Ännu ett fläktproblem

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Bakken
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2015, 15:04

Ännu ett fläktproblem

Inlägg av Bakken »

Åkej. Nu ere såhärva. Jag fixade mig en 245 -82 för några månader sen och nu börjar det bli dags att fixa kupefläkten som aldrig har funkat. Jag köpte mig en ny från skruvat och ett motstånd från nån bildemo för att vara säker på att det ska hålla så länge som möjligt. Jag monterade fläkten i ett extra fläktpaket som jag fick med för att det skulle gå smidigare att byta rakt av.

Nu till problemet. Jag hittar inget motstånd inne i bilen. Samtidigt så när jag packade upp den nya fläkten såg jag att det satt ett motstånd monterat på själva fläkten. Ska det räcka med det då eller?

Originalfläkten var kopplad direkt på strömställaren, kanske av nån tidigare klantägare, vad vet jag? Ska motståndet annars sitta innan eller efter strömställaren? Både fläkten och motståndet har samma typ av kabelsko på kablarna, sådana som ska monteras på ett flatstift.

Så är det jag som är dum i huvet, eller finns det någon monteringsanvisning för hur allt ska hänga ihop? Jag medger att elektronik aldrig varit min grej men jag tycker väl att det här inte ska vara så svårt att jag borde kunna få ihop det.

/Bakken
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Ännu ett fläktproblem

Inlägg av Volvo245GLT »

Om fläkten aldrig har blivit bytt tidigare så sitter det en "öppen" motor där, av fabrikat Elektrolux. Den har separata lindningar för varje hastighet och alltså inget motstånd.
Dess kablar går då mycket riktigt direkt till fläktomkopplaren.

Ersättningsmotorerna är kapslade (en rund burk, utan några synliga lindningar) och har ett motståndspaket utanpå som strömmen leds genom för att ge de olika hastigheterna.

Lösa motstånd hittar man bara på de så kallade CU-paketen som satt på bilar med Air Condition. Kanske är det ett sådant du har fått tag i?
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Ännu ett fläktproblem

Inlägg av Lazze S »

Hur satt fläkten. På CU så tar du ut fläkten sidledes, medan std får du klyva hela värmepaketet.
Bakken
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2015, 15:04

Re: Ännu ett fläktproblem

Inlägg av Bakken »

Tack så mycket för hjälpen.. Det var bara det jag behövde för att våga plocka isär allt, iom att jag var tvungen att bli klar på en session innan jobbet. Det är problemet med att bara ha en enda bil, har jag märkt. Det var som första exemplet ni tog upp. Bytet gick smidigt eftersom jag hade monterat den nya fläkten i ett annat paket som jag kunde testa vis sidan om först. Allt som allt tog det runt fyra timmar att byta.

Bara för det märkte jag nu när jag tätade kylsystemet att spolarmotorn slutat fungera. Alltid ska det vara något. Det sitter ingen torkararm bak, men två pumpar bredvid burken, så det blir nog alldeles fantastiskt roligt att ta reda på..

Tack igen för nu!

/Bakken
Skriv svar