B230FK i 240..
Postat: 2 maj 2015, 17:28
Min bil: http://www.garaget.org/?car=376746
Då jag tyckt att det vore synd att börja bygga i vad som är en riktigt fin bil har jag försökt byta bort alternativt sälja den ett tag. Ingen verkar dock villig att betala vad jag vill ha (osvetsad, rostfri även under = skitfin) och kommer med byten värda 5k så jag blir mer och mer sugen på att komma igång med lite projekt. Steg 1 är att skicka i en B230FK ifrån en 96:a 940.
Hur avancerat är bytet egentligen? Jag har läst lite men och har rätt bra koll på hur avancerat (eller rättare sagt enkelt) det vore att få i själva motorn (min är en 89:a med LH2.4) men väldigt lite om vad som krävs för att även få dit en M90 och den hydrauliska kopplingen. Kan någon beskriva lite mer i detalj vad det arbetet egentligen innefattar?
Vidare är jag fundersam på nuvarande M47-lådan.. Den funkar jättebra, inga konstigheter, men jag har hört att den är väldigt klen och knappast en kandidat för trimning.
Min plan vad det lider är såklart att öka effekten lite grand (de 135hk i en standard FK lär iofs räcka långt i jämförelse med en standard F) men inga extremer och chippade boxar och runt 0.7 i ladd räcker gott. Jag gissar att det skulle innebära kanske 170hk, 270nm.
Det lär kräva M90..men inledningsvis: Är M47 tillräckligt stark för att, vid normal (tämligen lugn i mitt fall) körning, klara originalets 135hk/230nm?
Mvh
Då jag tyckt att det vore synd att börja bygga i vad som är en riktigt fin bil har jag försökt byta bort alternativt sälja den ett tag. Ingen verkar dock villig att betala vad jag vill ha (osvetsad, rostfri även under = skitfin) och kommer med byten värda 5k så jag blir mer och mer sugen på att komma igång med lite projekt. Steg 1 är att skicka i en B230FK ifrån en 96:a 940.
Hur avancerat är bytet egentligen? Jag har läst lite men och har rätt bra koll på hur avancerat (eller rättare sagt enkelt) det vore att få i själva motorn (min är en 89:a med LH2.4) men väldigt lite om vad som krävs för att även få dit en M90 och den hydrauliska kopplingen. Kan någon beskriva lite mer i detalj vad det arbetet egentligen innefattar?
Vidare är jag fundersam på nuvarande M47-lådan.. Den funkar jättebra, inga konstigheter, men jag har hört att den är väldigt klen och knappast en kandidat för trimning.
Min plan vad det lider är såklart att öka effekten lite grand (de 135hk i en standard FK lär iofs räcka långt i jämförelse med en standard F) men inga extremer och chippade boxar och runt 0.7 i ladd räcker gott. Jag gissar att det skulle innebära kanske 170hk, 270nm.
Det lär kräva M90..men inledningsvis: Är M47 tillräckligt stark för att, vid normal (tämligen lugn i mitt fall) körning, klara originalets 135hk/230nm?
Mvh