Svenska Volvoklubben

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
242dl84
Donator
Donator
Inlägg: 35
Blev medlem: 2 december 2011, 17:11

Svenska Volvoklubben

Inlägg av 242dl84 »

Intresseanmälan till Svenska Volvoklubben har öppnat.
Jag gjorde intresseanmälan idag via http://svenskavolvoklubben.se/.
Idag enbart information via något som heter Facebook (verkar komplicerat) - inget jag har användarkonto till.
Arbete med hemsidan skall pågå, efter gjord intresseanmälan kommer man förhoppningsvis vartefter erhålla information om vad som sker med såväl klubben och som dess hemsida.
Inget som jag ser att i dagsläget direkt konkurrerar med forumet svenska200klubben. Det finns ju idag ingen svensk Volvo 200 klubb. Jag tycker att det är ett trevligt initiativ. Vad/när/hur kommer att mynna ut i får framtiden utvisa. Hur kommer att mottas av andra mer etablerade svenska Volvoklubbar?
//Anders
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av mackan »

Hej,

Det har diskuterats lite i denna tråd, dels starta ny 200-klubb, gå ihop med en annan klubb samt detta nya med Volvoklubben.
https://forum.svenska200klubben.com/vie ... f=5&t=4013

Jag har ingen större lust att lämna ut mail och uppgifter till något helt okänt. Avvaktar och ser vad det är.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Tilly »

Jag ställer mig frågan vad en sådan klubb skall göra?

Handlar det om att anordna modellöverskridande träffar så finns ju redan VROM som fungerar bra.

Handlar det om att knyta samman folk på internet så finns redan jagrullar.se. Om det fungerar bra eller inte kan man väl diskutera. Min upplevelse är att det stundtals är svårt att diskutera på samma våglängd där. De som är intresserade av Volvos nya bilar förstår inte hur vi orkar leva med "det gamla skrotet" som saknar alla moderniteter medan "vi" inte förstår hur man kan intressera sig för bilar där man själv reduceras till en bifigur som bara betalar verkstadsnotorna och inte kan göra någonting själv. Så vad skall dessa tilltänkta klubbmedlemmar ha för utbyte av varandra?
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
240 GLT
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 november 2011, 19:50

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av 240 GLT »

Jag har fått intrycket att det är personer vid Volvo som vill få en närmare kontakt med volvoklubbarna och att de personerna tycker att den kontakten skulle underlättas om det bara var en klubb att diskutera olika "arrangemang" med i stället för nuvarande tio klubbar. De nuvarande tio klubbarna är nog tänkta att på sikt föras in som sektioner i en storklubb. Oförmågan att bilda en stabil och livaktig Volvo 240/260-klubb förs ofta fram som ett argument för den nya storklubben. Med en 240/260-sektion i den nya volvoklubben kan det problemet verka vara löst.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Allinug »

De har över 700 medlemmar i Facebook-gruppen, men gruppen är sluten så de är lite hemlighetsfulla.
Och lösenord krävs nu för att ens komma in på hemsidan. :shock:
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Volvo245GLT »

The site says: "Hej! Vi gör underhåll på Svenska Volvoklubben!"
Bara något tillfälligt om man ska tro meddelandet, eller så har sidan ballat ur.

Facebook-gruppen är relativt aktiv med några användare som postar bilder.

Kul med aktivitet, men ogillar verkligen att Facebook suger åt sig åt allt. Visst är det smidigt, inte minst när man lägger upp bilder och hur väl det integrerar i mobila enheter, men som diskussion/hjälpforum är Facebook helt värdelöst. Söka går i princip inte, och för moderatorernas del så är det katastrof.

I min ögon så duger Facebook endast till mer lättsamma saker, samt bilder där 100 personer taggar sina polare i kommentarerna. :roll:
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Allinug »

Jo, Facebook skapar engagemang, men enbart för stunden.

Jag tycker att det är synd att riktigt duktigt folk får svara på samma rutinfrågor om och om igen. Men det blir ju så när det inte finns några riktiga trådar eller sökmöjligheter, allt svischar bara förbi i flödet.

jagrullar.se baseras på samma forumstyp som detta, men det finns en app "tapatalk" som gör det möjligt att följa inläggsflödet på jagrullar.se och andra forum. Den är ganska bra. Då får man ju flödet och samtidigt bevaras kunskapen i ett sökbart forum.

Jag har lyckats på någon vänster att ställa in Tapatalk så att jag får "Daily Picks" som t ex "Hur justera spolarmunstyckena?". :D Detta är ju inte så värst intressant, men nu tycker jag mest att det är komiskt att se vad som blir dagens urval, så jag ids inte ändra något... :lol:
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av JimmyW »

Tapatalk har jag ju lagt in stöd för, Någon som kan bekräfta om det fungerar?
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Allinug »

Jag kan inte hitta forumet i tapatalk. Det kommer inte upp i listan och syns inte i sök. Jag testade också att lägga in url:er direkt ifall det skulle varit inställt på inkognito-läge.

Förutom att installera plugin:en för tapatalk i forumet, så måste forumsägaren ha skapat ett konto på tapatalk.com och så ska det göras en publicering till tapatalk. Kanske är det något av detta som fallerat? Eller om det är nyss tillagt så kan det ta ett dygn innan man ser forumet.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Jon-Erik »

Vet inte riktigt vad jag ska tro om den här nya klubben....
Den har funnits sen maj förra året och först nu finns en hemsida.
Men det går inte att bli medlem?
Och på deras lista över planerade träffar finns inte den största Volvoträffen, VROM, med??
Känns som att det fattas väldigt mycket????
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Råda »

Jag undrar varför facebookgruppen är sluten
Jonas Anderot
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Amarace »

Att en grupp är sluten är inget konstigt, ett sätt att försöka slippa massa spam helt enkelt. Många som har så på grupper.

O i övrigt, maila och fråga dom, att skriva här ger nog inga svar ;)


Edit, mysko, jag har för mig jag sett vad medlemsavgiften ska vara någonstans, men hittar det inte nu, var inte billigt iaf.
Håller med Jon Erik om Täffarna.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Jon-Erik »

500 kr skrev man tidigare.
Har hur många gånger som försökt få fram mina synpunkter men man verkar inte direkt bry sig.
Dom kör sitt eget race.........
Hade ett visst hopp i början men det här börjar likna pannkaka!
Tyvärr.........
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Jon-Erik »

Äntligen!
Nu har man öppnat upp möjligheten att bli medlem i denna fantastiska nya klubb.
http://www.svenskavolvoklubben.se/blimedlem/
Förutom dom vanliga uppgifterna som namn, adress och tel nr vill man veta allas födelsedata och vilken bruksbil man har.
DOM HAR TYDLIGEN INGET SOM HELST INTRESSE AV ATT FÅ VETA VILKEN ENTUSIASTBIL MAN HAR ???

Alla får ursäkta men det här börjar likna en jättestor pannkaka från min synvinkel.
Det fanns potential men så illa som man sköter det här börjar jag ge upp hoppet nu.
Det blir inte bättre utan för varje gång dom gör nåt blir det bara konstigare?

Eller vad tycker ni andra??

Går man med i en Volvoklubb är det väl vilken entusiastbil man har som är intressant.
Om jag kör Porsche, Lada, VW, Ford eller Skoda är nog totalt ointressant i det sammanhanget?
Så vida det inte har något att göra med förmånerna??

•Fördelaktiga försäkringsvillkor så fort som avtalen blir klara, inte bara för Din entusiastbil utan även för Din bruksbil och hemförsäkring mm.


Har man födelsedata och vet vilken bruksbil man har blir det väl lätt att lämna fina erbjudanden på försäkring?
Berörda får ursäkta men jag tycker det här STINKER! :evil: :evil: :evil:
JAG kan då inte se någon annan vettig koppling mellan personuppgifter och bruksbilsinnehav.
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Råda »

Läser man om styrelsen låter det som folk som kanske kan få fart på en stor klubb. Däremot kan jag tycka att 500kr är lite tufft att starta med när det inte riktigt känns som man vet vad man får ut av det.
Jag avvaktar lite och ser vad som händer.
Jonas Anderot
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Volvo245GLT »

Bruksbilen kan ju även vara ens entusiastbil. 8-) Men håller med om att det ser lite knepigt ut.
Många av oss har dessutom flertalet bruks- eller entusiastbilar, så vilken ska man välja då?

Med födelsedata så kan man mena fullständigt personnummer, men antar att de bara vill veta hur gammal man är för att ha något att skriva in i medlemslistan.
"Födelseår" eller "ålder" hade kanske sett bättre ut.

500 kr är nog rimligt om man får något för det, men i dagsläget så känns det inte motiverat med en såpass hög avgift tillsammans med osäkerhetsfaktorn för att vad det här ska utkristallisera sig till.
Tidning och allt det andra skulle visst komma en bit in i framtiden?

Jag hoppas i vart fall att denna nya klubb kan lyfta och bli något! :) Styrelsen verkar som sagt inte vara helt grön på det här.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Allinug »

Det är mycket möjligt att styrelsen är bra. Jag känner inte någon av personerna i listan, så det är svårt att spekulera. De är i alla fall ganska många, vilket jag tror är en fördel om man satsar så brett som man verkar göra. Men däremot verkar det bara vara en person som ska vara inriktad på 200-serien... Var det inte det som nämndes som ett problem med den 200-klubb fanns, att det bara var en person som skulle göra allt?

Kopplat till det så undrar man också om denna klubb ska ersätta alla andra klubbar på sikt eller om det ska fungera som en paraplyklubb för de klubbar som finns? Och var hamnar 200-serien i denna röra?

Är det förresten någon som vet vad SVIS tar i anslutningsavgift för en klubb?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Amarace »

Denna klubb skulle aldrig kunna ersätta modellklubbarna som är inarbetade. Känner igen en del namn i styrelsen, så där verkar det finnas potential

500kr är på tok för dyrt tycker jag, allrahelst nu när man inte ens vet vad man får för det, runt 300kr tycker jag könns som smärtgränsen.

Själv är jag för närvarande bara med i 140-klubben, och det lär förbli så framöver också :)
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Laban
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 november 2011, 18:27

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Laban »

Från tidningen Klassiker.

Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svenska Volvoklubben

Inlägg av Allinug »

Intressant!

Undrar hur samarbetet mellan Volvo och SVIS kommer se ut framöver?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar