Tackar för de vänliga orden!
Nu har jag uppdaterat garaget-sidan med den senaste eskapaden.. Jag har hädat
Först och främst så gillade jag "originaliteten" i att köra de högtalare som följde med bilen ifrån fabrik men till slut blev det påfrestande. Tal osv funkade hjälpligt men så fort någon låt satte igång så begrep man att dagens "dunkadunka" knappast var vad som spelades i slutet av 80-talet. Högtalarna skrapade plågat..så de blev ett par moderna, bättre, 4" i dörrarna och då originalhögtalarna var kvadratiska i chassiet och gallren ditklämda blev jag tvungen att borra i gallren för att kunna använda dem till de nya högtalarna. Nu när bollen rullade bar det sig inte bättre än att jag monterade 6x9" i hatthyllan också. Jag har en fin, osågad hatthylla att byta till om jag vill men högtalarhålen som fanns ifrån början i hatthyllan var oanvändbara. Halva hålen satt under plastkåporna som huserar bältet. Det behövdes alltså tas ur en del i hatthyllan och det låter sig inte med lätthet återställas. Det syns förvisso bara om man ligger i bagaget och tittar upp under hatthyllan men ändå.. Att det blev kul att lyssna på musik i bilen är dock en bra tröst.
Sedan detta med stolarna..och nu är vi inne på det riktigt hädiska. En bekant hade en 2002 Saab 9-5 med rasad motor (inget oväntat fel, alltså
) och jag fick ta stolarna gratis. Jag kikade lite och upptäckte till min förvåning att det vore en väldigt okomplicerad operation att få in dem i Volvon. Sagt och gjort, nu sitter jag skönt i Saab-stolar med moderniteter som svankstöd och en långresa som gjordes nyligen gjorde att jag känner mig extremt nöjd med bytet. Visst, det svider lite i hjärtat men det är JAG som kör bilen och den ska passa MIG så jag får ta att en del kanske tycker att det var galet. Volvons skenor sitter nu på Saab-stolarna så fästpunkter är desamma. Ingen åverkan gjort i bilen alltså, så skulle jag hitta fina 240-stolar i rätt tyg så görs bytet på en halvtimme.
Har fått ytterligare en glad överraskning. Efter att ha lagt 100 mil på bilen i helgen har jag nu kört den ca 350mil, och den har inte tagit en centiliter olja
.
Jag har haft andra bilar med b230f och där fick jag pytsa i nån liter var 200:e mil..
Inte original längre alltså, men jag kan i alla fall lova att den i min ägo inte kommer att sänkas, utrustas med mk18 och annat ofog.. Däremot kan jag inte neka till att tanken på en b230fk med M90 har passerat (och till viss del stannat) och då det inte finns någon direkt rost i bilen så kunde ju ett T5-projekt vara kul då man i alla fall slipper en massa plåtjobb.
Samtidigt så finns tanken på att helt enkelt byta den mot något som är lämpligare att pendla i, och låta någon annan ta besluten. Visst är den charmig (och numera även rätt bekväm) men den är helt enkelt inte körsmidig på det vis jag är van vid. Vi har en "modernare" Volvo i hushållet, en 2005 S80 2.5T (där kan vi snacka pärla.. Snart 13k mil och inte ett märke) som frugan normalt kör men ibland så behöver vi skifta bilar en dag och hon vägrar tyvärr köra 240:n..
Ah well, den som lever får se. Med en 230fk under huven så skulle prestandan räcka för vardagsbruk och helt plötsligt vore det kul igen. En något modernare bil i gammal tappning är ju det optimala. Jag behöver bara få tummen ur och inse att det är värt jobbet..*s*
Uppmuntran uppskattas, alltså