Bränslepumpsfunderingar. 242 med m52b28

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
stuffer
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 augusti 2015, 14:44
Ort: Gävle

Bränslepumpsfunderingar. 242 med m52b28

Inlägg av stuffer »

Hej på er.
Jag är nybliven 240-ägare som behöver lite bollplank.
Har köpt mig en Volvo 242 från 1983 som ett påbörjat projekt som jag tänkt slutföra. Från början hade en förgasarmotor. Numera sitter det en bmw m52b28 i den istället. Bränslet pumpas fram av en ensam 044-kopia från Biltema som sitter monterad under bilen framför vänster bakhjul. Förpump saknas då bränslet sugs upp genom den gamla förgasar-armaturen.
Jag ser två problem med denna installation:
1) Bränslepumpen låter högt som tusan. Prestandamässigt verkar den duga till men komforten blir olidlig med tjutandet från pumpen. På tomgång hörs inte motorn alls för den överröstas av pumpen. Tyvärr verkar detta vara standard för biltemapumparna.
2) Misstänker att avsaknaden av förpump så småningom kommer ta död på bränslepumpen eftersom det är en tryckande pump som egentligen inte är gjord för att suga bränsle så långt/högt som den gör i nuläget.
Jag vill alltså skippa nuvarande 044-kopia och satsa på något tystare.

Funderar på om följande är en god väg att gå:
Skaffa en tankarmatur från en 240 men insprutningsmotor och på denna montera en tryckande pump avsedd för att sitta inne i tanken.
Har läst mig till att 940 turbo av sena årsmodeller har endast en pump i tanken som klarar att leverera soppa hela vägen fram på egen hand. Skulle en pump från en sådan funka med en 240-armatur? Hur mycket klarar denna pumpa att leverera? 940 kan väl trimmas en hel del innan pumpen bottnas?
Jag har inga planer för BMW-motorn. I nuläget har den 193hk. Eventuellt åker det på ett M50-insug och ett chip som gör att effekten hoppar upp till strax över 200 hk. Det handlar alltså inte om några monstereffekter.
Jag kan förstås köra men en pump under bilen också men varför köpa två pumpar om man kan klara sig på en.
Vad är era tankar och förslag kring detta? Finns det andra bättre eller enklare lösningar?
Jag vill ha en tyst pump så jag kan njuta av bmw-sexan och soppa som räcker till dryga 200hk

/Christoffer
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Bränslepumpsfunderingar. 242 med m52b28

Inlägg av Tilly »

Det bästa vore väl att ta reda på vilket bränsletryck BMW-motorn normalt skall ha (dvs. när den sitter i en BMW) och sedan jämföra med vilket tryck som de olika varianterna av Volvos motorer har och välja någon av de lösningarna. B21/23/230E har en bränslepump med betydligt högre tryck än t.ex. B230F och man kan ju antaga att den borde räcka till för BMW-sexan. Fast då blir det ju ändå två pumpar. Jag vet inte vad tankpumpen i sena 940 levererar för tryck men det går säkert att ta reda på.

En annan aspekt är ju bränslemängden som pumpen skall leverera men frågan är om det kan skilja så mycket? I så fall bör du ju även säkerställa att bränsleledningens innerdiameter är likvärdig med hur den är på en BMW.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Bränslepumpsfunderingar. 242 med m52b28

Inlägg av Volvo245GLT »

Kul projekt! :) Och välkommen till forumet!

Som jag ser det så har du två alternativ.
1. Du kompletterar med en armatur avsedd för insprutare, med fungerande förpump.
Sitter Biltemas huvudpump på två av mina bilar med original bränslesystem, och visst surrar den.. Men absolut inte så det är störande.
Pumpen i fråga är som sagt inte gjord för att suga bränsle och trivs inte utan förpump.

2. Du byter till en insprutararmatur och modifierar denna med en tryckpump, eller så modifierar du din nuvarande armatur.
Har själv gjort den operationen, och det var inte värre än att borra upp ett hål och hårdlöda in ett nytt rör till pumpen. Den gamla matarledningen till förgasaren blev returen.
Använde sen en överbliven anslutning för elkablarna till pumpen.

Valde en pump från en Ford Escort -95, men en identisk pump satt även på Honda Civic -92 vilka var de icke-Volvobilar jag hade möjlighet att slakta. Har ingen aning om vad dessa pumpar flödar, men räcker för att köra etanol i en B21 med insprutning.
Skulle tro att den här kan vara ett vettigt alternativ annars: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000033934/
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Bränslepumpsfunderingar. 242 med m52b28

Inlägg av StefanM »

jag skulle bygga systemet som det är på insprutningsbilarna. Armatur med förpump i tanken och sen 044 kopian på ordinarie plats under golvet. Den blir garanterat tystare om du har förpump.
stuffer
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 augusti 2015, 14:44
Ort: Gävle

Re: Bränslepumpsfunderingar. 242 med m52b28

Inlägg av stuffer »

Tack för alla synpunkter och positiva inlägg.

044-kopian under bilen låter som sagt väldigt högt i nuläget så jag misstänker att den inte mår bra av att arbeta ensam.
Att komplettera med en förpump är som sagt ett alternativ. Bör denna i så fall kunna leverera lika mycket som 044:an för att inte bli en flaskhals?

Har letat runt lite och tyvärr verkar det vara snålt med data på de orginalpumpar man hittar så det lutar åt att jag kör på en (ensam) högtryckspump i tanken, typ en walbro 255 l/h på en moddad insprutningsarmatur.
Snubblade över denna tråd där liknande har gjorts:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=137152

Äkta walbro köper man för dryga tusenlappen med filter och kontaktdon men det är lockande att att köpa motsvarande modell från Henko som kostar ungefär hälften.
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Bränslepumpsfunderingar. 242 med m52b28

Inlägg av StefanM »

jag tror rent generellt att man överdriver behoven å det grövsta när man byter pumpar. Man kan ha en väldigt standardbetonad motor men bygger man bränslesystemet själv så ska det snudd vara 20mm ledningar och både två och tre 044 pumpar. Annars går det åt fanders..............typ.
En riktig 044 pumpar ganska mycket bränsle, mycket mer än vanliga standardpumpar. En vanlig förpump i tanken räcker nog gott för att mata den utan problem. Det handlar ändå om mängder som överskrider motorns behov flera gånger om så det ska nog till ena herrejösses spridare och effekt innan behoven klättrar uppåt.
Det låter ju inte ens som motorn är trimmad på nåt vis?
Personligen hade jag byggt hela systemet med insprutarens delar och sen bara ersatt originalpumpen under golvet med den 044 du har.
stuffer
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 augusti 2015, 14:44
Ort: Gävle

Re: Bränslepumpsfunderingar. 242 med m52b28

Inlägg av stuffer »

StefanM skrev:jag tror rent generellt att man överdriver behoven å det grövsta när man byter pumpar. Man kan ha en väldigt standardbetonad motor men bygger man bränslesystemet själv så ska det snudd vara 20mm ledningar och både två och tre 044 pumpar. Annars går det åt fanders..............typ.
En riktig 044 pumpar ganska mycket bränsle, mycket mer än vanliga standardpumpar. En vanlig förpump i tanken räcker nog gott för att mata den utan problem. Det handlar ändå om mängder som överskrider motorns behov flera gånger om så det ska nog till ena herrejösses spridare och effekt innan behoven klättrar uppåt.
Det låter ju inte ens som motorn är trimmad på nåt vis?
Personligen hade jag byggt hela systemet med insprutarens delar och sen bara ersatt originalpumpen under golvet med den 044 du har.
Motorn är standard med 193 hk i nuläget. Eventuellt kommer den trimmas lite lätt med större insug från m50 och anpassad mjukvara vilket brukar leda till att man landar på 210-220 hk i denna motor.

Du tror alltså att det skulle funka att exempelvis köpa denna montera i min tank? 044 sitter redan under golvet. http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tan ... lter-.html

Det är inte risk att förpumpen blir en flaskhals då? Alltså att det finns ingen riska att det blir snålt med soppa framme vid 044:an så att den pajar om den sitter i serie med en annan klenare pump?
Kan det tänkas att en förpump gör att 044:an går tystare? Om inte så måste den bytas ut oavsett för ljudnivån är huvudsyftet till att jag byter.
I nuläget behöver man i princip peltorkåpor i kupen enbart pga 044:an. Är det alltid så med biltemapumpar eller bör jag samtidigt passa på att reklamera 044:an och testa en annan?
stuffer
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 augusti 2015, 14:44
Ort: Gävle

Re: Bränslepumpsfunderingar. 242 med m52b28

Inlägg av stuffer »

Här kommer lite uppföljning om någon är intresserad.
Köpte en ny tankarmatur med förpump till 240 med insprutning och monterade denna i tanken. Under bilen har jag kvar 044-kopian men bättrade på upphängningen av pumpen med lite mer dämpande gummi. Föregånde ägare hade satt 044an klammad direkt mot golvet med endast ett par varv eltejp som dämpning vilket förklarar det mesta av oljudet.

Nu är bilen riktigt komfortabel att åka. Vist kan man höra att pumpen surrar lite om man anstränger sig men det är otroligt stor skillnad mot tidigare.
Passade även på att byta bränsleslangarna som hade mycket torrsprickor samt byggde bort ett gäng onödiga och riskabla övergångar mellan olika slangdiametrar. Fem skarvar bara mellan armatur och huvudpumpen känndes väldigt onödigt
Skriv svar