Fläkt som för oväsen

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Fläkt som för oväsen

Inlägg av Allinug »

Det har varit oljud i fläkten när man har kört i läge 1 på fläktvredet ett tag. Det har låtit som ett löv varit i fläkten. Vid kraftiga inbromsningar har det låtit högre.
Men nu låter det verkligen illa oavsett hur man ställer vredet.

Kan det vara skräp i fläkten, eller är detta lagerljud? Finns det något knep för att få ut skräp ur fläkten med dammsugare eller dylikt? Om man kör fläkten på full fart flyger det ut en massa småpartiklar.

https://youtu.be/p7j2u1GMiP0
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Volvo245GLT »

Det där ljudet kommer från fläktbladen som träffar insidan av värmepaketets hölje.
Dåliga lager med för mycket spel brukar vara orsaken. Kan även vara upphängningen till fläktmotorn, men oftast är det just lagren som är slut.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Allinug »

Så det som kommer utflygande är troligtvis partiklar från insidan av värmepaketet? Ja, då hjälper det inte att dammsuga...

Men vad innebär detta egentligen?
Jag har svårt att få grepp på vad värmepaket är. Är värmepaketet bara lådan som fläkten sitter i, eller slår fläktbladen sönder något som gör att något riskerar att börja läcka eller tappa någon viktig funktion? :?

Är det bara fläkten som behöver bytas för att få ordning på detta, eller är det mer saker?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Djo »

Allinug skrev:Så det som kommer utflygande är troligtvis partiklar från insidan av värmepaketet? Ja, då hjälper det inte att dammsuga...

Men vad innebär detta egentligen?
Jag har svårt att få grepp på vad värmepaket är. Är värmepaketet bara lådan som fläkten sitter i, eller slår fläktbladen sönder något som gör att något riskerar att börja läcka eller tappa någon viktig funktion? :?

Är det bara fläkten som behöver bytas för att få ordning på detta, eller är det mer saker?
Värmepaketet innehåller fläkt värmeelement.

Bättre bytta fläkt nu än i vinter så du vet att den fungerar hela vintern. och ja enbart fläkt behöver byttas.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Allinug »

Det låter som att fläkten är hyfsat fristående från resten. Det var ju positivt!
Är det tom så att man kan byta bara fläktmotorn istället för hela fläkten?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av JimmyW »

Jag vet inte om det går men när man gjort arbetet med att ta ur och dela på paketet, vill iallafall jag byta allt så jag inte behöver göra om det. Och med tanke på att man får en fläkt för 600kr så tycker inte jag valet är svårt
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Tobbe »

Jag kör med denna metoden, funkar ju förbaskat bra om man är lat o inte orkar lossa allting:
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2037.html
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Allinug »

Jag har tittat på denna beskrivning:
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2073.html
Tycker att det verkar vara ungefär lika mycket jobb, förutom att man slipper såga. Men det är svårt att veta.

Jag ska kolla upp hur mycket Bilia tar för en ny fläkt.

Om det inte vore för att nuvarande fläkt är 22 år gammal så skulle jag tro att det nog bara är något problem med upphängningen... För fläkten är ju pigg. Man skulle önska att det gick att kika in i fläkthuset någonstans och kunna göra mindre justeringar utan att behöva demontera halva bilen. Men det är väl något skydd som blockerar vid utblåset?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Tobbe »

Allinug skrev:Jag har tittat på denna beskrivning:
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2073.html
Tycker att det verkar vara ungefär lika mycket jobb, förutom att man slipper såga. Men det är svårt att veta.

Jag ska kolla upp hur mycket Bilia tar för en ny fläkt.

Om det inte vore för att nuvarande fläkt är 22 år gammal så skulle jag tro att det nog bara är något problem med upphängningen... För fläkten är ju pigg. Man skulle önska att det gick att kika in i fläkthuset någonstans och kunna göra mindre justeringar utan att behöva demontera halva bilen. Men det är väl något skydd som blockerar vid utblåset?
Mycket lättare o såga, har själv tagit ut ett värmepaket från en skrotbil o det var rätt bökigt.
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av StefanM »

även volvo original fläktar är väl eftermarknad numera? Man får alltså ingenting som är bättre för att man köper original.
Personligen så skulle jag skippa sågningen även om det är mer arbete. Byter fläkt gör man typ bara en gång och gör man det själv så kan man nog ledigt offra den tiden på att ta ur värmepaketet. Så himla besvärligt är det inte även om vissa tycker det. Då har de nog med all säkerhet inte plockat ur värmepaketen på så många nya bilar där det kan gå åt en hel dag för att få ur brädan och allting.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Volvo245GLT »

Håller med; ut med värmepaketet och skippa sågen. Det är om möjligt en lämplig metod för en skrotfärdig vinterbil då fläkten lägger av mitt i säsongen.
Även fast det är en handfull skruvar att lossa och slask med glykolvatten så är det inte raketforskning direkt.
Med hela paketet ur bilen så kommer du dessutom åt att dela det och göra rent. Brukar kunna vara en ansenlig mängd löv, tallbarr och jord från allt som redan förmultnat som gömmer sig där inne.

