bärgninsförsäkring

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Skriv svar
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

bärgninsförsäkring

Inlägg av SkauneJohan »

blev uppringd idag av assistansbolaget som erbjuder en försäkring för 99:-/månad som täcker bärgning till närmaste verkstad i hela Europa + eventuellt hotell ifall reparationen tar upp till 3 dagar

och det följer mig som person istället för bilen, oavsett ålder/miltal på bilen jag kör

jag slog till på erbjudandet då jag har letat länge efter nånting sånt för riktiga bilar (som är äldre)

nån annan som hört om dessa?
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: bärgninsförsäkring

Inlägg av Allinug »

Jag kör Motormännens Väghjälp:

http://kampanj.motormannen.se/vaghjalp
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: bärgninsförsäkring

Inlägg av Amarace »

1188kr per år låter ju inte som nåt klipp direkt?

Vad är fördelen som motiverar det istället för halvförsäkring?
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: bärgninsförsäkring

Inlägg av Amarace »

Du får nog tänka om, om man läser detas villkor står följande:
2.VEM GÄLLER FÖRSÄKRINGEN FÖR
Försäkringen gäller för dig som är Försäkringstagare och som framför personbil med en totalvikt om högst 3 ton i originalutförande. Fordonet som framförs får vara som högst 15 år räknat från det datum fordonet togs i trafik för första gången. Fordonet måste som lägst ha en halvförsäkring
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/assis ... sakringar/

http://www.spix.nu/motor/krangligt-att- ... nsbolaget/


Nu verkar det finnas andra villkor för veteranbilar, men man ska ändå ha halvförsäkring
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: bärgninsförsäkring

Inlägg av SkauneJohan »

väntar på papper med villkoren, dom har ju numera samarbete med gjensidige försäkringar så kanske har ryckt upp sig?

har aldrig hittat en hel-försäkring som täcker bärgninskostnader för en veteranbil eller ens nyare "bil" med över 15 000mil på motorn
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: bärgninsförsäkring

Inlägg av Allinug »

Jag har bilarna helförsäkrade hos TryggHansa. Där ingår "Räddning" i både hel- och halvförsäkring. Vid trafikolycka, stöld eller annat driftstopp får man ersättning för bärgning av bilen. Självrisken är 1500 kr.

Det som man ska slippa om man tecknar försäkring utöver hel- och halvförsäkring är ju självrisken, annars är det ju poänglöst. Sedan får man förstås jämföra priset för assistansersättningen med självrisken på den vanliga bilförsäkringen.

Det är väl ganska sällan som man behöver bärgning ändå? Så priset får ju inte vara så högt att det skulle motsvara en bärgning per år, för så ofta behöver man ju sällan bärga bilen.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
240 GLT
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 november 2011, 19:50

Re: bärgninsförsäkring

Inlägg av 240 GLT »

Jag har hört talas om den här vägassistansförsäkringen hos Solid:
http://www.solidab.se/Vara_forsakringar ... gassistans
GT-Mannen
Inlägg: 116
Blev medlem: 22 november 2011, 19:05
Ort: Farsta

Re: bärgninsförsäkring

Inlägg av GT-Mannen »

Jag har SBM:s väghjälp och har haft den i fem år. Kostar bara 395 kr/år. Kravet är att bilen ska vara yngre än 17 år och ha gått mindre än 20000 mil. Med andra ord är den oanvändbar om man kör en Volvo med bakhjulsdrift.

https://www.sbmforsakring.se/produkter/ ... gassistans

Har än så länge inte behövt använda den.

/Håkan
Kör flamencoröd V50 D2 Classic Momentum -12
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: bärgninsförsäkring

Inlägg av SkauneJohan »

240 GLT skrev:Jag har hört talas om den här vägassistansförsäkringen hos Solid:
http://www.solidab.se/Vara_forsakringar ... gassistans
den har jag funderat på länge då den täcker riktiga bilar 8-)
volvo 244-82 Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: bärgninsförsäkring

Inlägg av Volvo245GLT »

Bärgning utan försäkring är svindyrt och slutar lätt på ett 5-siffrigt belopp... Vågar inte ens tänka på var det skulle kosta att t.ex. bärga hem bilen från utlandet. Normalt sett så blir det väl till någon lokal verkstad, men ändå.

Sen får man kanske fundera på hur ofta man är runt i Europa och snurrar? Och hur ofta man behöver bärgning överhuvudtaget?
En 240 blir det sällan något värre haveri på än att den kan repareras vid vägkanten. Skulle väl vara om man krockar riktigt illa då så det inte ens går att rätta till hjälpligt med slägga och spett...

Här hemma i Sverige så är jag inte ett dugg orolig, trots endast trafikförsäkring på de flesta av bilarna. Har kontakter utspridda och även polare som skulle dyka upp med biltransport om det ville sig såpass illa.

Vid en tripp utanför Sveriges gränser så är läget ett annat. Då hade jag definitivt övervägt någon tillfällig försäkring.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: bärgninsförsäkring

Inlägg av SkauneJohan »

Volvo245GLT skrev:
Har kontakter utspridda och även polare som skulle dyka upp med biltransport om det ville sig såpass illa.
tänk om man själv hade sånn tur :roll: har redan hänt med min 240 en gång att den stannade, hade riktigt tur att det var såpass nära hem att den gick att bogsera till 2 olika verkstäder och till sist hem till en bekant som lyckades få igång den

under detta haveriet så bytades fördelare, bränslepump och alla kontakter från batteriet kontrollerades för ärg innan den fungerade igen, fast nu går den halvdåligt... är riktigt orolig att den plötsligt ska stanna igen utan förvarning eftersom felet fortfarande är ovisst
volvo 244-82 Bild
Skriv svar