Sida 1 av 1
Ac paket passar
Postat: 8 maj 2015, 22:37
av volvo244glt
Hej jag har en Volvo 240 från 92.....
Hade tänkt sätta in Ac från denna 240 (1992 GL) till en 240 från 76.
Hur funkar detta "original" mässigt? någon som vet....
Hur blir det med instrumentbräda osv?
Vill behålla originalbrädan i min 76a....
Tips och ideer mottages tacksamt

Re: Ac paket passar
Postat: 9 maj 2015, 13:17
av Lazze S
Paketet passar nog, men du behöver rören under brädan från 80 och äldre.
Re: Ac paket passar
Postat: 9 maj 2015, 20:21
av volvo244glt
Men hur blir det med reglage biten?
Vad är det för rör du menar?
Har ingen koll för 5 öre egentligen men ska "skrota" ner min bruksbil nu och den har Ac monterat så tänkte mest om det är värt att ställa sig och riva ur allt och spara på.....
Eller ska man börja leta efter ett kmpl kit till 75-80?
Mvh
Re: Ac paket passar
Postat: 11 maj 2015, 12:30
av Volvo245GLT
Nog borde det vara genomförbart!

Monterade ett system från en -91:a (nya) i min 244 GLE -89 (skall ha det äldre systemet) och allt passade i princip bolt on.
Det jag fick göra var att såga upp lite i torpedplåten på passagerarsidan, där rören till förångaren går in.
Det äldre systemet använder slang som går genom de två lediga hålen i plåten.
Har även planer på att stoppa ner AC i min 245 DL -77 nu.
Kommer få bygga egna fästen till kondensorn som det ser ut, men i övrigt ser jag inga andra hinder med t.ex, värmepaketet.
Rören som fördelar luften under brädan borde gå att anpassa, är inte mycket som skiljer vad jag kan se nu.
Lite mer meck blir kanske att få till tomgångskompensering och sådant med förgasaren eller sprutet du har i 76:an.
Re: Ac paket passar
Postat: 11 maj 2015, 20:35
av volvo244glt
Volvo245GLT skrev:Nog borde det vara genomförbart!

Monterade ett system från en -91:a (nya) i min 244 GLE -89 (skall ha det äldre systemet) och allt passade i princip bolt on.
Det jag fick göra var att såga upp lite i torpedplåten på passagerarsidan, där rören till förångaren går in.
Det äldre systemet använder slang som går genom de två lediga hålen i plåten.
Har även planer på att stoppa ner AC i min 245 DL -77 nu.
Kommer få bygga egna fästen till kondensorn som det ser ut, men i övrigt ser jag inga andra hinder med t.ex, värmepaketet.
Rören som fördelar luften under brädan borde gå att anpassa, är inte mycket som skiljer vad jag kan se nu.
Lite mer meck blir kanske att få till tomgångskompensering och sådant med förgasaren eller sprutet du har i 76:an.
Ok det låter ju ändå mycket lovande har ju tillgång till det mesta på jobbet. Men tänkte mest på instrumentbrädan panelen där reglagen till fläkt och värmepaketet sitter om det ser konstigt ut typ icke original ut och klämma dit den panelen mm från min 92a till 76an.
Ingen som har gjort något liknande innan? Tror iofs att jag river ut allt som har med acn att göra. Sen sälja/skrota bilen
Eller skänka bort den kanske den är ju bes året ut och allt funkar dock behöver kopplingen och bromsar ses över men jag använder bilen dagligen...
Re: Ac paket passar
Postat: 23 maj 2015, 17:02
av Cpt Tuttle
Värmereglagepanelen är mer eller mindre identisk mellan 100-serien 1973 och 200-serien 1993.
100-seriebilar med CU-värmaren (dvs. den man har när man har AC) skiljer förvisso lite då dessa hade en vakuumstyrd värmekran. Men den var nog borta redan i och med 200-serien (osäker på 164 -75).
Ja......texten "DEF" är ersatt med en defrostersymbol på senare årsmodeller men........det måste jag påpeka bara innan någon slår mig på fingrarna.

Re: Ac paket passar
Postat: 24 maj 2015, 13:47
av Lazze S
Upp till 90 styrdes ACn med ett vred, från 91 med en brytare.
Re: Ac paket passar
Postat: 24 maj 2015, 21:38
av Volvo245GLT
AC-vredet är egentligen en ställbar termostat som känner av temperaturen i förångaren och startar och stoppar kompressorn beroende på denna.
På det nyare systemet med bara en knapp så bestäms temperaturen i förångaren av tryckbrytaren på torkfiltret. Eftersom R12 och R134a kokar vid ett givet tryck relativt till temperaturen så räcker det med att styra på trycket.
Knappen är bara en strömbrytare som sluter kretsen till kompressorn, via tryckbrytaren.
De första systemen hade också knapp, men där styrde den istället en fast termostat som jag fattat det.