245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exist

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Skriv svar
Användarens profilbild
minhemlighet
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45

245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exist

Inlägg av minhemlighet »

Hej Hej.

Släntrar in såhär på ett bananskal, brukar hänga i ett annat forum men kände att dela med mig även här kan vara en plan eftersom att det trots allt är en 245a -75 som man demonterat och hängt upp i garaget.

Planen var från början bara att finfixa den i våras, den hade då stått i över ett år hos farsan efter att den gav upp motormässigt.
men, som ni kommer att se bland bilderna så var det visst lite värre än så. Nu har det dock gått ca 6-7 månader sedan den rullade in i garaget, förvisso så hade jag ett sommaruppehåll på 2-3 månader innefattande semester och en lite oväntad bilolycka så nu är man igång igen.

För mer ingående uppdateringar, tankar osv så besök gärna "bloggen" Http://grizzlyn.allvarlig.nu eller https://www.facebook.com/GreenGrizzly/

Bild
Bilen hämtad från farsan i Övik

Bild
Bild
Bilen på plats i de nyfunna garaget strax utanför Umeå.
Ingenting finns på plats vid detta tillfälle men verktyg och platsbrist är att vänta...

Bild
Bild
Bild
Som sagt, hade bara tänkt renovera den till en början men ack så fick man snabbt se att det skulle mer till för det.
Råttor hade funnit detta som en fin hemstad och nån tidigare ägare hade kommit på det genialiska med skumgummi och tidningspapper som isolering och dämpning... verkligen överallt.

Bild
Inredningen börjar försvinna, inte riktigt så illa som jag hade börjat befara att det var under den.

Bild
Bild
När insidan börjar bli "ren" så var det utsidan kvar. Som tur va så går sånt här arbete 17 gånger snabbare än de arbete som väntar sen, att sätta ihop den.

Bild
B20in såldes med tillhörande låda, planen och tankarna vid detta läge var att trycka ner en nyare volvospis men... det var då det...

Bild
Bild
Normalt så hade jag tagit stora saxen och klippt kablaget... men jag kände att det var väl inget större problem att backa ut kablaget helt ifall man skulle behöva använda det sen eller om man får hjärnsläpp vid nydragning av kablage och inte lyckas läsa elschemat :)

Bild
Bild
Under framrutan dolde sig riktigt ful rost, blir en del plåtbyte här.

Bild
Börjar bli tomt i bilen nu...

Bild
Lättare att dumpa tanken om tanken är tom... så en annan projektbil fick bli mottagare av denna bensin... en 240pump, batteriladdare och vattenslang does the work great.....

Bild
plopp så va framvagnen nere.

Bild
Badabom bom så var framvagn och bakvagn nere, börjat skrapa underredsmassa i hjulhusen, nu börjar bygget av en bilvagga för att få upp bilen och enkelt kunna arbeta med underredet. Dels för att få bort underredsmassan, fixa rost men även för senare när återmonteringen börjar så kommer man enkelt åt... du kommer att se snart...

Bild
Bild
Baljorna bak, tro det eller ej men detta var faktiskt bland den värre rosten jag hittat på bilen. Lapp-Lars hade varit framme med svetsen sin för tydligen tyckte man att detta var bättre än att köpa ny dyr dyr balja formpressad och klar...

Bild
Ytrost inne i bilen i golven men inget man dör över. överväger att antingen kapa ut och byta till ny och fin eller bara blästra och låta vara... dilemman.

Bild
Motor 1 av 2 införskaffad. Och nej, det blev ingen volvospis. Denna på bild är den som grenrör och insug mm kommer att byggas på samt den som kommer att användas för inpassning i karossen för motor & låda samt byggande av motorfästen.

Bild
Bild
Lite rädd att man skändar något heligt i detta forum nu men jag, om du inte såg det på tidigare bilen så.. det är en mercedes om605. Denna som är på bild är som sagt inte en turboladdad, det införskaffades helgen efter detta foto togs.

Bild
Bilen lite högre upp nu. Tänkte ju inte till innan så bilen stod inte i linje med traversen i taket så jag fick palla upp den med däck för att få rätt höjd på den med hjälp av en motorlyft istället.

Bild
Bild
Instämning av vaggan, ena hållaren på plats.

Bild
Killen med koll :P

Bild
Infästning bak börjar på att vara klar.

Bild
Bild
Bild
Stommarna på plats, bärbalk, förstärkningar stoppram för att förhindra överrotation samt säkerhetvajrar och låsbultar.

Bild
Vipps så stod vi på kant :)

Bild
Bild
Går utmärkt att rotera åt valfritt håll samt att allt står på hjul så behöver man göra plats för annat eller vända på den så är det bara att dra ut den ur garaget, vända på den och knuffa in den igen.

Framtiden bjuder nu på fortsatt skrapning av underrede från underredsmassa, utbyte av den plåt som måste bytas ut samt inpassning av motor och växellåda.

Eftersom att det skall ner en OM605 så måste jag svetsa om oljetråget då Mercedes tyckte att det var mer logiskt med uppsamlaren fram än bak. Sen så lådan som skall ner (omsvetsad BMW ZF 57dz) är lite större än de röda som normalt sitter i denna bil så tanken är att kapa av toppen av tunneln för lådan, sedan splitta tunneln och öka vidden det som behövs för att sen montera på originalöverdelen fast med påsvetsad breddning.
Visst, det är en hel del annat oxå som måste göras men en sak i taget..

...de kommer mera. :)
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarens profilbild
minhemlighet
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av minhemlighet »

Liten snabb uppdatering såhär mitt i veckan.

En del har ifrågasatt varför jag skrapar underredsmassan från bilen, "det är ju onödigt då du ändå ska blästra den" osv.
Ja kommentarerna har inte låtit vänta på sig och visst sure fine absolut, jag förstår att man kan tycka det men detta är orsaken.
Eftersom att bilen inte direkt är ny eller eller i väl efterhållet skick så är karossen där efter. Finns en hel del smygrost på sina stället som jag sett redan innan jag började och då tänker jag "Hur ser det ut där jag inte ser?".

Lägger hellre ner några timmar på att skrapa underredet och få en hyfsad koll, kan byta plåten direkt och få en och samma grund på så stor del av bilen som möjligt efter blästring. Att jag kommer att måsta byta plåt efter blästring är mer en regel än undantag ändå men för att få så bra resultat som möjligt är tanken.

Bild

Så, igår Tisdag så valde jag att köra kallavfettning på underredet för att sen blåsa av den med kokhett vatten via högtrycken (högst effektivt kan jag lova), detta fick ske utomhus eftersom att vår brunn i garaget är det stopp i och fastighetsägaren håller på att fixa det... så det var bara att rulla ut den för att sen rulla in den i garaget när man var klar.

Bild
Bild

Syns otroligt tydligt tex vid bensintankens placering var man tvättat, så det var bara att fortsätta. ;)

Bild
Underredet tvättat och klart. Kardan/växellådetunneln är rätt fin o ren. Stor del av underredsmassan gick att bara skrapa av snabbt och smidigt efter detta men den tjockare massan fick man köra värmepistolen på. Hann klart ca 70% av bilen igår.

Nu skall sparklådorna borras lös, bakskärmar och golv måttas för att bytas ut...

...more to come.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av Tilly »

Även om det finns lite rost så ser den ju ändå väldigt bra ut för att vara en 245 -75. Det är väl inget konstigt att man vill få bort underredsmassan, i synnerhet inte om man har karossen på en vagga. Verkligen kanon att kunna få se alla eventuell rost för att sedan göra något åt den.

Någon tidigare ägare har inte varit riktigt nöjd med ljudisoleringen i 240. Det är ju förståeligt men hans lösning känns ju inte som någon succé ur rostskydds- och mögelsynpunkt. Fast den verkar ju som sagt klarat sig ganska bra ändå.

Den gröna färgen kändes ju tidigare inte som den mest spännande kulören på en 240, framförallt tyckte man ju att "alla" 70-talare var lackerad i den men det har ju liksom vänt nu eftersom man aldrig ser 70-talare längre så åtminstone jag tycker den är hur rätt som helst! Hoppas den blir kvar efter renoveringen.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av SkauneJohan »

kul projekt, ska du köra rapsolja i motorn sen? eller iallafall skaffa en radpump som dieselmeken pillat med? går att få ut en del hk även på sugmotor :D 8-)
volvo 244-82 Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av Kirre »

Fränt me diesel, trillade över en rostig audi a4 1.9tdi med bort chippad immobilizer så har funderat på att använda den i en liknande brukis! Har bara inte hittat nån bra bil att använda
Användarens profilbild
minhemlighet
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av minhemlighet »

Tilly skrev:Även om det finns lite rost så ser den ju ändå väldigt bra ut för att vara en 245 -75. Det är väl inget konstigt att man vill få bort underredsmassan, i synnerhet inte om man har karossen på en vagga. Verkligen kanon att kunna få se alla eventuell rost för att sedan göra något åt den.

Någon tidigare ägare har inte varit riktigt nöjd med ljudisoleringen i 240. Det är ju förståeligt men hans lösning känns ju inte som någon succé ur rostskydds- och mögelsynpunkt. Fast den verkar ju som sagt klarat sig ganska bra ändå.

Den gröna färgen kändes ju tidigare inte som den mest spännande kulören på en 240, framförallt tyckte man ju att "alla" 70-talare var lackerad i den men det har ju liksom vänt nu eftersom man aldrig ser 70-talare längre så åtminstone jag tycker den är hur rätt som helst! Hoppas den blir kvar efter renoveringen.
Absolut, för att vara en gammal häck från -75 så är det absolut inte det värsta man kunde ha sett eller förväntat sig.
Nu är det mesta massan borta och med en rad av suckar så har man nu konstaterat att det finns att göra.

Gällande isoleringen i alla dess former så hade jag väl tänkt göra ett bättre jobb med isoleringen men först blir det väl att fixa rosten och lacka den, men det skall isoleras bättre än vad den var original, det känns lite som ett måste faktiskt.

Gällande lacken så jag känner att denna pastellgröna nyans som skulle få en LSD-brukare att spåra är det enda rätta valet, med andra ord så självklart så skall den hållas original även om den motormässigt inte kommer att låta eller rulla original.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarens profilbild
minhemlighet
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av minhemlighet »

SkauneJohan skrev:kul projekt, ska du köra rapsolja i motorn sen? eller iallafall skaffa en radpump som dieselmeken pillat med? går att få ut en del hk även på sugmotor :D 8-)
Har 2 motorer, en för inpassning av motor och växellåda medans motorn som skall monteras, besiktas och köras med renoveras.
När inpassningen är klar kommer inpassningsmotorn att fungera som reservdelsmotor och även som jigg för turbobygget för motorn kommer inte att rulla med originaltrubo eller insug i slutänden ;)
Gällande pump så får vi se, Dieselmeken, kalix eller någon annan lämplig... vill ha ett maxsprut på över 200+cc iaf. :ugeek:
Senast redigerad av minhemlighet den 24 november 2015, 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarens profilbild
minhemlighet
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av minhemlighet »

Kirre skrev:Fränt me diesel, trillade över en rostig audi a4 1.9tdi med bort chippad immobilizer så har funderat på att använda den i en liknande brukis! Har bara inte hittat nån bra bil att använda
Pigga -75or i hyffsat skick regnar det ju inte av tyvärr. Hittar du någon så hoppas jag på att man får se en byggtråd :)
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarens profilbild
minhemlighet
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av minhemlighet »

Så, lite uppdatering efter helgen.

Bild
Hade en framvagn liggandes under ena arbetsbordet och en bakaxel....

Bild
Bild
Skruvat ner bakaxeln i delar och framvagnen, upp på hylla så får man se vad som återanvänds.
Vissa saker skall ja ta in i blästerskåpet och snygga till, andra delar blir att köpa nya tex fjädrar, stötdämpare mm mm...

Bild
Avfettat och tvättat med högtrycken och hetvatten, redo för inpassning av motor...

Bild
Bild
Bild

Ja som synes på bilderna så var den inre sparklådan mindre vacker för ögat på båda sidorna. Riktigt illa åtgången på rosten bitvis så det blir att byta trösklar både höger och vänster sida...men...

...eftersom att bilen står i vagga så att kapa bort inre trösklarna vore förödande, om jag inte stagar som en sårad det vill säga.
Bilen skulle bli för mjuk och tappa formen. Planen ser ut enligt följande:
- Rulla bilen och placera den i garaget på en tillfälligt permanent plats (lustigt uttryck jag vet)
- Bygga 2-4st stöttor och staga upp karossen på bärande punkter
- Byta plåt

plåtbytet blir lite speciellt, jag kommer att kapa ut ex förargolvet och byta detta, svetsa fast det runt om förutom mot inre sparklådan. När förargolvet är på plats blir det att sektionsvis slakta den nya inre tröskeln för att byta ut den gamla sektionsvis och där igenom allt eftersom svetsa fast förargolvet mot inre tröskelns nya delar. Detta för att slippa tappa formen och staga samt inpassa dörrarna på nytt samt att det egentligen bara är de nedre delarna av inre trösklarna som är riktigt dåliga/slaktade pga rost vid utborrning av yttre sparklådorna.

Låter kul va? Som jag sa på jobbet, terapijobb delux....

Bild

Så med de sagt så var ordern lagd på massa ny plåt, här är en den av beställningen tyvärr kommer jag att måsta beställa mer men det får bli lite senare, har tänkt det som ringklockan när det är en minut kvar... när man kan börja se slutet & ljuset i tunneln på all svetsning...
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av SkauneJohan »

intressant 200cc hur många pållar räknar du med då? vet att 350-400 är relativt enkelt med dessa ;)
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
minhemlighet
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av minhemlighet »

SkauneJohan skrev:intressant 200cc hur många pållar räknar du med då? vet att 350-400 är relativt enkelt med dessa ;)
Vad det blir för max i pumpen eller ens vilken pump det blir får framtiden utvisa.
Målet rent generellt är minst 500hk+ med tillhörande vrid men vi får se, har lite visioner om vad det skall bli för upplägg turbomässigt men inget klart ännu... :)

I dagsläget känner jag att fokus måste ligga på de arbete jag har framför mig för att få karossen redo och klar :)
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av Tilly »

Jag blir nästan lite sugen på att laga rost igen när jag ser dina bilder men det har nog mycket att göra med att du ser ut att ha en väldigt bra lokal plus vaggan som gör det lättåtkomligt.

Jag tycker trots allt det är rätt okej att laga trösklar i jämförelse med andra plåtarbeten. Dels så är de ju i alla fall raka i bilens längsled eller hur man skall säga och dels så består ju innertrösklarna och golvet av "relativt" lätt utbytbar plåt. Värre med skärmkanter och reservhjulsbaljor där plåtarna kröker i alla ledder och det lätt blir spänningar om man inte får det precis rätt.

Byta en sektion i taget är nog klokt så att man hela tiden kan se hur det är tänkt att vara.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av Kirre »

minhemlighet skrev:
Kirre skrev:Fränt me diesel, trillade över en rostig audi a4 1.9tdi med bort chippad immobilizer så har funderat på att använda den i en liknande brukis! Har bara inte hittat nån bra bil att använda
Pigga -75or i hyffsat skick regnar det ju inte av tyvärr. Hittar du någon så hoppas jag på att man får se en byggtråd :)

nej det gör ju inte det, men när man kör diesel behöver det ju inte vara en -75a 8-) reglerna för diesel kom mycket senare :twisted:
Användarens profilbild
minhemlighet
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av minhemlighet »

Tilly skrev:Jag blir nästan lite sugen på att laga rost igen när jag ser dina bilder men det har nog mycket att göra med att du ser ut att ha en väldigt bra lokal plus vaggan som gör det lättåtkomligt.

Jag tycker trots allt det är rätt okej att laga trösklar i jämförelse med andra plåtarbeten. Dels så är de ju i alla fall raka i bilens längsled eller hur man skall säga och dels så består ju innertrösklarna och golvet av "relativt" lätt utbytbar plåt. Värre med skärmkanter och reservhjulsbaljor där plåtarna kröker i alla ledder och det lätt blir spänningar om man inte får det precis rätt.

Byta en sektion i taget är nog klokt så att man hela tiden kan se hur det är tänkt att vara.
Ha ha du är varmt välkommen och göra jobbet åt mig om du vill, själv är jag inte vidare sugen utan hade helst varit förbi detta stadie redan :) Men som du säger, har ett bra garage och vaggan så rätt bra förutsättningar helt enkelt. Slår att ha bilen på pallbockar alla dagar i veckan.

Gällande reservhjulsbaljorna så....blir det inte riktigt original där, blir en annan lösning då jag anser att utformningen på baljorna ursprungligen är ...ursäkta uttrycket men rent av korkad. Kommer att bygga en egen lösning då hjulhusen kommer att byggas om lite men det kommer att komma bilder på det :)
Kirre skrev:
minhemlighet skrev:
Kirre skrev:Fränt me diesel, trillade över en rostig audi a4 1.9tdi med bort chippad immobilizer så har funderat på att använda den i en liknande brukis! Har bara inte hittat nån bra bil att använda
Pigga -75or i hyffsat skick regnar det ju inte av tyvärr. Hittar du någon så hoppas jag på att man får se en byggtråd :)

nej det gör ju inte det, men när man kör diesel behöver det ju inte vara en -75a 8-) reglerna för diesel kom mycket senare :twisted:
Vet av en 245a -75 kaross som står om intresse finns.
Vad menar du med att det är andra regler för diesel?
Eftersom att min bil är reggad med bensinmotor så kommer jag alltså att sikta in mig på regg av motorbyte, alltså inte ombyggt fordon eller liknande då motorn som skall ner är original med turbo och faller inom ramen vad karossen är godkänd för både hk och nw :) Sen vad jag laddare är en annaa 5a :)
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av SkauneJohan »

minhemlighet skrev:
SkauneJohan skrev:intressant 200cc hur många pållar räknar du med då? vet att 350-400 är relativt enkelt med dessa ;)
Vad det blir för max i pumpen eller ens vilken pump det blir får framtiden utvisa.
Målet rent generellt är minst 500hk+ med tillhörande vrid men vi får se, har lite visioner om vad det skall bli för upplägg turbomässigt men inget klart ännu... :)

I dagsläget känner jag att fokus måste ligga på de arbete jag har framför mig för att få karossen redo och klar :)
herre jäklar, teemu eller vad han heter har ju mest hk som man lyckats plocka ur en om605 tror han ligger lite över 550hk det är svårt att få över 500hk i dom :twisted:
volvo 244-82 Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av Kirre »

minhemlighet skrev:
Tilly skrev:
Vet av en 245a -75 kaross som står om intresse finns.
Vad menar du med att det är andra regler för diesel?
Eftersom att min bil är reggad med bensinmotor så kommer jag alltså att sikta in mig på regg av motorbyte, alltså inte ombyggt fordon eller liknande då motorn som skall ner är original med turbo och faller inom ramen vad karossen är godkänd för både hk och nw :) Sen vad jag laddare är en annaa 5a :)
menar att det är samma avgaskrav på en 75as diesel som på en nyare,

Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)

Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!
källa: http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
Användarens profilbild
minhemlighet
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av minhemlighet »

SkauneJohan skrev:
minhemlighet skrev:
SkauneJohan skrev:intressant 200cc hur många pållar räknar du med då? vet att 350-400 är relativt enkelt med dessa ;)
Vad det blir för max i pumpen eller ens vilken pump det blir får framtiden utvisa.
Målet rent generellt är minst 500hk+ med tillhörande vrid men vi får se, har lite visioner om vad det skall bli för upplägg turbomässigt men inget klart ännu... :)

I dagsläget känner jag att fokus måste ligga på de arbete jag har framför mig för att få karossen redo och klar :)
herre jäklar, teemu eller vad han heter har ju mest hk som man lyckats plocka ur en om605 tror han ligger lite över 550hk det är svårt att få över 500hk i dom :twisted:
350-400 oöppnad med en hx-turbo och hyfsad pump är rätt vanligt. Har hört om dem som plockat ur betydligt mer ur en om605, beror väl helt på vilken setup man kör. 8-) ;)
Kirre skrev:
minhemlighet skrev:
Tilly skrev:


Vet av en 245a -75 kaross som står om intresse finns.
Vad menar du med att det är andra regler för diesel?
Eftersom att min bil är reggad med bensinmotor så kommer jag alltså att sikta in mig på regg av motorbyte, alltså inte ombyggt fordon eller liknande då motorn som skall ner är original med turbo och faller inom ramen vad karossen är godkänd för både hk och nw :) Sen vad jag laddare är en annaa 5a :)
menar att det är samma avgaskrav på en 75as diesel som på en nyare,

Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)

Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!
källa: http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
Du tänker så, dock ska jag inte regga som ombyggt fordon eller så, bilen skall registreras med utbytt motor bara och då (vad jag känner till) så är det inga avgaskrav. Använder mig av samma källa som du som exempel: http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
"BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.
"
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av Djo »

Verkar som ett seriöst projekt :)

Även om diesel inte är högst upp på min lista menmen ingen sunkig d24 iallafall.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
minhemlighet
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av minhemlighet »

Djo skrev:Verkar som ett seriöst projekt :)

Även om diesel inte är högst upp på min lista menmen ingen sunkig d24 iallafall.
Ja jo så seriöst som jag kan få det iaf, tär på motivationen att se bilen som den är just nu men men :)
Nä ingen D24-spis ska ner i nån bil jag äger, den saken är säker ! :)
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Samuel
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
Ort: Norrtälje

Re: 245 -75 "Green Grizzly" - 2Rare to die 2Different to exi

Inlägg av Samuel »

Roligt med ett lite mer annorlunda motorbyte och helrenovering, ska bli intressant att följa :D
Skriv svar