Går dåligt vid varmt väder

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Går dåligt vid varmt väder

Inlägg av Bönan »

Tjabba,
Det har ju varit rejält varmt senaste veckan och jag har märkt att bilen inte alls går lika bra som vanligt. Svårstartad och misständer och har sig när man slår av. Kan stå och bluddra en 5 sekunder efter att man vridit av tändningen. Märkt det vid något tillfälle förut men inte alls så här mycket, nu är det varje gång jag kör. Normalt beteende? Termometern har ju legat mellan 25 och 30 grader senaste dagarna. B230A, förgasare, 1986 års modell.
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Går dåligt vid varmt väder

Inlägg av schassen »

fel tändstift alt icke fungerande magnetventil på förgasaren. är en ide. mvh hans
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Går dåligt vid varmt väder

Inlägg av Tilly »

Jag har haft lite av samma problem med min B230A (finns tråd angående detta). Jag har börjat tanka 98 oktan och efter det har problemet med glödtändning inte visat sig. Det är faktiskt 98 oktan som är minimum för B230A, det är vad Volvo anger i instruktionsboken.

Att den är svårstartad när man startar igen efter att den har stått och glödtänt gissar jag har att göra med att det blir knas med bränslematningen då motorn står och hackar.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Går dåligt vid varmt väder

Inlägg av Bönan »

Jasså, det var nytt för mig. Har alltid tankat 95 i bilen, hörde med farsan och han har gjort detsamma i sina Volvos (940 B230FT och 240 GL B2?? Insprut). I instruktionsboken stod det oktantal för lite olika motorer men inte för B230A. Jag tror inte att boken hör till bilen utan till en något nyare modell. Kan man ställa till med nåt värre än lite bludder genom att köra på 95 om det är 98 som gäller?
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Går dåligt vid varmt väder

Inlägg av Errim »

Hej!
Svårstartad vid varmt brukar betyda att den får för mycket soppa. Hur är bränsleförbrukningen?
Har du magnetventil så ska den inte kunna glödtända när du vrider av tändningen. Kolla den som Hans skrev ovan.
Om den får för mycket så kan det korrigeras på ett enkelt sätt genom att tanka i E85 eftersom vid etanoldrift så ska bränslemängde vara högre. Du får prova dig fram till för din motor rätt mängd. Jag tror den klar hög inblandning.
Om du vill ha högre oktantal så är det mycket billigare att tanka E85 än 98- oktanig bensin.
Redan 25% inblandning ger ett oktantal på ca 100.

Snygg kärra du har såg den på postvagnen också :)

Mvh
Bengt
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Går dåligt vid varmt väder

Inlägg av Bönan »

Stort tack för tips och kommentarer, ska testa lite nästa gång tanken är tom. Förbrukningen ligger runt 0.85-0.9 så ganska ok för en fyrväxlad 240. :)
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Går dåligt vid varmt väder

Inlägg av Bönan »

Tankade fullt idag med 98-oktan, vågade inte ge mig på att blanda med E85. Rent allmänt gick bilen bättre, tidigare har det kommit ett slags "rasslande" ljud från motorn när man accelererade och det var borta nu. Heller inget bludder när man slår ifrån. En 50-lapp extra per tank kan man ju ta om bilen går bättre. :)
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Går dåligt vid varmt väder

Inlägg av Tilly »

Det är nog så att oktantalet skall vara 98 på B230A helt enkelt. Jag hade som sagt samma problem innan men de har i princip upphört efter att jag bytte. Några gånger har den glödtänt även efter men det är ändå stor skillnad mot innan då den glödtände hela tiden. Oktantalet innebär ju just bensinens förmåga att stå emot självantändning. Ju högre tal desto bättre förmåga att stå emot.

Den fara som kan finnas att köra med 95 oktan när motorn egentligen skall ha 98 oktan är att den kan "spika" vid belastning. Det är inte alls nyttigt för en motor. Dock tror jag många genom åren kört sina B230A på 95 oktan och de har ju hållit ändå. Det där "rasslet" vid acceleration som du beskriver lät i och för sig lite oroväckande.

Själv håller jag på att försöka reda ut om bilen går snålare på 98 oktan än vad den gjorde på 95 oktan, vissa hävdar ju att det är så. Bensinförbrukning är ju dock så jäkla svårt att mäta pga. att körförhållandena spelar så stor roll. Sist gick min 740 med B230A på 0,88 l/mil. Visserligen mycket motorväg men å andra sidan har jag legat ganska mycket i 120 så det får nog ändå anses okej.

Ett problem är ju att mackarna inte alltid har 98 oktan och det kan vara irriterande att behöva åka från mack till mack och kolla när man är utanför hemstaden och behöver tanka. Jag har faktiskt en anteckningsbok liggande i bilen där jag skriver vilka mackar som har 98 i närområdet och andra ställen där man kan tänkas ha ärenden :)
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Går dåligt vid varmt väder

Inlägg av Tobbe »

Statoil brukar ju ha 98 oftast tycker jag.

Min b21a är likadan, det är ganska ofta den står o studsar o eftertänder när man stänger av den, tror det beror på att jag kör ganska mycket korta sträckor

Såg att dom kan glödtända om tomgången är justerad med gasvajern, inget sånt på era bilar?
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Går dåligt vid varmt väder

Inlägg av Bönan »

Törs inte svar på det, däremot blir det samma effekt när man slår av tändningen om man råkar ha foten lite lätt på gasen, så något samband finns nog.
Skriv svar