nya dörrar

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Skriv svar
schasen

nya dörrar

Inlägg av schasen »

jag undrar om? det finns nya dörrar att köpa till min 245 92. jo jag vet att det kostar men vill ha nåt som är rostfritt. mvh hans
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: nya dörrar

Inlägg av Jon-Erik »

Höger framdörr, 8737.50
Enda dörr som finns kvar hos GCP!

Ytterplåt VF, 2125
HF, dito
VB, 2935
HB, dito
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: nya dörrar

Inlägg av Djo »

Du får nog göra som jag kommer göra / börjat iallafall köpt plåten.

nya yttre sidor sedan ficksa 4 dörrar genom isärtagning blästring målning och svetsning och lackering då ska det fan inte rosta i första taget.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Gäst

Re: nya dörrar

Inlägg av Gäst »

ok tackar för svaren. konstigt att det bara finns 1 dörr hos gcp.
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: nya dörrar

Inlägg av Jon-Erik »

Risken är nog att det bara är just EN dörr.... Bara ett fåtal kvar.

Det är väl fler som fått vänstersidan intryckt genom åren efter att ha missat högerregeln kanske?
Över 20 år sen sista 240in. Förvånad att det ens finns en dörr kvar......
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: nya dörrar

Inlägg av Tilly »

Är det någon som har goda/dåliga erfarenheter av att byta bara ytterplåten på dörren? Jag tänker mest passformsmässigt. Det börjar bli mer och mer ofrånkomligt med nya dörrar även på min 78:a och att hitta rostfria är som sagt inte speciellt lätt, speciellt inte dörrar utan hål för rostdöljarlist.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: nya dörrar

Inlägg av Råda »

Tilly skrev:Är det någon som har goda/dåliga erfarenheter av att byta bara ytterplåten på dörren? Jag tänker mest passformsmässigt. Det börjar bli mer och mer ofrånkomligt med nya dörrar även på min 78:a och att hitta rostfria är som sagt inte speciellt lätt, speciellt inte dörrar utan hål för rostdöljarlist.
Inte gjort det själv men, här visar Glenning hur det går till på en saab dörr

https://youtu.be/2gCiDkhWA2c?t=14m33s
Jonas Anderot
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: nya dörrar

Inlägg av Tilly »

Jo, den har man ju tittat på några gånger, riktigt kul att se :) De flesta (inklusive mig själv) tänker nog att man skall svetsa fast plåten i falsen men det finns ju egentligen ingen anledning till det.

Jag tänkte mer på hur väl de som tillverkas och säljs till 240 passar. I teorin låter det ju som en bra lösning men alla som t.ex. bytt sandplåt på en 240 med Klokkerholmplåt vet ju att det är lite si och sisådär med passformen. Lite tråkigt att göra en massa arbete och sedan stå med ett par dörrar som är omöjliga att få till jämna karossglipor med hur mycket man än justerar.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: nya dörrar

Inlägg av StefanM »

har bytt åtskilliga ytterplåtar på volvo och passformen har varit bra både på original och klokkerholm. Det är ju egentligen löjligt enkelt att byta dem så man ska inte hålla på och lappa i onödan. Dessutom får man upp hörnorna nere och kan blästra och behandla. Där jäser det ju även på fina dörrar förr eller senare.

Värt att poängtera är att reservdelsdörrarna från volvo var allt annat än okej på senare tid när de fanns. Svetsades manuellt tror jag och även om jag inte monterade många så undrade man ibland om de svetsades ihop helt på fri hand. Rutbågen kunde vara vriden hur som helst ibland.

Original är det några svetspunkter längs falsen och det är bra att svetsa även den nya. Dessa dörrar blir väldigt mjuka om man inte gör det. Det räcker med typ 2-3 punkter på varje kortsida.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: nya dörrar

Inlägg av Råda »

Hade det funnits att få tag på hade jag mer än gärna bytt dörrplåtarna på min 242.
Jonas Anderot
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: nya dörrar

Inlägg av StefanM »

Det kan vara på G med nya plåtar som har utgått. Klokkerholm har kovänt lite i frågan om ekonomiplåt eftersom andelen som rostlagar nuförtiden är extremt blygsam och de ska dra igång äldre delar istället och erbjuda ett "classic" sortiment.
Pratade med en mycket trevlig man hos dem som själv är bilintresserad och det senaste jag hörde var att de höll på att inventera alla verktyg för att se vad som kunde användas och inte. Tydligen så har de sparat de flesta egna verktygen. Tyvärr var ju mycket inköpt från andra företag men framtiden lär väl visa vad som dyker upp.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: nya dörrar

Inlägg av Råda »

Låter ju trevligt om det skulle bli så.
Ja de enda bilar som rostlagas med ekonomiplåt nu för tiden är ju entusiastbilar.
Jonas Anderot
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: nya dörrar

Inlägg av Djo »

Ja jag kan återkomma senare när jag fått tummen ur och bytt plåtarna och säga vad jag tycker :)


Senast uppknuffad av Anonymous 13 april 2016, 17:40.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar