D230 TD

Allt som har med diesel motorer och system att göra
Skriv svar
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

D230 TD

Inlägg av Packo »

Inleder denna tråd med att förklara att:
Jag har varit besatt av Diesel motorer så gott som i 25 år.
För det andra så har jag alltid varit fäst vid Volvo bilar. Dock så dog märket för min del när dom har börjat tillverka framhjulsdrivna bilar.

Dock så har dom missat en sak. Dom har aldrig tillverkat en egen Dieselmotor för personbilar. Inte till dom bakhjulsdrivna äkta Volvona.

Så nu gör jag det (försöker göra ) det dom har struntat i.
Senast redigerad av Packo den 21 februari 2017, 22:44, redigerad totalt 2 gång.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Det blir min original B21A som skall hamna på operationsbordet.

Det blir en 631 topp från en 230K. Har jagat länge sådana toppar men utan resultat. Så jag köpte dom 2 som skräpade hos en kompis.
Den ena har legat typ i skogen i många år, och den andre har råkat ut för en kamrems haveri.
Så dom 2 skall förhoppningsvis bli en hel.
Det var så min helg började.
Resultatet är nu en hel topp och en som kommer bli hel efter byte av 2 ventilstyrningar och inköp av nya ventiler.

Toppen som har ordagrant rostat ihop ,(fick slå ut ventilerna ) är nu den som är räddad.
Efter en rejäl tvätt så ser ni hur ventilstyrningarna ser ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Packo den 24 januari 2016, 22:56, redigerad totalt 1 gånger.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

En del jobb, men värt det. :lol:
Det är ju trots allt en 631a som ingen vill ha..... ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Har även köpt på 4 M stakar från en gammal 23a då det skrivs på olika andra Volvo relaterade forum att B21 an har mjuka stakar och att M stakar är bäst.
Det håller jag med om. Det är sånt som man har lagt på minnet för 20 år sedan när man jobbade på Volvo.
Men ! Min helt original orörda B21 A från 77 hade faktiskt M stakar den med !
Så. Nu har jag dubbla uppsättning med M stakar . ;) ;) Alltid bra att ha.
Motorn är rätt skitig på insidan av kox från oljan men lagerbanorna är som nya. Både på vevtapp och ramlagerytan. Så det kommer inte att röras mer än att dom får nya lager.
Loppen är faktiskt med i nästan nyskick. Motorn har trots allt inte gått mer än 18000 mil och det syns nu när man öppnar den.
Så det känns bra.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

intressant, gissar att det blir direktinsprutning då? känns som att fräsa in en förkammare skulle bli komplicerat?
volvo 244-82 Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja mycket intressant! Den här tråden kommer följas. :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Råda »

Intressant idé, ska bli kul att följa.
Jonas Anderot
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

SkauneJohan skrev:intressant, gissar att det blir direktinsprutning då? känns som att fräsa in en förkammare skulle bli komplicerat?
Nej, det blir inte direktsprut. DI gillar inte matolja. Och jag gillar inte el.
IDI älskar matolja och jag älskar det distinkta "knacket" från dom. ;)
Så det blir en förkammare diesel.

Tackar er andra för visat intresse.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

inressant ;) ska det bli virvelkammare eller mercedes förkammare du kör med då? tänker du skaffa plana kolvar o sedan fixa spår i dom från förkammaren för att gynna förbränningen? tycker själv det är intressant med bmw virvelkamardiesel har annat slags spår i kolven än vw eller citroen/peugeot

Bild
volvo 244-82 Bild
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Jag har tänkt att köra plan kolv.
B21 turbokolvar som kommer att påläggssvetsas för uppnå kolvtoppens tjocklek och rätt utstick av kolven ur blocket. Kommer totalt bli ca 15mm tjockt.
Original VW 1.9 kolv är 16mm tjock i toppen om man mäter på en söndersågad kolv.
Många dieselmaskiner har plana kolvtoppar.
Jag har tänkt att svarva förkammare av Mercedes variant som jag gängar ner i stifthålet.
Dock så kommer stifthålet att tas upp till M16x1.5 istället för original M14.
Spåret i kolven är för att skapa turbulens i kammaren. Men om man borrar hålen med ett par graders vinkel så skall det nog fungera och kommer att ge turbulens nock i kammaren.
Har även tänkt att använda VW 1.9 diesel kolvbult. Den är 24mm den med men är dubbelt så tjock i godset. ;)
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Nya bekymmer som måste lösas.
Jag behöver få mellanaxeln ( aggregataxeln) att snurra baklänges.
Det är lätt gjort genom att svarva av tänderna på drevet och driva den med kammremmets baksida, men då kommer min oljepump med att snurra på fel håll och "blåsa" luftbubblor i oljan i tråget istället för att suga upp det.

Så lösningen blir att kapa ner axeln, och byta ut oljepumpsdrevet på axeln till fördelardrevet som sitter i främre delen av axeln.
Två axlar skall kapas och svetsas ihop till en, och drevet från fördelaren skall pressas på axeln till oljepumpen.
Lättare sagt än gjort, men tyvärr , skall det funka så måste jag göra så.
Återkommer med lite bilder när det är färdigt.

Annars så är det mycket beräkningar som snurrar i skallen på hur förkammar mujängerna skall se ut för att få bra kylning vad skall dom ha för volym och hur dom skall se ut för att ge rätt turbulens, och ge mig i det totala sammanhanget rätt kompression förhållande. :?
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

En sak jag har annars funderat på efter massvis med sökningar på nätet.
Jag hittar inga trådar eller nåt project där nån har byggt om en bensinar motor till diesel.
Är jag verkligen så korkad och ensam i världen om ett sådant project ?
Har läst på massvis av olika forum runt om i världen där folk har haft idéer kring detta, men det är bara massa skriveri , men ingen kommer till skott att göra det och dom blir alltid sågade av massa "kunniga forumsexperter" på att det går inte, det fungerar inte bla bla bla......
Varför är det så ?
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Lite gjort idag med.
Skurit ut en avgas fläns på jobbet i vattenskär.
Har flyttat över fördelar drevet till oljepumps axeln.
Och har funderat, och funderat och funderat.
Det måste för jävelen finnas nån dieselmotor som har kolvar som är 92mm i borrning.
Jupp. Har hittat flera stycken.
Till och med i källaren....en uppsättning kolvar med stakar till Opel 2.3 TD. 92mm borr !Inget annat stämmer :(
Men ingen som har 24mm kolvbult eller är i närheten av KH på kolven som volvos kolvar.
Men jag tror jag har en lösning.

Om jag kan läsa mig rätt till så är VW Taro / Toyota hilux ( samma motor) 2,4 liters motorn kolv har 92 i borr.
Den har 27mm kolvbult och har en KH på 44.5 så den kolven är 1.5mm lägre då volvos KH är 46.
Så om jag fräser ner blocket 2mm då har jag rätt kolv och kolvutstick på 0.5mm.

Jag har liggandes som sagt 2 uppsättningar M stakar , och jag började mäta lite på dom och upptäckte att M stakarna utan kolvbults lagret så är dom ta mig fan 27mm.
Mätte det med en micromter och gissa ? 27.019mm .
Perfekt kolvbultspel till en 27mm kolvbult.(2 hundradelar ) :) :) :) :) :) :)

Så. M stakar . Toyota/VW kolvar, med 2 mm avfräsning på blocket med en 631 topp så har B21an förvandlats till en dieselmotor med rätta kolvar och hela köret.
B21 packning till toppen med KL Racing pinnbultar dragna till 130Nm så lär nog packningen hålla med för trycket.

Börjar närma sig...... :D
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Känns som jag skriver för mig själv.
Inga kommentarer , inga frågor.
Kanske kan bespara mig tiden från att sitta vid datorn och gå ut i garaget..... ;)
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: B21 TD

Inlägg av SkauneJohan »

min dator krashade idag så använder fruans :roll:

mina tankar är att förkammare är betydligt skonsammare mot lager och block än direktinsprutad på grund av mjukare trycksttegring så redan där har du enligt mig iallafall tänkt rätt ;)

blocket och vevaxel hade jag satsat på den motor som ha maffigast lager från början så kanske b21? hade iallafall undvikit lågfriktionsmotorer hos volvo, gärna så kort slaglängd som möjligt för att slippa belastningskador på vevaxel

kan inget speciellt mer om dieselmotorer så eftersom jag aldrig har plockat ner en
volvo 244-82 Bild
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: B21 TD

Inlägg av Errim »

Hej Packo! Mycket intressant projekt! Jag läser med stort intresse vad du skriver och har läst om dina andra bilar också så jag hoppas du fortsätter att berätta för oss vad du gör. Jag är mycket imponerad av vad du lyckats åstadkomma!
Jag vet inte mycket om dieselmotorer mer än att de ska ha hög kompression och att bränslet ska tryckas in med högt tryck i dimmorna. Vad räknar du med att få för kompressionstryck? Sen förstod jag inte riktigt varför du måste fräsa ner blocket?
Vänliga hälsningar, Bengt
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

kompressionstrycket kan jag tyvärr inte svara dig på vad det blir. Inte förrän motorn är ihopsatt som jag kommer kunna mäta det.
Kompressionsförhållandet däremot kommer att skitas på runt 19:1 till 20:1
Äldre förkammare motorer baserades på 17:1 upp till 19:1.
Det är inte förrän senare på slutet av 60 talet början på 70 talet som det jagades upp till 21:1 22:1
Så om jag hamnar på 19:1 är jag väldigt nöjd då det kommer att ge mig mer utrymme för överladd ( turbo) utan värmeproblem.

Varför jag skall plana blocket. ?
Jo . Som jag skrev innan VW/Toyota kolvarna är 1.5mm lägre i KH. KH = kompressions höjd på kolven. Mäts från centrum kolvbult till toppen på kolven.
Eftersom denna mått är nu 1.5 mindre än volvos originalkolv så kommer dom nya kolvarna att vända 1.5 mm under blockytan.
Inte bra om jag skall ha 19:1
Så om jag planar ner blocket 2mm då kommer att kolven sticka upp 0.5mm från blocket och äta upp lite av squish ytan som packningen skapar.
Så är det i stort sett på alla moderna dieselmotorer. (läs 70 tal och uppåt)
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: B21 TD

Inlägg av BERTONE »

Intressant bygge, det kommer att följas.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Tack Bertone.


Mellanaxeln belv tillfixad i fredags efter jobbet. Lång fredag. Är van vid att sluta vid 1 på fredagar . ;) (Flex)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Packo
Donator
Donator
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 juni 2015, 18:59
Ort: Sölvesborg
Kontakt:

Re: B21 TD

Inlägg av Packo »

Har varit och fyndat på skroten lite idag.
Köpt mig en nästan eller faktiskt kan påstå att den är helt rostfri tank med armatur för 200 :- :D :D
Plockat loss 8 ventiler från en 631 topp för 150:- och ett 940 insug för 250:- :)

Eftersom jag tyckte att det insuget var rätt rymlig undertill så blev det köpt. Har även fixat lite med pumpfäste som är halvfärdig.
Blocket blev kapad. ( se bild) Var tvungen att såga ner den biten för att få plats med pumpen.
Känns väldigt rätt placeringen av den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar