Ac paket passar

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Ac paket passar

Inlägg av volvo244glt »

Hej jag har en Volvo 240 från 92.....

Hade tänkt sätta in Ac från denna 240 (1992 GL) till en 240 från 76.

Hur funkar detta "original" mässigt? någon som vet....

Hur blir det med instrumentbräda osv?

Vill behålla originalbrädan i min 76a....


Tips och ideer mottages tacksamt :)
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Ac paket passar

Inlägg av Lazze S »

Paketet passar nog, men du behöver rören under brädan från 80 och äldre.
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Ac paket passar

Inlägg av volvo244glt »

Men hur blir det med reglage biten?
Vad är det för rör du menar?

Har ingen koll för 5 öre egentligen men ska "skrota" ner min bruksbil nu och den har Ac monterat så tänkte mest om det är värt att ställa sig och riva ur allt och spara på.....

Eller ska man börja leta efter ett kmpl kit till 75-80?

Mvh
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Ac paket passar

Inlägg av Volvo245GLT »

Nog borde det vara genomförbart! :) Monterade ett system från en -91:a (nya) i min 244 GLE -89 (skall ha det äldre systemet) och allt passade i princip bolt on.
Det jag fick göra var att såga upp lite i torpedplåten på passagerarsidan, där rören till förångaren går in.
Det äldre systemet använder slang som går genom de två lediga hålen i plåten.

Har även planer på att stoppa ner AC i min 245 DL -77 nu.
Kommer få bygga egna fästen till kondensorn som det ser ut, men i övrigt ser jag inga andra hinder med t.ex, värmepaketet.
Rören som fördelar luften under brädan borde gå att anpassa, är inte mycket som skiljer vad jag kan se nu.

Lite mer meck blir kanske att få till tomgångskompensering och sådant med förgasaren eller sprutet du har i 76:an.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: Ac paket passar

Inlägg av volvo244glt »

Volvo245GLT skrev:Nog borde det vara genomförbart! :) Monterade ett system från en -91:a (nya) i min 244 GLE -89 (skall ha det äldre systemet) och allt passade i princip bolt on.
Det jag fick göra var att såga upp lite i torpedplåten på passagerarsidan, där rören till förångaren går in.
Det äldre systemet använder slang som går genom de två lediga hålen i plåten.

Har även planer på att stoppa ner AC i min 245 DL -77 nu.
Kommer få bygga egna fästen till kondensorn som det ser ut, men i övrigt ser jag inga andra hinder med t.ex, värmepaketet.
Rören som fördelar luften under brädan borde gå att anpassa, är inte mycket som skiljer vad jag kan se nu.

Lite mer meck blir kanske att få till tomgångskompensering och sådant med förgasaren eller sprutet du har i 76:an.
Ok det låter ju ändå mycket lovande har ju tillgång till det mesta på jobbet. Men tänkte mest på instrumentbrädan panelen där reglagen till fläkt och värmepaketet sitter om det ser konstigt ut typ icke original ut och klämma dit den panelen mm från min 92a till 76an.
Ingen som har gjort något liknande innan? Tror iofs att jag river ut allt som har med acn att göra. Sen sälja/skrota bilen :roll:
Eller skänka bort den kanske den är ju bes året ut och allt funkar dock behöver kopplingen och bromsar ses över men jag använder bilen dagligen...
Cpt Tuttle
Inlägg: 362
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Ac paket passar

Inlägg av Cpt Tuttle »

Värmereglagepanelen är mer eller mindre identisk mellan 100-serien 1973 och 200-serien 1993.
100-seriebilar med CU-värmaren (dvs. den man har när man har AC) skiljer förvisso lite då dessa hade en vakuumstyrd värmekran. Men den var nog borta redan i och med 200-serien (osäker på 164 -75).

Ja......texten "DEF" är ersatt med en defrostersymbol på senare årsmodeller men........det måste jag påpeka bara innan någon slår mig på fingrarna. :lol:
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Ac paket passar

Inlägg av Lazze S »

Upp till 90 styrdes ACn med ett vred, från 91 med en brytare.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Ac paket passar

Inlägg av Volvo245GLT »

AC-vredet är egentligen en ställbar termostat som känner av temperaturen i förångaren och startar och stoppar kompressorn beroende på denna.

På det nyare systemet med bara en knapp så bestäms temperaturen i förångaren av tryckbrytaren på torkfiltret. Eftersom R12 och R134a kokar vid ett givet tryck relativt till temperaturen så räcker det med att styra på trycket.
Knappen är bara en strömbrytare som sluter kretsen till kompressorn, via tryckbrytaren.

De första systemen hade också knapp, men där styrde den istället en fast termostat som jag fattat det.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Skriv svar