Underkända avgasvärden

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
JanneL
Donator
Donator
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 juni 2012, 15:03

Underkända avgasvärden

Inlägg av JanneL »

Vid besiktning kom följande värden i besiktningsprotokollet.Bilen är en 245 93 med FD motor.
CO 9,9 (0,5)
CO 2500 9,9 (0,3)
HC 903 (100)
Lambda 0,66 (0,96- 1,04)
CO värdena var över 12 men det gick bara att skriva som högst 9,9. Lambdalampan tändes och felkod 2 3 2 kunde avläsas.
Jag mätte upp CO med en egen mätare och fick över 13 %.
Jag mätte spänning från Lambdasonden vid 2500 rpm och fick konstant 0,1 V. Spänningen ska tydligen variera.
Sedan nollställde jag felkoden och kopplade ur Lambdasonden. Då sjönk CO värdet till mellan 0,5- 1%. Min mätare brukar visa 0,5 - 1% högre värde än bilprovningen.
Jag tycker det tyder på att Lambdasonden är felaktig. Kan det räcka med att byta den? Jag har köpt en ny katalysator från Meca plus att jag vid köp av andra begagnade delar fick med en katalysator från 93a. Jag har också en ny Lamdasond som jag skickade efter på en länk från en annan tråd med rätt kontakt konfiguration.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Underkända avgasvärden

Inlägg av Allinug »

Visst har du mätt spänningen på lambdasonden när motorn varit igång och varit varm?
För då ska motorn ju reglera ordentligt och spänningen på lambdasonden ska variera, om det inte finns ett massivt luftläckage alldeles innan där den mäter...

Edit: (Nu rapporterar ju lambdasonden hela tiden att den går magert, för mycket luft, och då svarar regleringen med att ösa på med mer bränsle. Vid för mycket bränsle kan inte allt förbrännas och då sticker avgasvärdena i höjden. Men nu tycker lambdasonden tydligen inte att läget förbättras (fortfarande helt fel blandning). Om lambdasonden fungerar så skulle ju dess uppfattning kunna vara rätt, dvs att blandningen är helt tokfel för att något annat stör.)


Drar den mycket soppa nu? Hur ser serviceläget ut generellt för motorn? Hur långt har motorn gått?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Underkända avgasvärden

Inlägg av SkauneJohan »

lambdavärdet visar att den öser på med soppa så in i bomben :shock:
volvo 244-82 Bild
JanneL
Donator
Donator
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 juni 2012, 15:03

Re: Underkända avgasvärden

Inlägg av JanneL »

Serviceläget på motorn är att oljan har gått ca 400 mil.
Tändstiften ca 700 mil.
Motorn är isatt för två år sedan. Köpt av DEmia och har enligt uppgift gått 10000 mil.
Jag vill minnas att tempmätaren var uppe i normal och motorn varvades till 2500 varv/ min.
Jag ska för säkerhetss skull göra om provet.
Om det är för stor bränslemängd hur kan man se det?
Kan luftmassemätaren vara skadad? Bakgrunden är att den gamla motorn hade perfekta värden men jag borrade sönder motorblocket når jag skulla ta bort en frostplugg så det blev kylvätska i både insug och avgassystem.
Vid de två förutvarande besiktningarna har CO2500 värdena legat precis på gränsen.
2014 var värdena CO 0,3 CO2500 0,3 HC 040 Lambda 1,02.
JanneL
Donator
Donator
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 juni 2012, 15:03

Re: Underkända avgasvärden

Inlägg av JanneL »

Jag ska göra en noggrann kontroll av hur det ser ut före lambdasonden map luftläckage. Men det blir först på lördag.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Underkända avgasvärden

Inlägg av Volvo245GLT »

Lambda-sonden fungerar som en bränslecell. Den förbränner kolvätena i avgaserna och genererar en ström.
Ju fetare blandning desto högre spänning alstras av sonden kan man lite förenklat säga.

Motorstyrningen lägger på en referensspänning på 0,5 volt som sonden antingen höjer (fet blandning) eller drar ner mot noll (mager blandning).

En spänning på 0,1 volt tyder alltså på defekt sond (kortsluten) eller läckage i avgaset före sonden - för bevisligen så går ju inte motorn snålt. :)

När du rycker den vita (EDIT: Svarta!) ledningen till lambdan så slutar styrningen använda datan från sonden och kör på grundinställningarna kan man säga. D.v.s. rätt blandning utifrån vad styrningen antar om LMM, motortempen och vilka spridare som är monterade.

Lambdan används bara för att kompensera för mindre avvikelser (sliten LMM, ett litet luftläckage på insuget etc..) och för att bibehålla avgasvärdet runt lambda = 1 d.v.s. där katalysatorn fungerar som bäst.
Eftersom sonden är en så kallad "smalbands" och alltså reagerar inom ett väldigt snävt område (alldeles runt lambda =1) så får styrningen ömsom feta på blandningen och ömsom magra ut den för att försöka upprätthålla en balans. Sonden kan bara säga "nu är det för magert!" och "nu är det för fett!" till styrningen.
Det är därför som spänningen från sonden kommer pendla om regleringen fungerar som de ska.
Senast redigerad av Volvo245GLT den 1 augusti 2015, 21:42, redigerad totalt 1 gånger.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
JanneL
Donator
Donator
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 juni 2012, 15:03

Re: Underkända avgasvärden

Inlägg av JanneL »

Jag hittade inte nåt avgasläckage så jag bytte lambdasonden. Efter varmkörning av bilen mätte jag på svarta kabeln från lambda sonden och varvade motorn till 2500. Då varierade spänningen 0,5-0,8 som jag hann med att se. Jag kopplade på CO mätaren och fick på tomgång 0,4 % och 0,3 vid 2500. Den här mätaren använder jag till mina förgasarbilar och bilprovningens värden brukar bli 0,5 - 1 % lägre så CO halterna borde vara godkända. Jag fick heller inte tillbaka några felkoder. Jag tog hem bilen från landet och kör den från Örebro till Nora och tillbaka imorgon. Jag mäter lambdasonden imorgon kväll igen. Ser det bra ut så tänkte jag åka till bilprovningen på måndag morgon.
JanneL
Donator
Donator
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 juni 2012, 15:03

Re: Underkända avgasvärden

Inlägg av JanneL »

Hej alla och tack för svaren. Jag kommer från bilprovningen nu.
CO 0,0
CO 2500 0,0
HC 003
Lambda 1,01
Jag behöver väl inte tillägga nåt.
/ Janne
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Underkända avgasvärden

Inlägg av Errim »

Grattis!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Underkända avgasvärden

Inlägg av Volvo245GLT »

Gött att det löste sig!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Underkända avgasvärden

Inlägg av SkauneJohan »

toppen :D
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Underkända avgasvärden

Inlägg av Allinug »

Härligt! Det är ju jättefina värden.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar