finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av SkauneJohan »

finna inga iallafall i skåne blekinge, kronoberg eller halland :roll:
volvo 244-82 Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Volvo245GLT »

Ser tunt ut vid en snabb koll på Blocket! Det trodde jag faktiskt inte.
Även när man kollar på hela Sverige efter 240 -86 och äldre så är det glest. :roll:

Idag så kan man nog inte räkna med att grannen har rätt bil att sälja.
Men varför inte söka norrut, hitta en bil och köra hem med den?
Får man kontakt med en seriös säljare som inte har sålt iväg bilen eller ångrat sig när man är på plats, så funkar tåg på långresor bra här i landet.
Dessutom avkopplande och bekvämt med tåg. Man har gott om tid att drömma om nya bilen samt smida planer. 8-)

På hemresan i nybilen så gör man några planerade stopp på vägen och slår till på en hotellnatt så man kan äta en riktig frukost och sen fortsätta hemåt.

Gammal annons på en 245 -77, men tycker den verkar vettig för priset och dessutom inte mer än en dagstur bort som det verkar: http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... m?ca=5&w=3
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Tobbe »

Jag hittade 2 på Blocket i ditt område, en fruktansvärt fin som är dyr och en annan mer bruksvänlig ganska fin.
http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_2 ... ?ca=20&w=2

http://www.blocket.se/kristianstad/Volv ... ?ca=20&w=2

En Blekinge också:
http://www.blocket.se/blekinge/Skattefr ... ?ca=20&w=3
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av SkauneJohan »

Volvo245GLT skrev: så funkar tåg på långresor bra här i landet.
Dessutom avkopplande och bekvämt med tåg. Man har gott om tid att drömma om nya bilen samt smida planer. 8-)
nej desvärre, tåg och buss är helt omöjligt för mig, jag blir kroniskt åksjuk efter ca 2-3min och spyr nästan oavbrutet
Tobbe skrev:Jag hittade 2 på Blocket i ditt område, en fruktansvärt fin som är dyr och en annan mer bruksvänlig ganska fin.
http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_2 ... ?ca=20&w=2

http://www.blocket.se/kristianstad/Volv ... ?ca=20&w=2

En Blekinge också:
http://www.blocket.se/blekinge/Skattefr ... ?ca=20&w=3
automat är helt uteslutet eftersom jag ska KÖRA med bilen och likaså bilar för 75 000 :shock: sånna dyra bilar kan man först skaffa ifall man nån gång lyckas få ett jobb.....

den gubben i Blekinge håller bilen till nån långt från norr som ringde direkt när annonsen blev utlagd och ska köpa den på måndag eller tisdag :evil:
volvo 244-82 Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Tobbe »

SkauneJohan skrev:
Volvo245GLT skrev: så funkar tåg på långresor bra här i landet.
Dessutom avkopplande och bekvämt med tåg. Man har gott om tid att drömma om nya bilen samt smida planer. 8-)
nej desvärre, tåg och buss är helt omöjligt för mig, jag blir kroniskt åksjuk efter ca 2-3min och spyr nästan oavbrutet
Tobbe skrev:Jag hittade 2 på Blocket i ditt område, en fruktansvärt fin som är dyr och en annan mer bruksvänlig ganska fin.
http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_2 ... ?ca=20&w=2

http://www.blocket.se/kristianstad/Volv ... ?ca=20&w=2

En Blekinge också:
http://www.blocket.se/blekinge/Skattefr ... ?ca=20&w=3
automat är helt uteslutet eftersom jag ska KÖRA med bilen och likaså bilar för 75 000 :shock: sånna dyra bilar kan man först skaffa ifall man nån gång lyckas få ett jobb.....

den gubben i Blekinge håller bilen till nån långt från norr som ringde direkt när annonsen blev utlagd och ska köpa den på måndag eller tisdag :evil:
Missade att den var automat. Jo, håller med, ge 75 000:- för en 245:a känns lite tveksamt.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Råda »

Tobbe skrev: Missade att den var automat. Jo, håller med, ge 75 000:- för en 245:a känns lite tveksamt.
När senast såg du en så fin tidig 245a? Fina sedaner går fortfarande att hitta relativt enkelt. Men herrgårdsvagnar såldes i färre exemplar och de användes i regel betydligt mer och hårdare. Jag är övertygad om att den inte kommer sjunka i pris över tid.
Jonas Anderot
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Tobbe »

Råda skrev:
Tobbe skrev: Missade att den var automat. Jo, håller med, ge 75 000:- för en 245:a känns lite tveksamt.
När senast såg du en så fin tidig 245a? Fina sedaner går fortfarande att hitta relativt enkelt. Men herrgårdsvagnar såldes i färre exemplar och de användes i regel betydligt mer och hårdare. Jag är övertygad om att den inte kommer sjunka i pris över tid.
Det var längesen, och håller med, den kommer nog inte sjunka i pris. Men jag personligen gillar inte så fint skick, därför jag skrev att det känns tveksamt. Nej lite halvrisigt så man vågar använda bilen är mycket trevligare.

Däremot gå o titta på så fina exemplar på nån bilträff eller museum är ju trevligt.
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av SkauneJohan »

sen när det gäller bilförsäljare är ju priset nästan det dubbla mot vad en bil är värd :lol:
volvo 244-82 Bild
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Amarace »

Klart det finns, men vill du inte resa en bit, eller betala, ja då får du vara utan, så enkelt är det.

Det har under dom 13år drygt som forumet funnits alltid tjatats om att det inte finns si och så, problemet är alltid att ingen vill åka en bit samt betala för en bil.

För 10 år sedan annonserade jag ut en 245-75 här, för 1500kr, ingen rost o ok skick, en enda hörde av sig, och då var det var och varannan dag folk skrev om att dom ville ha en 75:a. Jag bytte bort den mot grejjer, han åkte 20mil enkel väg.

Så jag må låta som en gnällgubbe, men vill man ha nåt få man banne mig betala och vara nöjd. Det är slut på dom tider när man hitta en 245 för 5000kr besiktad o klar inom en mils omkrets.

Jag har själv en 245-76, den bearbetade jag en granne tills jag fick köpa.
Har även en 245-82, den fanns 6mil härifrån, samma där, jag bearbetade och gav ett bra bud han inte kunde motstå.

vill man ha nåt, då ser man till att skaffa det.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av SkauneJohan »

Amarace skrev:Klart det finns, men vill du inte resa en bit, eller betala, ja då får du vara utan, så enkelt är det.
läs gärna vad jag skrev tidigare, det är OMÖJLIGT för mig att ta tåg/buss, ifall jag nån gång i mitt liv äntligen skulle lyckas få ett heltidsjobb så betalar jag gärna mer än 10-15 000 för en riktigt fin 245a, då skulle jag även kunna ta flygplan/övernatta i hotell

dessutom att ta sig runt hela sydsverige-skåne blekinge småland halland är inget litet område, det borde finnas en 245 nånstans här som säljs av privatperson istället för en bilförsäljare som har prispålägg i 350% klassen

har aldrig begärt att en besiktad och hyfsad 245a skulle kosta 500:- eller 5000:- men för det dubbla av vad en sedan kostar så borde det gå att hitta dom för speciellt när 88+ går att hitta för 7-10 000.... e tydligen bara sånnna som min ex-chef som hittar skattefria 245or häromkring o han e en sånn som prutar 50% kör slut/krockar dom o sen skrotar
volvo 244-82 Bild
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Amarace »

Men då dår du ju anlita nån att hämta åt dig isåfall?

Det finns en anledning 88- är billigare, det finns fler av dom.

Som jag sa, vill man ha får man jobba för det. Sällan jag köpt en bil som varit på annons. Håll ögonen öppna, ta reda på ägare till intressanta bilar och kolla om dom är till salu, begär utdrag från transportstyrelsen vilka som finns inom din omkrets och ring till ägarna o.s.v.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Allinug »

Om du kan hitta en fin herrgårdsvagn 88- för 7000 kr, då är det väl bara att slå till? Det är inte många år kvar att betala skatten på dem. Skatten på 93:an ligger på 2199 kr, så hittar du en 88 så är det bara två kvar att betala skatt. Då blir det ju billigare än att köpa en skattefri nu för 15000 kr.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av SkauneJohan »

vägrar insprutning, det ska gå att laga av mig, dessutom vill jag slippa sånt skit som är dyrt och går itu ofta som abs givare, kamaxelgivare, spridare, servopumpar, katalysator, elhissar, elektroniska makapärer osv.... för mig med pressad ekonomi är det väldigt viktigt att det ska gå att laga utan att bli ruinerad.... annars är det lika meningslöst som vilken modern och dyr skitbil som helst
volvo 244-82 Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Tobbe »

SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av SkauneJohan »

Tobbe skrev:Tror detta är bilen för dig ;)

http://www.blocket.se/skaraborg/Chevrol ... ?ca=20&w=3
jovisst, precis en sån kombi som jag behöver :lol: behöver bara spara i 15år så kan jag köpa den, tror dock den är såld om 15år
volvo 244-82 Bild
Ghurra
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 november 2011, 21:42
Ort: Stockholm

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Ghurra »

Om du skippar bärgningsförsäkringen du skrev om i en
annan tråd så har du några kronor till att handla för...
245 SE -93 (orig.larm, infällbart drag, ac, aut, farth.)
855 T-5R -95, 960 3.0 -91, 245 -88
V90 -98, V70N -02, Mazda 1300 -75
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av SkauneJohan »

Ghurra skrev:Om du skippar bärgningsförsäkringen du skrev om i en
annan tråd så har du några kronor till att handla för...
jomenvisst dom 99kr i månaden blir stora pengar över flera år förutom ifall jag behöver bärgning IGEN då har jag istället sparat massa pengar, räcker att jag behöver bärgning var 4-5e år så har jag sparat in dom pengarna på att ha försäkringen, den behövs iallafall på frugans moderna skitbil och kanske även på volvon igen

dessutom har denna tråden spårat ur helt :roll:

det är iallafall tydligt att folk helst vill sälja sina skattefria 245 till folk som prutar brutalt, kör slut dom och sedan skrotar dom....
volvo 244-82 Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Tobbe »

Ber om ursäkt om jag bidrog till att tråden spårade ur, tyckte bara att den gamle chevan stämde in på dina kriterier (om man bortser från priset) om total avsaknad av moderniteter.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Volvo245GLT »

En 240 med LH-insprutning är inte så dumt ändå tycker jag. Förhållandevis enkelt system med få komponenter som kan krångla och dessutom och helt självjusterande.
Många saker är även förbättrade på de senare årsmodellerna. De är tystare och skönare att åka i men fortfarande en Volvo 240.

Äger själv en 245 -90, en 765 -90 samt en 244 -89:a. Ser fram emot att det ska gå några år till, men i övrigt så tycker jag inte man bör hänga upp sig på om en bil är skattefri eller ej.
Har en 245 -77 också och största fördelen där är väl att man slipper ränna på besiktningen hela tiden, samt hålla koll på perioden.
Skatten man sparar motsvarar ca tre tankar bränsle om året.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: finns inga besiktade skattefria 245or kvar?

Inlägg av Allinug »

Jag håller med! De är väldigt driftsäkra.
SkauneJohan skrev:vägrar insprutning, det ska gå att laga av mig, dessutom vill jag slippa sånt skit som är dyrt och går itu ofta som abs givare, kamaxelgivare, spridare, servopumpar, katalysator, elhissar, elektroniska makapärer osv.... för mig med pressad ekonomi är det väldigt viktigt att det ska gå att laga utan att bli ruinerad.... annars är det lika meningslöst som vilken modern och dyr skitbil som helst
Om man är rädd för att saker som elhissar och abs ska krångla så är ju dessa saker tillval, så det finns inte på alla bilar ens på 90-talet.

Jag har faktiskt inte hört om någon som har haft några problem med ovanstående saker och att det skulle "gå itu ofta".
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar