D230 TD

Allt som har med diesel motorer och system att göra
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

StefanM skrev:Förstår jag saken rätt när du kommer driva aggregataxeln med baksidan av kamremmen? Kommer det att fungera? Oljepumpen kräver en hel del moment och kamremmar är ju sällan så hårt spända att man kan få en tillförlitlig drivning på det viset?
Bifogar en bild till dig så du ser hur VW har löst det.
Den driver oljepumpen och vakuumpumpen med till bromsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Just fan. Det med måste lösas......Vakuumpump :o
Va fan har jag gett mig in på..... ;)
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

vakuumpump finns väl elektrisk eller?
volvo 244-82 Bild
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Jo, det finns , men har inte hört nåt vidare bra om dessas tillförlitlighet. :(
Men det tål att forskas kring ämnet.
Jag har tänkt mer som att använda D24 as vakuumpump på det gamla bensinpump nocken, eller ett remdrivet vakuumpump från nån äldre Peugeot diesel och nu slog det mig att jag tror jag har en gammal Opel ascona 2.0 diesel generator.
Oplarna hade en vakuumpump på baksidan av generatorn som drevs via en förlängning av generatoraxeln och matades med oljetryck via en förgrening från oljetrycksgivaren.
Måste ut i garaget och leta i gömmorna ;)
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Den som spar han har .....
Och det är så mycket som jag ändå har slängt och ångrat djupt långt efter men men....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Samuel
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
Ort: Norrtälje

Re: B21 TD

Inlägg av Samuel »

Du är ju inte klok som ger dig an ett projekt som detta, men de märks också att du vart i farten med diesel ett tag och har mycket kunskap, jobba på (tummen upp) :D
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Samuel skrev:Du är ju inte klok som ger dig an ett projekt som detta, men de märks också att du vart i farten med diesel ett tag och har mycket kunskap, jobba på (tummen upp) :D
Tackar.
Det finns bara en sak i livet som är viktigare för mig än Dieselmotorer. Det är frugan ;)

Hur som .
Har varit på jobbet i 14 timmar i sträck. Är rätt så slut i skallen nu.
Först och främst så vart jag tvungen att göra 2 verktyg.
Ett för att kunna borra upp det befintliga gängan till tändstiftet. Den måste vara 100% rak annars blir tätningsytan ur vinkel mot gängan och då kommer den aldrig att täta.
Och ett för att kunna gänga i 100% rätt vinkel.
Resultatet ser ut såhär.
Tog lite tid att mäta fram konan som Volvo kladdade dit när dom borrade hålen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

När detta blev färdigt då gav jag mig på att rita upp virrvelkammarna som jag skall använda.
Nån timme senare så vart prototypen färdig ( på skärmen)
När detta blev färdigt då skulle detta göras manuellt till ett program till automatsvarven.
Med hjälp av en jobbakompis ( helt jävla makalös på att svarva) så fick vi till det till slut.
Så nu är 5 st sådana färdiga med den utvändiga måtten.
Återstår det invändiga. Den jobbiga delen.
Har tyvärr ingen bild på dom då jag filmade svarven när den var igång och batteriet tog slut i mobilen :(
Den filmsnutten som jag har kommer att laddas upp på Youtube, och när det är klart då kommer jag att länka den hit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

liknar mercedes förkammare :D
volvo 244-82 Bild
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Medans filmen laddades upp på Youtube så vart jag tvungen att gå ut i garaget och testa min verktyg. :)
Trött så jag ser i kors snart, men fy fan va det blev bra. Mycket nöjd med resultatet !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Youtube klippet med svarvningen.
https://www.youtube.com/watch?v=Zhov5LIx-Os

Glömde nämna att materialet som jag har valt att använda är MA253.

Står lite om det på sandviks sida att läsa om. Jag klistrar in lite här.

Air
Sandvik 253 MA has very high resistance to oxidation, especially at cyclically varying temperatures. See Figs. 3 and 4. The service temperature in air should not exceed about 1150°C (2100°F).

Isothermal oxidation at 1150°C (2100°F) for 100 h results in a corrosion rate of about 0.3 mm/year (13 mpy), and exposure at the same temperature for 1000 h causes about 0.2 mm/year (9 mpy).

Cyclic oxidation at 1150°C (2100oF) for 5 x 24 h, with cooling to room temperature every 24 hours gives a corrosion rate of less than 1.1 mm/year (43 mpy), which is only marginally greater than the corrosion rate at 1000°C (1830°F).

Cyclic oxidation testing for 1000 h (15 minutes at the testing temperature and 5 minutes at room temperature, making a total of 3000 cycles) places heavy demands on the elasticity and adhesive capacity of the oxide. The test results in Fig. 4 show that the resistance of Sandvik 253 MA in such difficult conditions is superior to that of both ASTM TP310 and EN 1.4828 (ASTM TP309). The very good properties of this grade in cyclic conditions have been achieved by adding rare earth metals and silicon.



Figure 3. Oxidation in air during cyclic testing 5x24 h with cooling to room temperature every 24 h. Comparison of Sandvik 253 MA with four other high temperature materials.
1 = EN 1.4828 (ASTM TP309)
2 = ASTM TP446
3 = ASTM TP310
4 = Sandvik 253 MA
5 = Alloy 800 H

Med andra ord så kommer den inte att deformeras det minst lilla för mitt ändamål och kommer aldrig att brinna ut av värmen då temperaturen skall helst inte överstiga 600 till 650 grader inne i förkammare. :)
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Och nu är man hemma igen, efter 14 timmar på jobbet..... :shock:
Jag märker av att jag är inte 20 längre fast hjärnan vill tro det. :oops:
Är ju för fan det dubbla och lite till....

Nå ja, nu blir det lite paus och kommer ta nya tag på lördag.

Det som har hänt idag är att vi har färdigställt provbiten. Gick inte alls som vi ville, och det gick åt fler skär än vad det smakar.
Så vi kommer att göra dom i 2 delar och svetsas ihop dom till en enhet.
Men jag har lite bilder till er på prototypen i toppen och söndersågad. ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: B21 TD

Inlägg av volvo244glt »

Kul att det går framåt :) Följer med stort intresse
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

När jag borrade dom små hålen fram då slog det mig en sak som jag har sett att folk gör på sina Mercedes bilar.
Dom borrar upp dessa originalhål till förbannelse och riskerar att "nosen" går av när det är så lite material kvar, men varför är det ingen som använder skallen ?
Det är inte lönt att borra sönder utloppet om kanalen inte släpper igenom mer.
Hålet i kanalen på original merca pryl är 8mm
Arean på en 8mm hål är 50.26 kvadratmillimeter. Det är inte lönt att borra upp dom små hålen fram till 70 exempelvis för det kommer inte snabbare ut för det.....
Nå ja, folk får hållas.
Jag har kommit fram till att jag kommer borra mina till 5 st 3.5mm hål med jämn fördelning .
Det kommer att ge mig en area på 55 kvadratmillimeter. Lagom bra kan jag tycka.
Håller ni med eller ?
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

det ser riktig bra ut, ska du ha en kula i förkammaren som spridaren sprutar på som i mercedes motorer?

teemu tror jag han heter som plockar 550hk (säker mer nu) ur sin om605 har orginal förkammare och det fungerar väl som bevis att borra hålen e meningslöst ;)
volvo 244-82 Bild
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Helt ärligt så min tanke från första början var inte alls på Merca.
Snarare en kombo av Merca / Yanmar.
Så min variant av "förkammare kommer att likna mer yanmar då dessa kör med slät kolvtopp.
Ja, strunt samma. Det är inte Merca och det är inte Yanmar. Det är ett hemmakok av dessa 2 från Valje. ;) ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Fick tag i ett extra kammremshjul till 16V motor.
Saknade en sådan.
Men, det gick åt helvete med den.... :evil: :evil: :evil: Fan vad jag är sur nu.
Så det är bara till att hitta nästa....
Jag skulle få ihop pumpdrev av det med ett nav från en D24 pumpdrev. Dom passade nästan klockrent i varandra. Men nu när den är sprucken så kan jag se att den jäveln är svagt konisk. Så när jag skulle pressa ihop den sista jävla millimetern för att den skulle linjera med dom övriga dreven då sprack fanskapet.
Hur som, det andra drevet som skall vara till oljepumps axeln den blev bra.
Så 1-1 till drev vs Packo :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Så är det nån ni känner som har bytt sina original kammaxeldrev på sin 16V motor till justerbara drev vilket är högt vanligast, så snälla be dom kontakta mig så att jag kan få köpa deras originaldrev.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

För övrigt så är den nya version 2 av förkammarna är nästan färdiga.
Dom är färdiga för ihop svetsning vilket jag kommer att göra imorgon på jobbet.
Kör dem med gas stöd så att jag får en råge på 0.5 till 1 mm på insidan så att hållfastheten blir lika bra som på homogent material.
Sedan så körde ett prov på en VW dieselkolv. Ville se hur kolven deformeras under svetsning vilket alla påstår att den gör.
Men. Det gjorde den inte. Inte så att jag skulle se det som når farligt. 0.1mm i nedre kant. Inget i den övre delen och inget i spåren till ringarna.
Kolvbulten löper fortfarande för handkraft , så jag tror inte det är några som helst problem att svetsa material på kolvarna om jag nu skulle vilja bygga på 16V toppen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Råda »

Kul att det går frammåt. Jag är inte alls hemma på detta så jag bara följer med och tittar i tråden :)
Jonas Anderot
Skriv svar