245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exist
- minhemlighet
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45
245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exist
Hej Hej.
Släntrar in såhär på ett bananskal, brukar hänga i ett annat forum men kände att dela med mig även här kan vara en plan eftersom att det trots allt är en 245a -75 som man demonterat och hängt upp i garaget.
Planen var från början bara att finfixa den i våras, den hade då stått i över ett år hos farsan efter att den gav upp motormässigt.
men, som ni kommer att se bland bilderna så var det visst lite värre än så. Nu har det dock gått ca 6-7 månader sedan den rullade in i garaget, förvisso så hade jag ett sommaruppehåll på 2-3 månader innefattande semester och en lite oväntad bilolycka så nu är man igång igen.
För mer ingående uppdateringar, tankar osv så besök gärna "bloggen" Http://grizzlyn.allvarlig.nu eller https://www.facebook.com/GreenGrizzly/
Bilen hämtad från farsan i Övik
Bilen på plats i de nyfunna garaget strax utanför Umeå.
Ingenting finns på plats vid detta tillfälle men verktyg och platsbrist är att vänta...
Som sagt, hade bara tänkt renovera den till en början men ack så fick man snabbt se att det skulle mer till för det.
Råttor hade funnit detta som en fin hemstad och nån tidigare ägare hade kommit på det genialiska med skumgummi och tidningspapper som isolering och dämpning... verkligen överallt.
Inredningen börjar försvinna, inte riktigt så illa som jag hade börjat befara att det var under den.
När insidan börjar bli "ren" så var det utsidan kvar. Som tur va så går sånt här arbete 17 gånger snabbare än de arbete som väntar sen, att sätta ihop den.
B20in såldes med tillhörande låda, planen och tankarna vid detta läge var att trycka ner en nyare volvospis men... det var då det...
Normalt så hade jag tagit stora saxen och klippt kablaget... men jag kände att det var väl inget större problem att backa ut kablaget helt ifall man skulle behöva använda det sen eller om man får hjärnsläpp vid nydragning av kablage och inte lyckas läsa elschemat
Under framrutan dolde sig riktigt ful rost, blir en del plåtbyte här.
Börjar bli tomt i bilen nu...
Lättare att dumpa tanken om tanken är tom... så en annan projektbil fick bli mottagare av denna bensin... en 240pump, batteriladdare och vattenslang does the work great.....
plopp så va framvagnen nere.
Badabom bom så var framvagn och bakvagn nere, börjat skrapa underredsmassa i hjulhusen, nu börjar bygget av en bilvagga för att få upp bilen och enkelt kunna arbeta med underredet. Dels för att få bort underredsmassan, fixa rost men även för senare när återmonteringen börjar så kommer man enkelt åt... du kommer att se snart...
Baljorna bak, tro det eller ej men detta var faktiskt bland den värre rosten jag hittat på bilen. Lapp-Lars hade varit framme med svetsen sin för tydligen tyckte man att detta var bättre än att köpa ny dyr dyr balja formpressad och klar...
Ytrost inne i bilen i golven men inget man dör över. överväger att antingen kapa ut och byta till ny och fin eller bara blästra och låta vara... dilemman.
Motor 1 av 2 införskaffad. Och nej, det blev ingen volvospis. Denna på bild är den som grenrör och insug mm kommer att byggas på samt den som kommer att användas för inpassning i karossen för motor & låda samt byggande av motorfästen.
Lite rädd att man skändar något heligt i detta forum nu men jag, om du inte såg det på tidigare bilen så.. det är en mercedes om605. Denna som är på bild är som sagt inte en turboladdad, det införskaffades helgen efter detta foto togs.
Bilen lite högre upp nu. Tänkte ju inte till innan så bilen stod inte i linje med traversen i taket så jag fick palla upp den med däck för att få rätt höjd på den med hjälp av en motorlyft istället.
Instämning av vaggan, ena hållaren på plats.
Killen med koll
Infästning bak börjar på att vara klar.
Stommarna på plats, bärbalk, förstärkningar stoppram för att förhindra överrotation samt säkerhetvajrar och låsbultar.
Vipps så stod vi på kant
Går utmärkt att rotera åt valfritt håll samt att allt står på hjul så behöver man göra plats för annat eller vända på den så är det bara att dra ut den ur garaget, vända på den och knuffa in den igen.
Framtiden bjuder nu på fortsatt skrapning av underrede från underredsmassa, utbyte av den plåt som måste bytas ut samt inpassning av motor och växellåda.
Eftersom att det skall ner en OM605 så måste jag svetsa om oljetråget då Mercedes tyckte att det var mer logiskt med uppsamlaren fram än bak. Sen så lådan som skall ner (omsvetsad BMW ZF 57dz) är lite större än de röda som normalt sitter i denna bil så tanken är att kapa av toppen av tunneln för lådan, sedan splitta tunneln och öka vidden det som behövs för att sen montera på originalöverdelen fast med påsvetsad breddning.
Visst, det är en hel del annat oxå som måste göras men en sak i taget..
...de kommer mera.
Släntrar in såhär på ett bananskal, brukar hänga i ett annat forum men kände att dela med mig även här kan vara en plan eftersom att det trots allt är en 245a -75 som man demonterat och hängt upp i garaget.
Planen var från början bara att finfixa den i våras, den hade då stått i över ett år hos farsan efter att den gav upp motormässigt.
men, som ni kommer att se bland bilderna så var det visst lite värre än så. Nu har det dock gått ca 6-7 månader sedan den rullade in i garaget, förvisso så hade jag ett sommaruppehåll på 2-3 månader innefattande semester och en lite oväntad bilolycka så nu är man igång igen.
För mer ingående uppdateringar, tankar osv så besök gärna "bloggen" Http://grizzlyn.allvarlig.nu eller https://www.facebook.com/GreenGrizzly/
Bilen hämtad från farsan i Övik
Bilen på plats i de nyfunna garaget strax utanför Umeå.
Ingenting finns på plats vid detta tillfälle men verktyg och platsbrist är att vänta...
Som sagt, hade bara tänkt renovera den till en början men ack så fick man snabbt se att det skulle mer till för det.
Råttor hade funnit detta som en fin hemstad och nån tidigare ägare hade kommit på det genialiska med skumgummi och tidningspapper som isolering och dämpning... verkligen överallt.
Inredningen börjar försvinna, inte riktigt så illa som jag hade börjat befara att det var under den.
När insidan börjar bli "ren" så var det utsidan kvar. Som tur va så går sånt här arbete 17 gånger snabbare än de arbete som väntar sen, att sätta ihop den.
B20in såldes med tillhörande låda, planen och tankarna vid detta läge var att trycka ner en nyare volvospis men... det var då det...
Normalt så hade jag tagit stora saxen och klippt kablaget... men jag kände att det var väl inget större problem att backa ut kablaget helt ifall man skulle behöva använda det sen eller om man får hjärnsläpp vid nydragning av kablage och inte lyckas läsa elschemat
Under framrutan dolde sig riktigt ful rost, blir en del plåtbyte här.
Börjar bli tomt i bilen nu...
Lättare att dumpa tanken om tanken är tom... så en annan projektbil fick bli mottagare av denna bensin... en 240pump, batteriladdare och vattenslang does the work great.....
plopp så va framvagnen nere.
Badabom bom så var framvagn och bakvagn nere, börjat skrapa underredsmassa i hjulhusen, nu börjar bygget av en bilvagga för att få upp bilen och enkelt kunna arbeta med underredet. Dels för att få bort underredsmassan, fixa rost men även för senare när återmonteringen börjar så kommer man enkelt åt... du kommer att se snart...
Baljorna bak, tro det eller ej men detta var faktiskt bland den värre rosten jag hittat på bilen. Lapp-Lars hade varit framme med svetsen sin för tydligen tyckte man att detta var bättre än att köpa ny dyr dyr balja formpressad och klar...
Ytrost inne i bilen i golven men inget man dör över. överväger att antingen kapa ut och byta till ny och fin eller bara blästra och låta vara... dilemman.
Motor 1 av 2 införskaffad. Och nej, det blev ingen volvospis. Denna på bild är den som grenrör och insug mm kommer att byggas på samt den som kommer att användas för inpassning i karossen för motor & låda samt byggande av motorfästen.
Lite rädd att man skändar något heligt i detta forum nu men jag, om du inte såg det på tidigare bilen så.. det är en mercedes om605. Denna som är på bild är som sagt inte en turboladdad, det införskaffades helgen efter detta foto togs.
Bilen lite högre upp nu. Tänkte ju inte till innan så bilen stod inte i linje med traversen i taket så jag fick palla upp den med däck för att få rätt höjd på den med hjälp av en motorlyft istället.
Instämning av vaggan, ena hållaren på plats.
Killen med koll
Infästning bak börjar på att vara klar.
Stommarna på plats, bärbalk, förstärkningar stoppram för att förhindra överrotation samt säkerhetvajrar och låsbultar.
Vipps så stod vi på kant
Går utmärkt att rotera åt valfritt håll samt att allt står på hjul så behöver man göra plats för annat eller vända på den så är det bara att dra ut den ur garaget, vända på den och knuffa in den igen.
Framtiden bjuder nu på fortsatt skrapning av underrede från underredsmassa, utbyte av den plåt som måste bytas ut samt inpassning av motor och växellåda.
Eftersom att det skall ner en OM605 så måste jag svetsa om oljetråget då Mercedes tyckte att det var mer logiskt med uppsamlaren fram än bak. Sen så lådan som skall ner (omsvetsad BMW ZF 57dz) är lite större än de röda som normalt sitter i denna bil så tanken är att kapa av toppen av tunneln för lådan, sedan splitta tunneln och öka vidden det som behövs för att sen montera på originalöverdelen fast med påsvetsad breddning.
Visst, det är en hel del annat oxå som måste göras men en sak i taget..
...de kommer mera.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
- minhemlighet
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Liten snabb uppdatering såhär mitt i veckan.
En del har ifrågasatt varför jag skrapar underredsmassan från bilen, "det är ju onödigt då du ändå ska blästra den" osv.
Ja kommentarerna har inte låtit vänta på sig och visst sure fine absolut, jag förstår att man kan tycka det men detta är orsaken.
Eftersom att bilen inte direkt är ny eller eller i väl efterhållet skick så är karossen där efter. Finns en hel del smygrost på sina stället som jag sett redan innan jag började och då tänker jag "Hur ser det ut där jag inte ser?".
Lägger hellre ner några timmar på att skrapa underredet och få en hyfsad koll, kan byta plåten direkt och få en och samma grund på så stor del av bilen som möjligt efter blästring. Att jag kommer att måsta byta plåt efter blästring är mer en regel än undantag ändå men för att få så bra resultat som möjligt är tanken.
Så, igår Tisdag så valde jag att köra kallavfettning på underredet för att sen blåsa av den med kokhett vatten via högtrycken (högst effektivt kan jag lova), detta fick ske utomhus eftersom att vår brunn i garaget är det stopp i och fastighetsägaren håller på att fixa det... så det var bara att rulla ut den för att sen rulla in den i garaget när man var klar.
Syns otroligt tydligt tex vid bensintankens placering var man tvättat, så det var bara att fortsätta.
Underredet tvättat och klart. Kardan/växellådetunneln är rätt fin o ren. Stor del av underredsmassan gick att bara skrapa av snabbt och smidigt efter detta men den tjockare massan fick man köra värmepistolen på. Hann klart ca 70% av bilen igår.
Nu skall sparklådorna borras lös, bakskärmar och golv måttas för att bytas ut...
...more to come.
En del har ifrågasatt varför jag skrapar underredsmassan från bilen, "det är ju onödigt då du ändå ska blästra den" osv.
Ja kommentarerna har inte låtit vänta på sig och visst sure fine absolut, jag förstår att man kan tycka det men detta är orsaken.
Eftersom att bilen inte direkt är ny eller eller i väl efterhållet skick så är karossen där efter. Finns en hel del smygrost på sina stället som jag sett redan innan jag började och då tänker jag "Hur ser det ut där jag inte ser?".
Lägger hellre ner några timmar på att skrapa underredet och få en hyfsad koll, kan byta plåten direkt och få en och samma grund på så stor del av bilen som möjligt efter blästring. Att jag kommer att måsta byta plåt efter blästring är mer en regel än undantag ändå men för att få så bra resultat som möjligt är tanken.
Så, igår Tisdag så valde jag att köra kallavfettning på underredet för att sen blåsa av den med kokhett vatten via högtrycken (högst effektivt kan jag lova), detta fick ske utomhus eftersom att vår brunn i garaget är det stopp i och fastighetsägaren håller på att fixa det... så det var bara att rulla ut den för att sen rulla in den i garaget när man var klar.
Syns otroligt tydligt tex vid bensintankens placering var man tvättat, så det var bara att fortsätta.
Underredet tvättat och klart. Kardan/växellådetunneln är rätt fin o ren. Stor del av underredsmassan gick att bara skrapa av snabbt och smidigt efter detta men den tjockare massan fick man köra värmepistolen på. Hann klart ca 70% av bilen igår.
Nu skall sparklådorna borras lös, bakskärmar och golv måttas för att bytas ut...
...more to come.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Även om det finns lite rost så ser den ju ändå väldigt bra ut för att vara en 245 -75. Det är väl inget konstigt att man vill få bort underredsmassan, i synnerhet inte om man har karossen på en vagga. Verkligen kanon att kunna få se alla eventuell rost för att sedan göra något åt den.
Någon tidigare ägare har inte varit riktigt nöjd med ljudisoleringen i 240. Det är ju förståeligt men hans lösning känns ju inte som någon succé ur rostskydds- och mögelsynpunkt. Fast den verkar ju som sagt klarat sig ganska bra ändå.
Den gröna färgen kändes ju tidigare inte som den mest spännande kulören på en 240, framförallt tyckte man ju att "alla" 70-talare var lackerad i den men det har ju liksom vänt nu eftersom man aldrig ser 70-talare längre så åtminstone jag tycker den är hur rätt som helst! Hoppas den blir kvar efter renoveringen.
Någon tidigare ägare har inte varit riktigt nöjd med ljudisoleringen i 240. Det är ju förståeligt men hans lösning känns ju inte som någon succé ur rostskydds- och mögelsynpunkt. Fast den verkar ju som sagt klarat sig ganska bra ändå.
Den gröna färgen kändes ju tidigare inte som den mest spännande kulören på en 240, framförallt tyckte man ju att "alla" 70-talare var lackerad i den men det har ju liksom vänt nu eftersom man aldrig ser 70-talare längre så åtminstone jag tycker den är hur rätt som helst! Hoppas den blir kvar efter renoveringen.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
kul projekt, ska du köra rapsolja i motorn sen? eller iallafall skaffa en radpump som dieselmeken pillat med? går att få ut en del hk även på sugmotor
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Fränt me diesel, trillade över en rostig audi a4 1.9tdi med bort chippad immobilizer så har funderat på att använda den i en liknande brukis! Har bara inte hittat nån bra bil att använda
- minhemlighet
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Absolut, för att vara en gammal häck från -75 så är det absolut inte det värsta man kunde ha sett eller förväntat sig.Tilly skrev:Även om det finns lite rost så ser den ju ändå väldigt bra ut för att vara en 245 -75. Det är väl inget konstigt att man vill få bort underredsmassan, i synnerhet inte om man har karossen på en vagga. Verkligen kanon att kunna få se alla eventuell rost för att sedan göra något åt den.
Någon tidigare ägare har inte varit riktigt nöjd med ljudisoleringen i 240. Det är ju förståeligt men hans lösning känns ju inte som någon succé ur rostskydds- och mögelsynpunkt. Fast den verkar ju som sagt klarat sig ganska bra ändå.
Den gröna färgen kändes ju tidigare inte som den mest spännande kulören på en 240, framförallt tyckte man ju att "alla" 70-talare var lackerad i den men det har ju liksom vänt nu eftersom man aldrig ser 70-talare längre så åtminstone jag tycker den är hur rätt som helst! Hoppas den blir kvar efter renoveringen.
Nu är det mesta massan borta och med en rad av suckar så har man nu konstaterat att det finns att göra.
Gällande isoleringen i alla dess former så hade jag väl tänkt göra ett bättre jobb med isoleringen men först blir det väl att fixa rosten och lacka den, men det skall isoleras bättre än vad den var original, det känns lite som ett måste faktiskt.
Gällande lacken så jag känner att denna pastellgröna nyans som skulle få en LSD-brukare att spåra är det enda rätta valet, med andra ord så självklart så skall den hållas original även om den motormässigt inte kommer att låta eller rulla original.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
- minhemlighet
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Har 2 motorer, en för inpassning av motor och växellåda medans motorn som skall monteras, besiktas och köras med renoveras.SkauneJohan skrev:kul projekt, ska du köra rapsolja i motorn sen? eller iallafall skaffa en radpump som dieselmeken pillat med? går att få ut en del hk även på sugmotor
När inpassningen är klar kommer inpassningsmotorn att fungera som reservdelsmotor och även som jigg för turbobygget för motorn kommer inte att rulla med originaltrubo eller insug i slutänden
Gällande pump så får vi se, Dieselmeken, kalix eller någon annan lämplig... vill ha ett maxsprut på över 200+cc iaf.
Senast redigerad av minhemlighet den 24 november 2015, 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
- minhemlighet
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Pigga -75or i hyffsat skick regnar det ju inte av tyvärr. Hittar du någon så hoppas jag på att man får se en byggtrådKirre skrev:Fränt me diesel, trillade över en rostig audi a4 1.9tdi med bort chippad immobilizer så har funderat på att använda den i en liknande brukis! Har bara inte hittat nån bra bil att använda
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
- minhemlighet
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Så, lite uppdatering efter helgen.
Hade en framvagn liggandes under ena arbetsbordet och en bakaxel....
Skruvat ner bakaxeln i delar och framvagnen, upp på hylla så får man se vad som återanvänds.
Vissa saker skall ja ta in i blästerskåpet och snygga till, andra delar blir att köpa nya tex fjädrar, stötdämpare mm mm...
Avfettat och tvättat med högtrycken och hetvatten, redo för inpassning av motor...
Ja som synes på bilderna så var den inre sparklådan mindre vacker för ögat på båda sidorna. Riktigt illa åtgången på rosten bitvis så det blir att byta trösklar både höger och vänster sida...men...
...eftersom att bilen står i vagga så att kapa bort inre trösklarna vore förödande, om jag inte stagar som en sårad det vill säga.
Bilen skulle bli för mjuk och tappa formen. Planen ser ut enligt följande:
- Rulla bilen och placera den i garaget på en tillfälligt permanent plats (lustigt uttryck jag vet)
- Bygga 2-4st stöttor och staga upp karossen på bärande punkter
- Byta plåt
plåtbytet blir lite speciellt, jag kommer att kapa ut ex förargolvet och byta detta, svetsa fast det runt om förutom mot inre sparklådan. När förargolvet är på plats blir det att sektionsvis slakta den nya inre tröskeln för att byta ut den gamla sektionsvis och där igenom allt eftersom svetsa fast förargolvet mot inre tröskelns nya delar. Detta för att slippa tappa formen och staga samt inpassa dörrarna på nytt samt att det egentligen bara är de nedre delarna av inre trösklarna som är riktigt dåliga/slaktade pga rost vid utborrning av yttre sparklådorna.
Låter kul va? Som jag sa på jobbet, terapijobb delux....
Så med de sagt så var ordern lagd på massa ny plåt, här är en den av beställningen tyvärr kommer jag att måsta beställa mer men det får bli lite senare, har tänkt det som ringklockan när det är en minut kvar... när man kan börja se slutet & ljuset i tunneln på all svetsning...
Hade en framvagn liggandes under ena arbetsbordet och en bakaxel....
Skruvat ner bakaxeln i delar och framvagnen, upp på hylla så får man se vad som återanvänds.
Vissa saker skall ja ta in i blästerskåpet och snygga till, andra delar blir att köpa nya tex fjädrar, stötdämpare mm mm...
Avfettat och tvättat med högtrycken och hetvatten, redo för inpassning av motor...
Ja som synes på bilderna så var den inre sparklådan mindre vacker för ögat på båda sidorna. Riktigt illa åtgången på rosten bitvis så det blir att byta trösklar både höger och vänster sida...men...
...eftersom att bilen står i vagga så att kapa bort inre trösklarna vore förödande, om jag inte stagar som en sårad det vill säga.
Bilen skulle bli för mjuk och tappa formen. Planen ser ut enligt följande:
- Rulla bilen och placera den i garaget på en tillfälligt permanent plats (lustigt uttryck jag vet)
- Bygga 2-4st stöttor och staga upp karossen på bärande punkter
- Byta plåt
plåtbytet blir lite speciellt, jag kommer att kapa ut ex förargolvet och byta detta, svetsa fast det runt om förutom mot inre sparklådan. När förargolvet är på plats blir det att sektionsvis slakta den nya inre tröskeln för att byta ut den gamla sektionsvis och där igenom allt eftersom svetsa fast förargolvet mot inre tröskelns nya delar. Detta för att slippa tappa formen och staga samt inpassa dörrarna på nytt samt att det egentligen bara är de nedre delarna av inre trösklarna som är riktigt dåliga/slaktade pga rost vid utborrning av yttre sparklådorna.
Låter kul va? Som jag sa på jobbet, terapijobb delux....
Så med de sagt så var ordern lagd på massa ny plåt, här är en den av beställningen tyvärr kommer jag att måsta beställa mer men det får bli lite senare, har tänkt det som ringklockan när det är en minut kvar... när man kan börja se slutet & ljuset i tunneln på all svetsning...
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
intressant 200cc hur många pållar räknar du med då? vet att 350-400 är relativt enkelt med dessa
- minhemlighet
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Vad det blir för max i pumpen eller ens vilken pump det blir får framtiden utvisa.SkauneJohan skrev:intressant 200cc hur många pållar räknar du med då? vet att 350-400 är relativt enkelt med dessa
Målet rent generellt är minst 500hk+ med tillhörande vrid men vi får se, har lite visioner om vad det skall bli för upplägg turbomässigt men inget klart ännu...
I dagsläget känner jag att fokus måste ligga på de arbete jag har framför mig för att få karossen redo och klar
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Jag blir nästan lite sugen på att laga rost igen när jag ser dina bilder men det har nog mycket att göra med att du ser ut att ha en väldigt bra lokal plus vaggan som gör det lättåtkomligt.
Jag tycker trots allt det är rätt okej att laga trösklar i jämförelse med andra plåtarbeten. Dels så är de ju i alla fall raka i bilens längsled eller hur man skall säga och dels så består ju innertrösklarna och golvet av "relativt" lätt utbytbar plåt. Värre med skärmkanter och reservhjulsbaljor där plåtarna kröker i alla ledder och det lätt blir spänningar om man inte får det precis rätt.
Byta en sektion i taget är nog klokt så att man hela tiden kan se hur det är tänkt att vara.
Jag tycker trots allt det är rätt okej att laga trösklar i jämförelse med andra plåtarbeten. Dels så är de ju i alla fall raka i bilens längsled eller hur man skall säga och dels så består ju innertrösklarna och golvet av "relativt" lätt utbytbar plåt. Värre med skärmkanter och reservhjulsbaljor där plåtarna kröker i alla ledder och det lätt blir spänningar om man inte får det precis rätt.
Byta en sektion i taget är nog klokt så att man hela tiden kan se hur det är tänkt att vara.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
minhemlighet skrev:Pigga -75or i hyffsat skick regnar det ju inte av tyvärr. Hittar du någon så hoppas jag på att man får se en byggtrådKirre skrev:Fränt me diesel, trillade över en rostig audi a4 1.9tdi med bort chippad immobilizer så har funderat på att använda den i en liknande brukis! Har bara inte hittat nån bra bil att använda
nej det gör ju inte det, men när man kör diesel behöver det ju inte vara en -75a reglerna för diesel kom mycket senare
- minhemlighet
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Ha ha du är varmt välkommen och göra jobbet åt mig om du vill, själv är jag inte vidare sugen utan hade helst varit förbi detta stadie redan Men som du säger, har ett bra garage och vaggan så rätt bra förutsättningar helt enkelt. Slår att ha bilen på pallbockar alla dagar i veckan.Tilly skrev:Jag blir nästan lite sugen på att laga rost igen när jag ser dina bilder men det har nog mycket att göra med att du ser ut att ha en väldigt bra lokal plus vaggan som gör det lättåtkomligt.
Jag tycker trots allt det är rätt okej att laga trösklar i jämförelse med andra plåtarbeten. Dels så är de ju i alla fall raka i bilens längsled eller hur man skall säga och dels så består ju innertrösklarna och golvet av "relativt" lätt utbytbar plåt. Värre med skärmkanter och reservhjulsbaljor där plåtarna kröker i alla ledder och det lätt blir spänningar om man inte får det precis rätt.
Byta en sektion i taget är nog klokt så att man hela tiden kan se hur det är tänkt att vara.
Gällande reservhjulsbaljorna så....blir det inte riktigt original där, blir en annan lösning då jag anser att utformningen på baljorna ursprungligen är ...ursäkta uttrycket men rent av korkad. Kommer att bygga en egen lösning då hjulhusen kommer att byggas om lite men det kommer att komma bilder på det
Vet av en 245a -75 kaross som står om intresse finns.Kirre skrev:minhemlighet skrev:Pigga -75or i hyffsat skick regnar det ju inte av tyvärr. Hittar du någon så hoppas jag på att man får se en byggtrådKirre skrev:Fränt me diesel, trillade över en rostig audi a4 1.9tdi med bort chippad immobilizer så har funderat på att använda den i en liknande brukis! Har bara inte hittat nån bra bil att använda
nej det gör ju inte det, men när man kör diesel behöver det ju inte vara en -75a reglerna för diesel kom mycket senare
Vad menar du med att det är andra regler för diesel?
