D230 TD

Allt som har med diesel motorer och system att göra
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

SkauneJohan skrev:alltid kul o läsa dina uppdateringar, ifall du vill lämna bort 631 topparna(resterna av dom) inkl kamaxlar är jag intresserad ;)
Inte än. Vet inte hur det kommer att arta sig med bygget.

Hur som haver. Nu är jag på gränsen till att ge upp..... faktiskt.
Vi har lagt ner massa jobb på kolvarna, och byggt upp så mycket det har gått utan att riskera toppen.
Lik förbannat så räcker inte detta till.
När jag mäter kolven i loppet för att få fram volymen och tar det mot toppens volym så får jag inte högre tryck än 16:1
Känns som det kommer INTE räcka tyvärr, och då har vi inte gjort urtagen för ventilerna ( Dessa krockar nu med kolvtoppen när dom vänder högst upp)
Så därav så tycker jag att det är synd med att envisas med att borra ur gängorna ur 16V toppen för att svarva kammare som skall passa i toppen för att sedan även skrota denna topp när man inser att det inte fungerar.
Jag har nu så kallad fördärvat kolvarna som har kostat nästan 4000:-
Det är tyvärr inget direkt återvändå nu när dom är påbyggda.
Utöver det så har jag köpt massa annat så som ny vattenpump, packningar, vevlager, pinnbultar till toppen, och en hög med olika kammremmar.
Ush, vill inte veta summan, som känns som att jag har kastat dom rätt ut genom fönstret.

Så jag vet inte just nu vad jag skall göra. Känns inte direkt motiverande att slänga bort mer pengar på eländet.
Tar en paus från projektet och funderar lite allvarligt på vad är det jag sysslar med.

Over & out från mig för stunden.

Kommer lägga upp en bild på kolvarna så ni kan se hur dom blev.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Volvo245GLT »

Trist med motgångar... Dock ett spännande projekt som är mycket intressant att följa! Hoppas du fortsätter!

En del "trial and error" och att kostnaderna springer iväg hör dessvärre till... Talar av egen erfarenhet när jag gett mig på helgalna projekt med bilar eller annat.
Men i slutändan så brukar det bara hänga på hur pass envis och målmedveten man är. :twisted:
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

en tanke jag hade som poppa upp direkt som kan öka kompet är att använda stroker vevaxel, då blir ju volymen större och kompet högre ;) tror dom ligger på 86mm slag, du kan ju räkna direkt ifall det räcker :D
volvo 244-82 Bild
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: B21 TD

Inlägg av StefanM »

varför svetsar man på nya kolvar då? Hade väl vara lika enkelt och byggt en mockup på begagnade delar och när det fungerat och går att starta och man utvärderat så köper man nytt där det behövs?

Kan man inte bygga på K motorns topp och sen skaffa riktiga dieselkolvar från nåt snarlikt då? Man måste ju tänka på förkammarens volym också.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Tjena Stefan.

Har du läst igenom hela tråden ?
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

SkauneJohan skrev:en tanke jag hade som poppa upp direkt som kan öka kompet är att använda stroker vevaxel, då blir ju volymen större och kompet högre ;) tror dom ligger på 86mm slag, du kan ju räkna direkt ifall det räcker :D
Rätt tänkt men du missar en detalj.
Med längre slag så blir det mer kolv utstick från blocket. Och det är redan för mycket som det är. Vilket innebär att jag måste fräsa bort mer material från kolvarna . Så jag tar från den ena och ger till det andra kan man säg. Det blir inte så mycket skillnad
(snarare så gott som försumbart i sammanhanget)
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Volvo245GLT skrev:Trist med motgångar... Dock ett spännande projekt som är mycket intressant att följa! Hoppas du fortsätter!

En del "trial and error" och att kostnaderna springer iväg hör dessvärre till... Talar av egen erfarenhet när jag gett mig på helgalna projekt med bilar eller annat.
Men i slutändan så brukar det bara hänga på hur pass envis och målmedveten man är. :twisted:
Håller med dig. Jag har givetvis räknat med motgångar, och kostnader, men när ekonomin är taskig och man "halkar" över från den ena månaden till det andra och "kapitalet" som var tänkt till projektet är slut, då vill man inte ta från pengarna som skall gå till räkningar...
Frugan har stora problem men sjukdomar som är tyvärr väldigt taskiga, därav så jobbar hon så gott hon kan trotts sina smärtor ,men det ger inte mycket till inkomst, och F-Kassan är inte för 5 öre till hjälp.
Jag tipsade henne om ett svart lakan och namnsbyte , för då hade jag kunnat fortsätta med mitt projekt, och startat ett par till.....
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

För stunden så lägger jag ner som sagt. Har tappat gnistan och brist på cash gör att jag får ta och koncentrera mig på att nå målet med den befintliga 1.9 dieseln som sitter i nu.
200+ hästar.
Och även om jag har misslyckats med motorprojektet så har jag lärt mig en jävla massa nyttigt om förkammare .
Har troligtvis även hittat felet varför min 1.9 inte vill över 170-180 hp gränsen utan kokar ihjäl av värme.
Så nu tar jag och beställer en toppbultsats och en topp packning till den och skruvar lite med den och se vart det bär hän.
Under tiden så kommer jag fundera vidare på rödblock motorn och se om jag kan hitta en lösning.
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: B21 TD

Inlägg av StefanM »

Packo skrev:Tjena Stefan.

Har du läst igenom hela tråden ?
sorry, jag tyckte av en bild här på slutet att det såg ut som du hade en vanlig topp men jag tittade väl för snabbt.
Hur kommer det sig att du inte kommer upp mer i kompression då? Vad är skillnaden mot en diesel på det viset? Med en slät topp och en slät kolv så borde det ju bli ungefär lika?
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Nu är det dags igen för ett nytt kapitel.

Har införskaffat lite nya delar.
B230ft block med oljesprut till kolvar.
Mekanisk TDI pump (Orkar inte kludda att bygga eget som läget är nu)
En till topp (631)
Några olika kolvar. Bland annat K kolvar, Nissan kolvar, och FT kolvar.
Och denna gång TDI spridare .

Så lite då och då kommer det göras uppdateringar ;)
JerryBerry
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 juli 2015, 21:05

Re: B21 TD

Inlägg av JerryBerry »

Gött, har väntat länge nu på att du ska dra igång igen :D
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Tackar. ;)

Ändringarna är följande.
Motorn kommer ha dubbla kamremmar för att klara påfrestningen av pumpen.
Som ni ser så kommer pumpen att drivas via kedja från mellanaxelhjulet.
Det var lättast att välja kedja då jag skar ut i vattenskär på jobbet egna drev med mått som jag tyckte va passande, och kunde bestämma själv längden på kedjan.
Betydligt jobbigare att jaga kamrem med rätt längd ( som är helt jäkla hopplöst )

Så i dagsläget ser det ut såhär.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Och dom nya spridare adaptrarna som sitter i toppen för gott ( limmade med kemiskt metall )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

kul att du är igång igen :) blir det ingen förkammare då?
volvo 244-82 Bild
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Nej. Det blir inte det denna gång.
Men , jag har den andra toppen med förkammare liggandes i ordning om det skulle va så att jag vill prova.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

8-) coolt och spännande
volvo 244-82 Bild
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: B21 TD

Inlägg av StefanM »

varför just kedja då? Du hade ju kunnat tagit pumprem och drev från de som har separat rem till pumpen?

Offtopic men din andra videon på olds dieseln var också trevlig. Jag har skruvat massor med dessa dieslar och just olds dieseln när den går som bäst är en makalöst trevlig motor. Jag arbetade på en verkstad i Falun 1996-99 och tänk att då var det ganska många som bruks åkte såna dieslar fortfarande.......antar att det inte är lika många nuförtiden.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Varför kedja ?

Jag har varit inne på kort rem från typ D24 eller Audi men....
Den är för kort, oavsett hur jag än vrider och vänder på pumen.
Hitta rem som är några tänder längre är ett detektivarbete utan dess like och jag orkar inte med det.

Däremot med drev och kedja så är det till att rita upp själv drev i cad till rätt passform, kör det på jobbet i vattenskär .
Korta kedja är 1000 ggr lättare än att hitta rätt rem.

Så kedja... Ja.
Enkelt och smidigt, och kan tillverka delarna själv.

Kan dock medge att det hade varit bättre med ett litet drev på veven och kört pumpen med 2 till 1 utväxling och skippat dubbla remmar, men , nu är det som det är .
Kommer motorn att starta och gå då kommer vissa modifikationer till det bättre att ske.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Njut av denna grabbar. Jag bjuder.
Denna är fan i mig vad jag vet den enda i världen. Så titta noga. Tror inte ni ser en till...... ;) ;) ;)

https://www.youtube.com/watch?v=Nqzl1c2R17o
Skriv svar