Tomgång på insug

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
alex.j
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 07:46

Tomgång på insug

Inlägg av alex.j »

Hej. Sliter med ojämn tomgång på min bil och bruvade idag att skruva dit en annan förgasare (samma modell pierburg 175 cd) men samma fel återstår fast nu har jag 0 tomgång.. Den dör så fort jag släpper gasen.. Föröker nu hitta en sprängskiss på insugen alt. En bild på hur tomgångsskruven skall se ut då jag misstänker att den är av... Sen letar jag i böcjer och på nätet efter en grundinställning på tomgångsskruven utan framgång...
alex.j
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 07:46

Re: Tomgång på insug

Inlägg av alex.j »

Ingen som har en bild på hur tomgångsskruven skall se ut?
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Tomgång på insug

Inlägg av SkauneJohan »

ifall du har sånt insug är det skruven som jag cirklat med röd ring ;)

Bild
volvo 244-82 Bild
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Tomgång på insug

Inlägg av StefanM »

värt att poängtera är ju att elventilen bakom justerskruven måste fungera. Den öppnar ju tomgångskanalen när du har tändning på. Sen måste förgasaren vara grundjusterad så spjället nästan är precis stängt. Har någon klåpare varit där och försökt justera tomgången på förgasaren så sätter man det andra ur spel.
alex.j
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 07:46

Re: Tomgång på insug

Inlägg av alex.j »

Jo då att det är den skruven vet jag.. Men tänkte mer på hur den skall se ut.. Är skeptisk till om min gått av, även om den såklart sätts ur spel om man pillat på det andra köper jag men den borde ändå reagera på ytterlägena på skruven.. Magnetventilen låter iaf som den slår till.. Mem angående grundinställningarna som nu nämner, måste ju finnas nån text med exakt hur den skall grundinställas?
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Tomgång på insug

Inlägg av StefanM »

spjället ska stänga helt men inte så mycket att det fastnar.
Är spjället minsta öppet så händer det ingenting på tomgångsskruven som dessutom har en oring på sig så den inte ska kunna röra på sig.
alex.j
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 november 2015, 07:46

Re: Tomgång på insug

Inlägg av alex.j »

Hmmm nån oring såg jag då aldrig när jag plockade ur skruven...
Skriv svar