Motorkontakt B230E

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
200
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2014, 20:34

Motorkontakt B230E

Inlägg av 200 »

Hej!

Har kollat igenom de elscheman jag har tillgång till utan att hitta något som berör just b230e.
Jag undrar kablarnas olika funktion i snabbkontakten mellan motor och elpiskan.
Bilen ifråga är en 244 GLT -88, bifogar en bild på kontakten.
Mvh

LÄNKTEXT
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Motorkontakt B230E

Inlägg av Volvo245GLT »

Gul/blå = Startmotorns solenoid.
Svart = Oljetryckskontakten.
Gul = Motortempgivaren till instrumentet.
Röd = Generatorn, förmagnetisering via laddningslampan.

Sen blå och blå/röd..
Bränslepumpsreläet matar även värmeelementen i tomgångsluftsliden samt kallstartsventilen så fort motorn har startat. (blå?)
Sen borde även kallstartventilen ha en matning med tändningsström via termotidkontakten. (blå/röd?)

Säkrast är nog att mäta sig fram till vad som är vad.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
200
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2014, 20:34

Re: Motorkontakt B230E

Inlägg av 200 »

Volvo245GLT skrev:Gul/blå = Startmotorns solenoid.
Svart = Oljetryckskontakten.
Gul = Motortempgivaren till instrumentet.
Röd = Generatorn, förmagnetisering via laddningslampan.

Sen blå och blå/röd..
Bränslepumpsreläet matar även värmeelementen i tomgångsluftsliden samt kallstartsventilen så fort motorn har startat. (blå?)
Sen borde även kallstartventilen ha en matning med tändningsström via termotidkontakten. (blå/röd?)

Säkrast är nog att mäta sig fram till vad som är vad.
Det är ju guld värt! Tack för hjälpen.
Skriv svar