Gammal med nyare under

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Användarens profilbild
minhemlighet
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mars 2015, 13:45

Gammal med nyare under

Inlägg av minhemlighet »

Tjenare

Har en gammal 245a från 1975 som jag tänkte ja ska ge en liten facelift, taänkte peta tillbaka den till original men inte hela vägen...

...jag tänkte att drivlinan skulle få kliva upp några år.

Nu var de länge sen ja skruvade i 200 serien men minns att 2-7-9 serien så var de mesta bolt on imellan.
Motormässigt så tänkte jag att de skulle få halka ner en enkelt b230FT med en M47 låda (kanske m90 om ja hittar en sådan), men så tänkte jag på bakaxeln, den kanske skulle fått bytas ut från den original som sitter där nu.

Vad är det jag skall tänka på?
Någon bakaxel som är att föredra från något annan modell tex från en 16v eller från en GTL?
Minns något om en bakaxel som hette 1031 men de va väl allt ja mindes.
Bromsarna antar jag måste få sig ett utbyte, tips på va ja ska kika på då?
styrningen så tänkte jag att en servo från en annan 240 blir väl bra.

Lite tips och förslag mottages, kanske från dej som redan dammat av en gammal 200 serie i drivlinan. måste jag svetsa om något i upphängningen eller är det någon annan patrull som jag kan stöta på?
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Gammal med nyare under

Inlägg av SkauneJohan »

det enda jag kan svara på är att tar du en b230 från 7/940 så sitter fördelaren i bakkant av topplocket o har riktigt svårt att få plats mot torpedväggen i 240
volvo 244-82 Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Gammal med nyare under

Inlägg av Lazze S »

Motorn är det bara att byta ut mellanaxeln på och sätta en 240 fördelare. Väljer du M46/47 så kan du ta allt runt från en 240.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Gammal med nyare under

Inlägg av Djo »

Med den motorn räcker det med en 1031 bakaxel och att du byter till volvo 240 ventilerade skivor fram med tillhörande broms-ok för att bilprovningen ska bli nöjd.

Monterar du även ditt styr servo är det bara bonus inget besiktningen kräver. Men kan ju vara trevligt för din skull.

Vill du ha m90 måste även kopplingspedalen ficksas för då har du hydraulisk koppling och måste ha en tryckande pedal. Bra info finns att finns efter en googling eller två.

sen har du hastighetsmätaren den kommer inte fungera då det är vajer på gamla 240.

Det kan du lösa enklast genom att bytta instrumentbräda och montera ett mätarhus med elektronisk avläsning, Tar du detta från en 92-93 har du 1031 med givare och allt och bara bulta ditt.

Tar du dessa grejer kan du även plocka ur el härvan till insprutet för 240 har separat härva så har du lh 2,4 insprutningen som det ska vara till b230ft då behöver du dra om kablarna till luftmassemätaren och montera motstånd till spridarna eller finna hög ohm,s spridare som kan leverera rätt mängd bränsle.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar