D230 TD

Allt som har med diesel motorer och system att göra
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

spännande ;)
volvo 244-82 Bild
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Nu har jag rivit toppen igen, då jag kom på att jag behöver göra en ventiljustering.
Efter fräsning av sätena och slipning av ventiler så har jag i stort sett inget ventilspel alls.
Har beställt brickor hos KG-Trimning efter mått som jag har mätt upp.
Förhoppningsvis så har jag dom i lådan imorgon.
En bekant från Malmö har fixat 2 drev till mig från 16V motorn. Alltid bra att ha en i reserv. ;)
Och förkammar mujängerna är ihop svetsade och färdigsvarvade.
Har även pluggat på lite vad det gäller material hållfasthet när man har gänga i 2 olika material och har kommit fram till att jag kommer att spänna in kammrarna i toppen med 42Nm.
Har även beställt kamrem .
Jag hoppas på att jag har läst på rätt och att denna kommer att passa.
Det är till en Opel Ascona C med 1.6 liters dieselmotorn med automatlåda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

lite uppdatering till.

Hålen till kammar mujängerna är äntligen borrade och på plats för gott (förhoppningsvis) i toppen.
Även så spridarna. Nya spetsar provtryckta till 130 bar.
layouten för kamremmen börjar ta form i skallen . Bifogar bild på hur jag har tänkt mig.
Spännaren skall ha dubbla hjul så att kylarslangen kan gå fri från remmen.
För övrigt så känns det än en gång som jag bara maler på här för mig själv utan några som helt invändningar. ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

för info-t skull så hålen i kammrarna blev 2 st 4.1mm, 2 st 3.75mm och en 1.5mm.

Arean på en 8mm hål är som sagt 50.26
Arean på mina hål blir totalt 50.36
Känns rätt OK.

Har även byggt in i bollen på kammrarna en tvär"pinne" som skall agera turbulator. Har dock tyvärr glömt ta foto på detta.
Jag skall skaka fram foto imorgon från den extra kammaren som jag gjorde som "bra att ha i reserv" ;)

Och en ska till. Toppen är klar och inshimsad till rätt mått på alla ventilerna. Alla är mellan 0.35-0.40.
Så det gick med som planerat. :D
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

stora framsteg 8-) ;)
volvo 244-82 Bild
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Råda »

En sak jag tänkte på är, hur funkar bensinkamaxel på en diesel motor? Eller det kanske inte är någont egentlig skillnad?
Jonas Anderot
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Råda skrev:En sak jag tänkte på är, hur funkar bensinkamaxel på en diesel motor? Eller det kanske inte är någont egentlig skillnad?
Det har med duration och overlap att göra . Men om man säger så här. Volvos T kam som sitter standard i en 631 topp är så snarlikt en dieselkam så närmare än så kam man nog inte komma om man inte slipar om en standard A kam för exempel.
Annars så finns det en del trim firmor i USA som tar fram just trimm kamaxlar till just diesel motorer.
Så det är inga större problem med kammen, det tror jag inte .
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: B21 TD

Inlägg av Errim »

Hur snyggt som helst! Blev ju bra med spridarna! Blir inte drivningar av kammen lite svajig med en spännare på var sida?

En annan sak, jag hoppas att du behåller motorblocket rött :D

Jag läser noggrant alla dina inlägg i tråden så känn dig inte ensam här på forumet :)
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Motorblocket skall under absolut inga omständigheter byta färg.
Det är ju en rödblock och så skall det förbli. ;)
Angående kamremmen kommer jag inte kunna svara på din fråga än... Men, jag tror att det kommer funka rätt bra.
Tanken är att jag skall bygga in en skiljevägg där dom är som närmast varandra .typ där löphjulen är mitt för varandra.
Där finns det en risk att dom kanske skulle kunna "haka" i varandra .Blir lite jobbit att förklara men jag kommer att lägga upp en bild på det när det blir klart.
Det kommer göras som nån form av säkerhet "i fall att" .
Det är typ bara det jag ser som en risk med den layouten på kamremmen.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

Packo skrev:
Råda skrev:En sak jag tänkte på är, hur funkar bensinkamaxel på en diesel motor? Eller det kanske inte är någont egentlig skillnad?
Det har med duration och overlap att göra . Men om man säger så här. Volvos T kam som sitter standard i en 631 topp är så snarlikt en dieselkam så närmare än så kam man nog inte komma om man inte slipar om en standard A kam för exempel.
Annars så finns det en del trim firmor i USA som tar fram just trimm kamaxlar till just diesel motorer.
Så det är inga större problem med kammen, det tror jag inte .
jag tror också att en M kamaxel skulle fungera, både T och M fungerar hur bra som helst på en varvvillig förkammardiesel ;) borde också funka bra med sitt minimala överlapp med det höga kompet utan att ventiler prickar kolvar 8-)
volvo 244-82 Bild
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Ny vecka.... nya tag.

Tog motorn med mig till jobbet idag.
Planade blocket då den har "säckat" ihop lite under sina levnadsår. I mitten mellan 2-och 3 ans cylinder så var det 1 tiondel lägre än på övriga mätpunkter.
Har även införskaffat nya kolvar och justerat "utsticket" av kolvarna från blocket genom just planing av blocket.

Blocket är då även nymålad röd (syns kanske dåligt på bilden, men den är nymålad)
Även en ny vattenpump är monterad som planades av så att den är i våg med blocket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Kolvarna har nu utstick på 0.3mm.
Med packningen som är 2mm tjock och en volym i toppen på 17.41cc får jag kompförhållandet till 19.4:1
Nöjd och belåten. ;)

Men. Jag är INTE nöjd med toppen. Gillar inte förkammar grejerna. Inte för att dom inte skulle fungera.
Dom hade nog garanterat fungerat alldeles felfritt.
Materialet är minst 2 ggr bättre kvalitet än vad Merca har original i sina och den är minst 2 ggr så överdimensionerad som mercas.
Men jag gillar inte den principen. Tyvärr.
Så jag funderar på att plocka ner toppen igen och fräsa ur delar av den som jag sedan svetsar igen för en helt ny bearbetning så som VW och andra bilar har.
Mer som en internt virelkammare integrerad i toppen.

För att kuinna se om detta skulle kunna vara genomförbart så har jag fortsatt att slakta vidare på den söndersågade toppen som skräpar på jobbet.
Och JO ! :D :D Det är faktiskt möjligt att göra.
Så innan jag går vidare i ärendet så kommer jag behöva köra ut till våran lokala skrotare och plocka ut 4 st VW förkammar sköldar från en VW 1.9 topp.
Jag kommer att återkomma som vanligt med bilder när dessa är införskaffade.
Men så länge så kan ni njuta av bilderna och hålen som har blitt till i toppen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

ja, sen borrar jag hålet djupare och djupare till jag tycker att den blir som jag vill.
Slutsatsen är att om jag svetsar igen stifthålet och den vattenkanalen som är längst och hela det utrymmet i toppen som metall delen av tändstiftet går ner i toppen så kommer jag att kunna placera kammaren i toppen omringad av kylkanaleroch kommer att finnas även plats till att kunna borra in och göra plats för glödstift. ;)

Känns bättre att det drar lite mer ut på tiden vad det gäller uppstarten, men det blir redigt gjort från början än att göra om det flera ggr.
Jag är inte kompis med ordspråket som heter "gör om och gör rätt ".
Jag försöker att göra rätt från början sen är det bra..... (kanske) :roll:

Lite bilder till från när det är borrat tillräckligt djupt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Typ så är det tänkt när och om det blir färdigt. ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Lite uppdateringar.
Jag har lagt ner åtskilliga timmar på toppen för att svetsa upp den, och det vill inte som jag vill.
Porer i gjutningen, skit i materialet, etc etc. Så nu lägger jag ner 631 toppen.
Har letat fram toppen som var i min tanke från första början.
Dock så fortsatte jag inte på den iden då alla avrådde mig ifrån att svetsa på kolvarna.
I stort sett så sa alla att det går inte, det blir inte bra, det drar sig, det spricker, etc etc.
Men, en gammal vän som jag har inte haft kontakt med på länge (trotts att han bor i grannbyn) fick hört om projektet.
Vi snackades vid en bra stund, och det visade sig att han har visst svetsat kolvar i många år och det har fungerat utan problem.
Så nu blev kolvarna uppsvetsade.
Enligt alla konstens regler som en väldigt kunnig "gubbe" inom metalurgi har tagit fram för just sådana procedurer.
Även tillsatsmaterialet är special för just "kolv"legeringar med 18% kisel.
Röntgen på kolvarna visade inga porer eller bindningsfel mellan det ursprungliga materialet och påbyggnaden.
Byggde på 15mm axtra material på toppen för att kunna bearbeta dom till rätt mått så att jag får 20:1 i kompförhållande med en 16V Volvo topp.
Jag kommer att fortsätta med uppdateringar med jämna mellanrum.
Idag så har jag gjutit av en bit av cylindern med 16V toppen på för att ha det som mall för uppmätning vid fräsning och svarvning imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

fräckt 8-)

synd bara att inget blev gjort med förkammarna, jag som såg fram emot det...
volvo 244-82 Bild
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Förkammare kommer det till att bli. Jag skall svarva nya versioner av dom som jag svarvade till 631 toppen
Det måste vara förkammare som jag skrev i början. Direkt insprutad är inte min grej.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Råda »

Häftigt med 16v :)
Jonas Anderot
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Råda skrev:Häftigt med 16v :)
Och förutom det så är det även bättre på många sätt.
"spridare" hamnar i centrum av förbränningsrummet, mer mellanrum mellan ventilerna vilket kan minimera risken för sprickor mellan vetilsäterna, och förkammaren som kommer stoppas i toppen kommer att hamna i den delen av toppen som är vatten mantlad.
Så ingen risk för överhettning av aluminiumet där förkammaren kommer att sitta.
Förkammaren kommer inte kommer behövas gängas ner i stifthålet utan kan "pressas" ner i det gamla stifthålet när den är renborrad från gängerna och klämmas ner ovanför kammaren med en mutter som spridaren skall sitta i .
Typ som Mercedes har på sina motorer.


Så , ja, häftigt och med många fördelar ;)
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

alltid kul o läsa dina uppdateringar, ifall du vill lämna bort 631 topparna(resterna av dom) inkl kamaxlar är jag intresserad ;)
volvo 244-82 Bild
Skriv svar