Sida 1 av 1

GT-mannens Volvo V50 D2 Classic Momentum 2012

Postat: 8 september 2015, 20:51
av GT-Mannen
Sålde V40:n i slutet av augusti och köpte en V50 D2 Classic Momentum 2012. Orsaken var att jag var mer eller mindre tvungen att göra någon åt driftkostnaden. Har kostat på V40:n 15000 kronor bara i år (för mig nästan en hel månadslön efter skatt). V50:n är skattebefriad (i ett år till) och efter det är fordonsskatten 1259 kronor/år (V40:n var 700 kronor dyrare). Å andra sidan är försäkringen på V50:n dryga hundralappen högre i månaden. V50:n drar dock drygt 3 dl mindre per mil.
MRS 006.jpg
MRS 005.jpg
MRS 007.jpg
/Håkan

Re: GT-mannens Volvo V50 D2 Classic Momentum 2012

Postat: 9 september 2015, 08:48
av Erling
Grattis med ny bil, Håkan! Har alltid tyckt om V50, och du anger goda skäl för valet. Finns det förresten några 240is på gården för tiden?

Re: GT-mannens Volvo V50 D2 Classic Momentum 2012

Postat: 9 september 2015, 08:58
av SkauneJohan
bevisar bara att 240 är bättre än v40 :lol:

Re: GT-mannens Volvo V50 D2 Classic Momentum 2012

Postat: 9 september 2015, 19:12
av GT-Mannen
Erling skrev:Grattis med ny bil, Håkan! Har alltid tyckt om V50, och du anger goda skäl för valet. Finns det förresten några 240is på gården för tiden?
Tack, Erling. Har dessvärre ingen 240 för stunden. Hade lovat mig själv att jag skulle skaffa en 242 GT lagom till 50-årsdagen tidigare i år, men har inte den ekonomin (eller utrymmet) för tillfället. Har bara en boendeparkeringsruta. Dessutom är det i princip omöjligt att hitta en 242 GT i fint skick för en inte alltför hög summa, så jag har fått skjuta det på framtiden.

Försöker förresten köra så snålt jag bara kan. Har hittills kört lite drygt 50 mil och den kvarvarande bränslemängden ska enligt färddatorn räcka i 63 mil. Det ska gå att köra snålare, men jag tror att däcken som sitter på (Barum Bravuris) är en orsak till att det inte går. Dom har, vad jag har lyckats få fram, ganska högt rullmotstånd.

/Håkan

Re: GT-mannens Volvo V50 D2 Classic Momentum 2012

Postat: 15 september 2015, 13:40
av Djo
Såg fin ut hoppas du klarar dig från problem :)

Re: GT-mannens Volvo V50 D2 Classic Momentum 2012

Postat: 30 september 2015, 22:00
av GT-Mannen
Djo skrev:Såg fin ut hoppas du klarar dig från problem :)
Det hoppas jag också.

Tankade förresten i söndags. Fick i 44 liter och hade kört 92,3 mil. Med andra ord 0,48 l/mil. Skapligt, men jag ska göra allt för att få den att dra mindre.

/Håkan

Re: GT-mannens Volvo V50 D2 Classic Momentum 2012

Postat: 25 december 2015, 11:48
av 244-462
Snygg bil och snygg färg, passar bra med inredningen också :)

Re: GT-mannens Volvo V50 D2 Classic Momentum 2012

Postat: 29 maj 2016, 23:01
av GT-Mannen
Återupptar den här tråden med att säga att varken motorvärmare eller CTEK-laddare var inkopplade under vintern. Trots det startade bilen utan problem vid påställningen i påskhelgen.

Hade semester första veckan i maj och tänkte då hålla på med bilen när jag bodde i syrrans sommarhus utanför Ystad. Tvätta på plats gick inte, för gräsmattan var mer eller mindre uppgrävd efter installationen av jordvärme i vintras så jag fick åka till OK-macken i Ystad och tvätta den där. Dessvärre blev den åter full med döda insekter i fronten innan jag hann tillbaka.

Passade på att montera mugghållare och glasögonhållare. Hade även tänkt byta växelspaksdamasken till Volvo original i skinn med en likadan reflexrand som mattorna har, men fick f*n inte loss knoppen. Enligt monteringsanvisningen till damasken ska man trycka ner växelspaken till stoppet och sedan vrida knoppen ett kvarts varv till vänster. Det gick inte (hade helt enkelt ingen kraft i händerna för att göra det).

Monterade även komfortindikatorn till CTEK-laddaren och bytte lite lampor framtill (p-ljus och sidomarkeringsljus) till dioder.

Körde 154 mil under den veckan och snittförbrukningen låg på ganska precis halvlitern milen. Ganska hyfsat med tanke på att det var motorvägskörning (och lite kökörning i höjd med Södertälje) nästan två tredjedelar av den sträckan.

/Håkan

Re: GT-mannens Volvo V50 D2 Classic Momentum 2012

Postat: 27 juli 2016, 22:15
av GT-Mannen
Tankade bilen förra måndagen. Fick i 46 liter och hade kört 98 mil. 0,47 l/mil (0,46 enligt färddatorn) i snitt. Strax innan tankningen passade jag på att byta luftfiltret till ett sportluftfilter. Efter det har faktiskt bränsleförbrukningen sjunkit något. Ligger i dagsläget på 0,42-0,43 l/mil enligt färddatorn.

/Håkan