Jag brukar lyfta ur hela brädan. Det är faktiskt mindre jobb än vad man kan tro!
När det är gjort så kan man sitta bekvämt i stolarna och skruva. ;)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Tobbe »

Volvo245GLT skrev:Håller med; ut med värmepaketet och skippa sågen. Det är om möjligt en lämplig metod för en skrotfärdig vinterbil då fläkten lägger av mitt i säsongen.
Även fast det är en handfull skruvar att lossa och slask med glykolvatten så är det inte raketforskning direkt.
Med hela paketet ur bilen så kommer du dessutom åt att dela det och göra rent. Brukar kunna vara en ansenlig mängd löv, tallbarr och jord från allt som redan förmultnat som gömmer sig där inne.

Jag brukar lyfta ur hela brädan. Det är faktiskt mindre jobb än vad man kan tro!
När det är gjort så kan man sitta bekvämt i stolarna och skruva. ;)
Håller med om att det inte är nån raketforskning och har man en fin bil så känns det bättre att göra på det riktiga sättet. Men har man som jag en gammal 70-talare som ser ut som en riktig pundarbil o ska kosta så lite som möjligt så är det perfekt att såga o sätta i en billig begagnad fläkt.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Allinug »

Finns det någon tillverkare/märke på fläkt som man ska undvika eller är de som finns på marknaden ungefär likvärdiga?

Detta låter mer och mer som ett vårprojekt eftersom det bara regnar ute hela tiden nu.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Djo »

Allinug skrev:Finns det någon tillverkare/märke på fläkt som man ska undvika eller är de som finns på marknaden ungefär likvärdiga?

Detta låter mer och mer som ett vårprojekt eftersom det bara regnar ute hela tiden nu.
Jag köpte min på Volvo. kändes efter en del letande bäst och med min personalrabbat (jag var praktikant där då) jobber där till och från nu. Så var priset ca 100 mer än något annat udda märke.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Allinug »

Jag har varit på Bilia och fått prisuppgift på ny fläkt: 1485 kr.
Jag frågade också om pris för byte. :o :lol:

Skumt att kupéfläkten ska vara så dyr. Det går ju att köpa en massa 12 voltsfläktar och kupévärmare för de pengarna. Jag menar, så värst avancerad kan väl inte en fläkt i en 240 vara? Har det inte varit samma sort sedan 70-talet?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Volvo245GLT »

Ett femsiffrigt belopp för bytet eller? :lol:

Ny fläkt finns för mindre än halva priset här bl.a: http://vparts.se/se/volvo-240-260/volvo ... 0-240.html
Säkerligen så är den varken bättre eller sämre än den som Volvo tillhandahåller.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Allinug »

Ja, det stämmer: femsiffrigt belopp för bytet! :lol:

Om man räknar hur många timmar jag måste jobba för att få ut skattade pengar som motsvarar beloppet för bytet, så blir det många, många, många timmar.
Om jag skulle ta ledigt från jobbet för att själv göra jobbet och lägga alla dessa timmar på bytet, så undrar man om det ens skulle gå att misslyckas med projektet? Jag har inte räknat på detta så noga, men säg att man skulle ägna 2-3 veckors heltidsarbete åt fläktbytet, då borde man klara det... 8-)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Volvo245GLT »

Som hittat! :D
En verkstad borde få jobbet gjort på max ett par timmar så man kan ju undrar hur de räknar.

Första gången jag bytte fläkten så tog det nästan en vecka. Men då skruvade jag inte med det på heltid, och passade dessutom på att ta ur instrumentbrädan, dra om massa el, tvätta rent, smörja upp m.m.. när jag ändå höll på.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Allinug »

Det är nog timdebiteringen som är hög, kanske bortåt 1500 kr/timmen?
Eller så tycker de att jobbet är så besvärligt att de inte vill ha uppdraget? :?

I 240-annonser brukar det ofta stå att "instrumentbrädan är hel". Är den något som man lätt kan råka ta sönder, eller?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Fläkt som för oväsen

Inlägg av Volvo245GLT »

Tror mer på det senare...
Blir väl jobbigt direkt när de inte hittar någon dataport att plugga in laptoppen i. :lol:

Brädan brukar spricka av andra orsaker. Förmodligen av solen/värmen. I det varmare delarna av USA t.ex. så är det inte helt ovanligt att man har en skyddande matta över instrumentbrädan.
Normalt sett så är det inga konstigheter att lossa ett gäng skruvar så att hela värmepaketet kan vikas åt handskfacket till och tas ut från passagerarsidan.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Skriv svar