Eftersom att min bil är reggad med bensinmotor så kommer jag alltså att sikta in mig på regg av motorbyte, alltså inte ombyggt fordon eller liknande då motorn som skall ner är original med turbo och faller inom ramen vad karossen är godkänd för både hk och nw Sen vad jag laddare är en annaa 5a
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
herre jäklar, teemu eller vad han heter har ju mest hk som man lyckats plocka ur en om605 tror han ligger lite över 550hk det är svårt att få över 500hk i domminhemlighet skrev:Vad det blir för max i pumpen eller ens vilken pump det blir får framtiden utvisa.SkauneJohan skrev:intressant 200cc hur många pållar räknar du med då? vet att 350-400 är relativt enkelt med dessa
Målet rent generellt är minst 500hk+ med tillhörande vrid men vi får se, har lite visioner om vad det skall bli för upplägg turbomässigt men inget klart ännu...
I dagsläget känner jag att fokus måste ligga på de arbete jag har framför mig för att få karossen redo och klar
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
menar att det är samma avgaskrav på en 75as diesel som på en nyare,minhemlighet skrev:Tilly skrev:
Vet av en 245a -75 kaross som står om intresse finns.
Vad menar du med att det är andra regler för diesel?
Eftersom att min bil är reggad med bensinmotor så kommer jag alltså att sikta in mig på regg av motorbyte, alltså inte ombyggt fordon eller liknande då motorn som skall ner är original med turbo och faller inom ramen vad karossen är godkänd för både hk och nw Sen vad jag laddare är en annaa 5a
Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!
källa: http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
- minhemlighet
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
350-400 oöppnad med en hx-turbo och hyfsad pump är rätt vanligt. Har hört om dem som plockat ur betydligt mer ur en om605, beror väl helt på vilken setup man kör.SkauneJohan skrev:herre jäklar, teemu eller vad han heter har ju mest hk som man lyckats plocka ur en om605 tror han ligger lite över 550hk det är svårt att få över 500hk i domminhemlighet skrev:Vad det blir för max i pumpen eller ens vilken pump det blir får framtiden utvisa.SkauneJohan skrev:intressant 200cc hur många pållar räknar du med då? vet att 350-400 är relativt enkelt med dessa
Målet rent generellt är minst 500hk+ med tillhörande vrid men vi får se, har lite visioner om vad det skall bli för upplägg turbomässigt men inget klart ännu...
I dagsläget känner jag att fokus måste ligga på de arbete jag har framför mig för att få karossen redo och klar
Du tänker så, dock ska jag inte regga som ombyggt fordon eller så, bilen skall registreras med utbytt motor bara och då (vad jag känner till) så är det inga avgaskrav. Använder mig av samma källa som du som exempel: http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mmKirre skrev:menar att det är samma avgaskrav på en 75as diesel som på en nyare,minhemlighet skrev:Tilly skrev:
Vet av en 245a -75 kaross som står om intresse finns.
Vad menar du med att det är andra regler för diesel?
Eftersom att min bil är reggad med bensinmotor så kommer jag alltså att sikta in mig på regg av motorbyte, alltså inte ombyggt fordon eller liknande då motorn som skall ner är original med turbo och faller inom ramen vad karossen är godkänd för både hk och nw Sen vad jag laddare är en annaa 5a
Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!
källa: http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
"BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment."
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Verkar som ett seriöst projekt
Även om diesel inte är högst upp på min lista menmen ingen sunkig d24 iallafall.
Även om diesel inte är högst upp på min lista menmen ingen sunkig d24 iallafall.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
- minhemlighet
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Ja jo så seriöst som jag kan få det iaf, tär på motivationen att se bilen som den är just nu men menDjo skrev:Verkar som ett seriöst projekt
Även om diesel inte är högst upp på min lista menmen ingen sunkig d24 iallafall.
Nä ingen D24-spis ska ner i nån bil jag äger, den saken är säker !
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
- Ort: Norrtälje
Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi
Roligt med ett lite mer annorlunda motorbyte och helrenovering, ska bli intressant att följa