Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av Allinug »

93:an med B230FD-motor har vilat hela vintern och har nu startats med nyladdat batteri och den ville starta på en gång.

Jag tycker att motorn låter annorlunda och det känns inte riktigt bra. Det är något vinande och motorgången är inte alls lika fin på tomgång som den brukar vara. :?

Tacksam om någon kunde lyssna på detta och tala om det krävs någon omedelbar åtgärd för att det inte ska bli värre.
Låter denna motor normal?

https://youtu.be/2q8sbth2Pao
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av SkauneJohan »

jättesvårt att säga, men ifall alla remmar är spända som de ska kan det vara vattenpumpen eller lager till, servo, ac eller
generator
volvo 244-82 Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av Volvo245GLT »

Prova häng av remmarna och starta motorn en kort stund. Ljudet kan komma från generatorn eller vattenpumpen t.ex, men mycket möjligt att det "går till sig" efter ett tag.
Jag tror inte att det är någon omedelbar fara för något haveri iallafall.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av Allinug »

Tack för svaren!

Det tycks inte vara några problem vid körning.

Bilen har aldrig stått och vilat så här länge i garaget. Det kanske den inte gillar. :) Så här illa har den aldrig låtit förut. :o

Men jag får försöka kolla upp remmarna, vattenpump, generator, servo.

En sak som är annorlunda jämfört med tidigare är att det var problem att skruva åt polskon kring minuspolen på batteriet, när batteriet skulle återmonteras i bilen efter laddning. Kabeln riskerar inte att hoppa av, men man skulle vilja dra muttern på polskon ett halvt varv till, men det går inte.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av Allinug »

Jag har varit till verkstan med bilen och de kunde inte höra något konstigt. :?

Men verkstan skruvade åt batteriskon runt minuspolen, eftersom jag sa att jag tyckte den satt för löst. Det fixade de på en sekund. :oops: Nu tycker jag att generatorn har lugnat ner sig. Generatorn verkade gå på högvarv då och då förut och då lät det mer. Tomgången verkade bli påverkad av att generatorn gick på högvarv. Nu när generatorn har lugnat ner sig så har tomgången också blivit bra.

Men fortfarande tycker jag att det är något nytt kvitterljud...
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av Djo »

satt jorden lös på batteriet så fick generatorn säkert jobba hårdare än vanligt vilket medförde att remmen gnisslade lite (det låter som det på filmen)

Andra ljud än gnisslet från remmen är vanliga ljud som finns på b230 motorerna inget konstigt med det.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av Allinug »

Ja, så kan det ha varit.
Nu är det remljud när bilen är kall.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av StefanM »

nu har jag inget ljud på datorn där jag sitter men som en fotnot så ser jag ju att du har pulsair ventiler. De kan också låta lite märkligt om de börjar gå sönder och du får ut avgaser åt fel håll.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av Allinug »

OK, får hålla koll på pulsair också då. Det ska tydligen vara aktivt i ca 100 sekunder vid kallstart.

Att tomgången var skum förut skulle kunna förklaras av att batteriet hade varit frånkopplat och det sedan tar lite tid för systemet att lära om har jag fått förklarat för mig.

Jag har också fått tips om att ha på lite vatten på generatorremmen också för att se om gnisslet påverkas.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av StefanM »

100sekunder? det är väl ett helt mekaniskt system opåverkat av allt övrigt?
Går ventilerna sönder så läcker de avgaser bakvägen konstant och de brukar låta lite märkligt.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av Allinug »

På B230FD ska Pulsair-systemet bara jobba en kort stund efter kallstart, sedan ska det vara avstängt till nästa start. Så Pulsair-systemet är inte igång under körning.

Här står det om 100 sekunder: http://www.240.se/servicemeddelande/0-00-204.pdf
Det är en ny variant av pulsair för denna motor. På tidigare motorer, utan katalysator, var pulsair igång under körning också.

Men det borde ju gå att kolla på något sätt att systemet faktiskt stängs av efter ungefär 100 sekunder. Om det inte stängs av som det ska, kan det ju ge någon ledtråd. Eller om det inte är tätt. (Då borde jag också ha hög bensinförbrukning pga extraluften som tillförs. Det vet jag tyvärr inget om eftersom trippmätaren inte fungerar... och det är ju just därför man ska ha en fungerande sådan. :roll: ) Men kanske skulle det lukta mycket avgaser också, om ventilerna läcker avgaser bakvägen?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Motorljud annorlunda efter vintervila, normalt?

Inlägg av StefanM »

okej, det där kände jag inte till faktiskt men faktum kvarstår. Går ventilerna sönder så låter det konstigt. Det är dom gängade sakerna på sidan jag menar alltså, det är som backventiler och förr eller senare så går membranen sönder så den trycker ut avgaser istället för dra med sig luft. Väldigt vanligt fel förr tillbaks.
Skriv svar