stora varvräknaren signal stift

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Användarens profilbild
MS_
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 januari 2016, 19:55

stora varvräknaren signal stift

Inlägg av MS_ »

HEJ!

jag har en fundering över vad de 2 stift som är i botten av den stora varvräknaren har för uppgift.
jag anar att den ena är för signal från tändspolen men den andra har jag ingen aning om..
finns det någon här som kan svara på det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
v o l v o
Diio
Inlägg: 41
Blev medlem: 6 oktober 2015, 11:29

Re: stora varvräknaren signal stift

Inlägg av Diio »

Hittar bara tre trådar som går till den i kopplingsschemat... kanske är någon funktion som volvo inte använt?
Användarens profilbild
MS_
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 januari 2016, 19:55

Re: stora varvräknaren signal stift

Inlägg av MS_ »

okej.. jag fick svar på att håll och han trodde det hade med farthållaren att göra.. men visarn fungerar i alla fall om man har kopplat röd-vita signalkabeln på det vänstra stiftet! :)
v o l v o
Volvo244gl
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: stora varvräknaren signal stift

Inlägg av Volvo244gl »

MS_ skrev:okej.. jag fick svar på att håll och han trodde det hade med farthållaren att göra.. men visarn fungerar i alla fall om man har kopplat röd-vita signalkabeln på det vänstra stiftet! :)
Farthållaren har den inte med och göra då den ska ha en impuls från hastighetsmätaren för att reglera hastigheten :) Tror bara att det är så utan någon extra funktion, men du kan ju skaffa en 52 mm varvräknare och köra med dubbla varvräknare om du vill, alltid retar det någon ;)
Användarens profilbild
MS_
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 januari 2016, 19:55

Re: stora varvräknaren signal stift

Inlägg av MS_ »

Volvo244gl skrev:
MS_ skrev:okej.. jag fick svar på att håll och han trodde det hade med farthållaren att göra.. men visarn fungerar i alla fall om man har kopplat röd-vita signalkabeln på det vänstra stiftet! :)
Farthållaren har den inte med och göra då den ska ha en impuls från hastighetsmätaren för att reglera hastigheten :) Tror bara att det är så utan någon extra funktion, men du kan ju skaffa en 52 mm varvräknare och köra med dubbla varvräknare om du vill, alltid retar det någon ;)
haha ja att dubbla saker retar nån alltid, hade ju 2 klockor tidigare innan jag monterade storavarvräknarn :lol: ;)
v o l v o
Skriv svar