Trött B230A

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Trött B230A

Inlägg av Tilly »

Jag har lite problem med min B230A-motor. Visserligen handlar det om en 740 -86 men tekniken är ju densamma som på 240 med samma motor.

När man börjar komma upp i landsvägsfart (alltså 70-80) och däröver så är bilen väl trött. Det tar lång tid att sega sig upp till 100 km/h och på motorväg måste jag växla ned även i ganska måttliga motlut. Omkörningar går väldigt trögt. Dessutom finns tendenser till ryckningar vid gaspådrag även om jag inte kan säga att det är något stort problem. Jag har inga förhoppningar om att en 740 med B230A skall vara någon raket men det skall väl ändå gå att köra normalt efter svenskt trafiktempo? Min 240 med B21A känns betydligt piggare i jämförelse.

Bilen har nya tändkablar, rotor och fördelarlock. Förgasarmembranet är nyligen bytt utan märkbar förändring. Olja finns i förgasaren. Vid besiktningen förra året låg CO på 1,0. Kanske lite lågt...

En sak som kanske skall tilläggas är att bilen ibland vill glödtända när man stänger av motorn. Kan man tänka sig att tändningen står lite fel och att det kan göra den slö?
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
GT-Mannen
Inlägg: 116
Blev medlem: 22 november 2011, 19:05
Ort: Farsta

Re: Trött B230A

Inlägg av GT-Mannen »

Jag skulle nog börja med att kolla om kamremmen har hoppat något eller några hack.

/Håkan
Kör flamencoröd V50 D2 Classic Momentum -12
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Trött B230A

Inlägg av Tobbe »

Sliten kamaxel borde väl kunna ge dom här symptomen också? Felaktig tändning kan nog absolut också va en trolig orsak.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Trött B230A

Inlägg av Tilly »

Sliten kamaxel tror jag nog inte är problemet då motorn bara gått 5000 mil. Kamremmen kan ju vara idé att kolla då jag snarare tror att något är felinställt än att själva motorn skulle vara sliten.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Trött B230A

Inlägg av Tilly »

Det var nog så enkelt som att CO-skruven på förgasaren var lite för snålt ställd. Kamremmen och tändningen kollad och det var inget fel där.

Glödtändningen är jag dock inte av med.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Trött B230A

Inlägg av SkauneJohan »

glödtändningen hänger ofta samman med tomgångsventilen är kaputt http://s32.photobucket.com/user/JAnders ... d.jpg.html
volvo 244-82 Bild
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Trött B230A

Inlägg av StefanM »

annars kan du testa att sota ur den.....många volvo led på 80-90 talet av glödtändning och delvis berodde det på sot som fjällade sig i förbränningsrummet och låg och glödde.
Lösningen är att ta bort luftrenaren, skaffa en blomspruta fylld med vatten, håll motorn igång på typ 3000 varv och sen sprutar du vatten in i förgasaren. Du kan spruta så du nästan hör att den lägger av men försök att hålla den igång och mata på. Vatten tar effektivt bort sot och sen kan det fungera hur bra som helst utan glödtändningar.
Enkelt och billigt.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Trött B230A

Inlägg av Tilly »

SkauneJohan
Ventilen klickar i alla fall när man slår av och på tändningen men det är ju naturligtvis ingen absolut garanti för att den verkligen fungerar. Jag kan ju prova att låna ventilen från min B21A som inte glödtänder och se om det gör någon skillnad.

StefanM
Intressant tips! Det finns mycket som tyder på att den här bilen är väldigt försiktigt körd så det kan vara värt att prova. Som sagt så är det ju enkelt och billigt så det finns ju ingen anledning alls att inte prova.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Trött B230A

Inlägg av Tilly »

Tomgångsventilen är nu kollad och jag kan inte hitta något fel på den. Den klickar vid på/avstängning av tändningen och pistongen åker in och ut som den skall. Jag jämförde funktionen med den som sitter på min 240 med B21A och de funkar precis lika bra båda två. Så där är nog inget fel.

Jag har också provat att sota ur motorn men tyvärr utan någon direkt förbättring angående glödtändningen.
Men det är möjligt att jag hade för klen spruta för med lite varv på motorn så kändes det ju inte direkt som den någon gång var i närheten att lägga av hur frenetiskt jag än sprutade (jävligt krampframkallande i fingrarna). Det kanske måste till lite större vattenmängder för att ge effekt?

Jag har fått tips att B230A skall köras på 98 oktan för att inte glödtända. Det står ju faktiskt det i instruktionsboken också. Men stämmer det? Det skulle ju i så fall i ett huj göra bilen betydligt dyrare att köra.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
164forever
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 januari 2016, 01:12
Ort: Borlänge

Re: Trött B230A

Inlägg av 164forever »

Hej. Jag vet att tråden är gammal, men, vad jag vet så skall ALLA Volvos förgasarmotorer köras på 98-oktan!
Jag testade i början på 2000-talet att tanka min pappas 740 GLE -84, med k-jet insprutning, med både 95 och 98 oktan.
Med 98 oktan gick den betydligt bättre och drog c:a 1 dl mindre bensin per mil !
K-jet insprutningen är ju mekanisk och är nånting mittemellan förgasare och elektronisk insprutning.
Nån kanske kan rätta mig om jag har fel...
Mvh/Håkan
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Trött B230A

Inlägg av Tilly »

Det var för mager bränsleblandning som gjorde den trött. Skruvade lite på CO-skruven och sedan har den gått mycket bättre.

Glödtändningsproblemen är i princip lösta. Metoden var att belasta motorn ordentligt. Jag körde en vända på motorvägen i normal fart tills motorn var genomvarm. Då gjorde jag några fullgasaccelerationer tills motorn kom upp i strax över 5000 varv/min. Tror jag körde på trean. Detta visade sig göra susen för efter det (någon gång i höstas) har motorn bara glödtänt några enstaka gånger. Plus då att jag har kört på 98 oktan.

Jag tror det är lite olika med oktantalen för olika motorer. I till exempel B21A skriver Volvo själva 93 oktan minimum. Men den motorn har ju lägre kompression och tidigare tändning jämfört med B230A, det är väl det det hänger på.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar