Kolla in ritningen på den motorn !!!
Synd jag inte visste detta istället för att lyssna på "experterna"
Länk till en film på monstret
https://www.youtube.com/watch?v=cAz6gYkHK4w
Många samtal hos olika motortrimmare och experter gjorde att jag till slut valde bort det alternativet.
Helt enkelt för att alla sa samma sak vilket till slut jag köpte.
Det går inte att ha "snedställda ventiler" på en dieselmotor.
Det blir fel i förbränningen, det går inte att uppnå rätt kompförhållande , och så vidare.
Gissa hur jävla trött jag blir på folk som uttalar sig om saker dom inte vet !
Har ni hört talas om TATRA ? En tjeckisk lastbil som är det mest tillförlitliga som nånsin har tillverkats i forna öststaterna !!
Luftkyld V12 diesel.
Kolla in ritningen på den motorn !!!
Synd jag inte visste detta istället för att lyssna på "experterna"
Länk till en film på monstret
https://www.youtube.com/watch?v=cAz6gYkHK4w
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Packo den 31 januari 2016, 17:46, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
MEN ! NU VET JAG . Så vem vet, planerna kanske ändras så det blir en B21 16V TD
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
Det hade fungerat det med.
B21 = 2127cc
Volym uppmätt i 16V topp 54cc
54+531.75/54 =10.5:1 i kompförhållande om kolvarna skulle varit helt plana och vänt kant i kant med blocket.
Om vi skulle ha minskat volymen i toppen till 20cc då skulle följande ha hänt.
20+531.75/20=27.5:1 i kompförhållande.
Räknar på lite spillvolymer från första ringen till till kolvtopp,toppackning, förkammarens volym och lite andra små utrymmen här och var så är vi nere på ca. 22:1. Och det hade räckt gott och väl med 19:1
Syns lite dåligt men jag har fyllt i 20cc lampolja i förbrännings rummet på 16v toppen för att se hur lång kolven skulle behöva sticka in i toppen, så man kan säg att kolvtoppen skulle behöva nudda vätskan för att bli rätt. Och det är inte så jäkla mycket faktiskt, 5.4mm !
Bra att veta kanske ? .
Men nu kör jag vidare på 631 toppen, och om det kommer att fungera då kanske det kan vara intressant att bygga på en annan 21a och i så fall med 16V toppen.
B21 = 2127cc
Volym uppmätt i 16V topp 54cc
54+531.75/54 =10.5:1 i kompförhållande om kolvarna skulle varit helt plana och vänt kant i kant med blocket.
Om vi skulle ha minskat volymen i toppen till 20cc då skulle följande ha hänt.
20+531.75/20=27.5:1 i kompförhållande.
Räknar på lite spillvolymer från första ringen till till kolvtopp,toppackning, förkammarens volym och lite andra små utrymmen här och var så är vi nere på ca. 22:1. Och det hade räckt gott och väl med 19:1
Syns lite dåligt men jag har fyllt i 20cc lampolja i förbrännings rummet på 16v toppen för att se hur lång kolven skulle behöva sticka in i toppen, så man kan säg att kolvtoppen skulle behöva nudda vätskan för att bli rätt. Och det är inte så jäkla mycket faktiskt, 5.4mm !
Bra att veta kanske ? .
Men nu kör jag vidare på 631 toppen, och om det kommer att fungera då kanske det kan vara intressant att bygga på en annan 21a och i så fall med 16V toppen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: B21 TD
min enda kommentar är attt 16ventilare brukar vara mer högvarviga/svåra att få vettiga gashastigheter på låga varvtal, det kan såklart motverkas med överladdning och ha en varvvillig förkammare
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
- Ort: Norrtälje
Re: B21 TD
Detta ska verkligen bli intressant att följa, hoppas du får till en bra motor.
Men hur blir det med reggning när det "hemmabyggd" diesel?
Men hur blir det med reggning när det "hemmabyggd" diesel?
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
Det tror jag inte att det kommer lyckas, men byta motor varannan år kan vara värt det.Samuel skrev:Detta ska verkligen bli intressant att följa, hoppas du får till en bra motor.
Men hur blir det med reggning när det "hemmabyggd" diesel?
Men om maskinen kommer att fungera så kommer jag garanterat köra ner till bilprovningen bara för att se deras reaktion.
Nästan värt att köpa en GoPro kamera och gömma den under huven.....
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
Mercedes OM606 !SkauneJohan skrev:min enda kommentar är attt 16ventilare brukar vara mer högvarviga/svåra att få vettiga gashastigheter på låga varvtal, det kan såklart motverkas med överladdning och ha en varvvillig förkammare
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
- Ort: Torpshammar
Re: B21 TD
Förstår jag saken rätt när du kommer driva aggregataxeln med baksidan av kamremmen? Kommer det att fungera? Oljepumpen kräver en hel del moment och kamremmar är ju sällan så hårt spända att man kan få en tillförlitlig drivning på det viset?
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
Du har förstått det helt rätt.
Dock så har jag tänkt att ersätta kamremspännaren med en från en VW 1.9 maskin som är konstant fjäderbelastad .
Håller samma spänning på remmen oavsett om motorn är kall eller varm.
VW Dieselmaskinerna har haft denna lösning sedan 1978 när dom presenterade första 1.5 dieselmotorn , och dom har haft det så tills 2006 då sista förkammar motorn försvann ur produktion.
Dock så har jag tänkt att ersätta kamremspännaren med en från en VW 1.9 maskin som är konstant fjäderbelastad .
Håller samma spänning på remmen oavsett om motorn är kall eller varm.
VW Dieselmaskinerna har haft denna lösning sedan 1978 när dom presenterade första 1.5 dieselmotorn , och dom har haft det så tills 2006 då sista förkammar motorn försvann ur produktion.
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:29
Re: B21 TD
Du har rätt inställning, kämpa på!!!!
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
Idag har jag varit nästan för flitig.
Gått över till returbilen under lunchen och köpt resten av skrot-toppen (631) som jag plockade ventilerna ur i lördags.
Den har fått sätta sitt liv under kapen.
Jag ville veta hur mycket gods det är i toppen och hur vidare jag kan ta upp stifthålet till M16x1.5.
Skall provborra denna sönderkapade delen och kör en röntgenfilm på det för att se hur mycket materialtjocklek är kvar.
Utifrån det så tar jag beslut om det skall ökas till M16 eller ej.
Vet inte varför men jag inbillar mig att tändstift gängan är för klen för det trycket som den kommer att utsättas för, trotts att dom flesta motornissar tycker inte det är några som helst problem.
Känns bättre att ta det säkra före det osäkra och få en spridare i skallen
Gått över till returbilen under lunchen och köpt resten av skrot-toppen (631) som jag plockade ventilerna ur i lördags.
Den har fått sätta sitt liv under kapen.
Jag ville veta hur mycket gods det är i toppen och hur vidare jag kan ta upp stifthålet till M16x1.5.
Skall provborra denna sönderkapade delen och kör en röntgenfilm på det för att se hur mycket materialtjocklek är kvar.
Utifrån det så tar jag beslut om det skall ökas till M16 eller ej.
Vet inte varför men jag inbillar mig att tändstift gängan är för klen för det trycket som den kommer att utsättas för, trotts att dom flesta motornissar tycker inte det är några som helst problem.
Känns bättre att ta det säkra före det osäkra och få en spridare i skallen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt:
Re: B21 TD
Nästa problem som slog mig inatt är att pumpen remhjul linjerar inte med veven
Piss med.....
Fundera fundera, och sen tändes lampan i stugan.
Den pumpen jag satte din är en "äldre" utförande med så kallad kort nacke.
Men det finns pumpar på senare 1.9 maskiner som har "lång " nacke.
Placeringen på dessa remhjul i VW världen är detsamma men dom har förskjutit navet på hjulet för att få ett längre lager till ingående axel.
Så en nyare pump med lång nacke i kombination med ett gammal remhjul som är förskjutet på fel håll i förhållande till VW maskinerna ger mig det perfekta måtte !!!
Jippy, kanske jag kan sova inatt istället
Piss med.....
Fundera fundera, och sen tändes lampan i stugan.
Den pumpen jag satte din är en "äldre" utförande med så kallad kort nacke.
Men det finns pumpar på senare 1.9 maskiner som har "lång " nacke.
Placeringen på dessa remhjul i VW världen är detsamma men dom har förskjutit navet på hjulet för att få ett längre lager till ingående axel.
Så en nyare pump med lång nacke i kombination med ett gammal remhjul som är förskjutet på fel håll i förhållande till VW maskinerna ger mig det perfekta måtte !!!
Jippy, kanske jag kan sova inatt istället
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Donator
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
- Ort: Sölvesborg
- Kontakt: